1 827 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Förstörd brunn?
Byggnation av nya hus sker på den gamla åker där vi har vår dricksvattenbrunn på servitut, nu har vattnet blivit förorenat av anläggningsarbetena. Entreprenören svär sig fri från ansvar genom att hänvisa till ansvarsfriskrivning med byggherren. Vad är det som gäller? Jag vill hävda att om man förstör brunnen för någon annan så blir man skyldig till att ersätta denna. Vilken lagstiftning kan vara aktuell i detta läge. Det ska påpekas att under hela samrådstiden så har vi gjort gällande att brunnen kan bli förstörd ske om man tillåter byggnationen på det sätt som bygglovet nu har skrivits. Brunnen är handgrävd och brunnsvägarna är av natursten.
Hej, Servitut är nyttjanderätt och inte ägorätt så om brunnen är paj så ligger det på markägaren att fixa (om han vill)
Så allt överklagande måste då markägaren göra , betalar du för detta till markägaren via avtal så styr detta ev. ansvar
Så allt överklagande måste då markägaren göra , betalar du för detta till markägaren via avtal så styr detta ev. ansvar
Om brunnen är den enda källan som finns och det är den nya markägaren som beställt arbetena och därigenom förorenat vattnet? Detta trots upprepade varningar om riskerna. Tittar vi på servitutsvägar så äger inte markägaren rätten till att förstöra eller på annat vis hindra nyttjandet av vägen. Borde inte något liknade gälla här?
Jag får titta på detta men vad jag fick fram i jordabalken kapitel 14 så får inte markägaren hindra eller förstöra det som servitutet gäller.
I detta fallet så verkar markägare och byggherre vara samma person. Vi har inte gått på entreprenören annat än att entreprenören är skyldiga att kontrollera att man följer de lagar, regler och tillstånd som kan vara aktuella i varje given situation. Det kan också vara så i detta fallet att entreprenören är byggherren, samarbetsviljan har varit bristande i frågan.
Klicka här för att svara