P
Jag har ett LK fördelarskåp för inbyggnad i vägg. Vad jag undrar är på vilket djup jag ska sätta den, med tanke på att jag kommer att ha OSB, gips och kakel på väggen.

Manual: http://www.lksystems.se/globalasset...fordelarskap-gv-lk-fordelarskap-gv-prefab.pdf

När skåpet byggs in i vägg används LK Ram/lucka GV INB vilken har utfallande ram för att täcka håltagningen runt skåpet. Ramen täcker 15 mm utanför skåpets kant. När skåpet monteras utvändigt på vägg används LK Ram/lucka GV UTV vilken slutar kant i kant med skåpets utsidor.
Jag tolkar det som att jag ska beräkna tjockleken på väggen och placera skåpets kant (tjocklek -15) mm ut från väggen? Det känns ju rätt svårt med tanke att jag inte vet hur tjockt fix och kakel är. Hur brukar man göra? En tanke är att låta skåpet vila på reglarna och skruva fast när man har kaklat klart?
 
Krilleman
Missade du detta på sidan 5 i din länk;):

Infästning av ett skåp i regelvägg med skruvar och väggdetalj visande position vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P
Nej, men hur passar luckan då? Väggen bygger ju 25-35mm
 
Du skruvar fast luckan med m5 skruv och listen som går runt bygger 35mm som justeringmått.
 
Krilleman
Återigen finns svaret i din länk! Sidan 7 denna gången.

Skruvarna som ligger medpackade i luckan är långa, ca 40-50mm om jag minns rätt.

Instruktion om att montera LK Ram/lucka med medföljande M5-skruvar och info om skåpets montering.
 
Redigerat:
Luckramen är större än skåpet och fästs med maskinskruv genom ramen in i skåpet. Det blir ett mellanrum mellan skåp och ram beroende på hur många lager du har utanför regelstommen.......
 
  • Detaljbild av en vit luckram fäst med maskinskruv i ett skåp med synligt mellanrum mot en blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
P
Jag ska kolla imorgon. Har för mig att ramen bygger 15mm.
 
Gammal tråd jag vet.
Men om man monterar skåpet i ett badrum som har 15 plywood + 13mm gips + 1mm våtrumsmatta så bör det alltså bli snyggare att frångå LK:s instruktioner och montera skåpet 14mm framför reglarna? Då kommer luckan ligga tätt mot skåpet (luckan bygger 15mm inåt).
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.