6 562 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Misslyckade spolning och ändå en faktura
problemet med kaustiksoda är den värmeutvecklingen man har när man tillsätter vatten (akta ögonen och håll andan). Sedan kan kaustiksoda förstenas om det inte lösas upp i vattnet helt och hållet. Det är dessa två anledningar man helst inte vill använda det i plastledningar.
Men om man löser upp det i en kastrull och därefter heller det i avloppet, är det fortfarande grymt på att lösa upp fettet.
Men om man löser upp det i en kastrull och därefter heller det i avloppet, är det fortfarande grymt på att lösa upp fettet.
Man skulle ju kunna hävda att de borde få ersättning för vad de lyckades med, men inte för vad de misslyckades med. Då kan man i sin tur hävda att eftersom jobbet du faktiskt ville ha dit dem för var att åtgärda stoppet borde du inte behöva betala för allt som inte är den effektiva tiden som fullspolningen tog, dvs milersättning, administration, bilkostnad och så vidare. Då borde procentfördelningen luta åt andra hållet istället, beroende på hur lång tid fullspolningen tog.
Å andra sidan har de faktiskt utfört en tjänst, om än inte den du först ringde för. Jag har full förståelse för att du tycker ett avdrag på 10% är för lite. Jag hade nog varit nöjd med att betala för fullspolningstiden plus hälften av övriga kostnader (exklusive tiden det tog att misslyckas med att lösa stoppet). Vad det nu skulle bli. Tog stoppet lika lång tid som fullspolen så hälften av totalkostnaden...
Å andra sidan har de faktiskt utfört en tjänst, om än inte den du först ringde för. Jag har full förståelse för att du tycker ett avdrag på 10% är för lite. Jag hade nog varit nöjd med att betala för fullspolningstiden plus hälften av övriga kostnader (exklusive tiden det tog att misslyckas med att lösa stoppet). Vad det nu skulle bli. Tog stoppet lika lång tid som fullspolen så hälften av totalkostnaden...
En förutsättning att använda kaustiksoda är att alla rör är av plast. Sodan fräter upp gjutjärnsrören ganska häftigt, så var försiktigt med sodan. I gamla tiders hyreshus med gjutjärn så laddade damerna avloppet med soda och hetvatten. Det blev liksom lövtunna rör av detta som började blöda ( bruna ränder på rören ) och rörisarna fick mycket jobb.
Ett annat problem med soda och liknande är att få det att hamna på rätt plats.
Inga problem om det är stopp i vattenlåset.
Men om det är stopp i gatan och det står några hundra liter vatten i röret gör det nog ingen större nytta.
Likaså i förebyggande syfte då det mesta bara rinner rakt igenom.
Inga problem om det är stopp i vattenlåset.
Men om det är stopp i gatan och det står några hundra liter vatten i röret gör det nog ingen större nytta.
Likaså i förebyggande syfte då det mesta bara rinner rakt igenom.
Tycker liknelsen är mer att man ber bilverkstan byta olja, de får inte loss oljefiltret men byter ändå oljan. Man kan väl för sjutton inte göra bara halva jobbet.
Vi hade stopp en gång och valde fast pris med garanti att de bara debiterar om de löser problemet och uppstår stopp igen inom tror jag det var 2 veckor var det gratis. Jättetrevlig kille. Fixade allt på mindre än 15 minuter, men efter det tog han sig tid att titta över huset och ge lite tips utan stress. Timlönen var nog bra, men så är det ju med fast pris.
Vi hade stopp en gång och valde fast pris med garanti att de bara debiterar om de löser problemet och uppstår stopp igen inom tror jag det var 2 veckor var det gratis. Jättetrevlig kille. Fixade allt på mindre än 15 minuter, men efter det tog han sig tid att titta över huset och ge lite tips utan stress. Timlönen var nog bra, men så är det ju med fast pris.
Din åsikt är att de inte levererat tjänsten du köpte = spola bort stoppet. Då är det väl ganska klart. Bestrid alla krav med den motivering du givit här. I allra värsta fall (otroligt osannolikt) hamnar det i tingsrätten. Då med förenklat förfarande där alla står för sina egna kostnader. Din risk är minimal. Självklart hade jag gjort detsamma. Lycka till.E eje64 skrev:Vi hade totalstopp i avloppet från köket strax i november och tog hit en spolfirma, SPOLIA, som skulle få bort stoppet. I samband med samtalet om stoppet, så tyckte de att jag även borde passa på att spola alla rör, då merkostnaden var minimal. Jag höll med om det och beställde en Fullspol.
Problemet var att de trots intensivt arbete inte fick bort stoppet och lämnade mig med en kommentar att det måste vara en felkonstruktion som gjorde att de inte lyckades spola bort stoppet. De hävdade även att stoppet måste sita i den kommunala delen av nätet. Jag ringde kommun som kom med två killar och snabbt kunde konstatera att det kom avloppsvatten från huset till den kommunala brunnen. Således var stoppet inne i fastigheten. De hjälpte dock till att felsöka, vilket jag är mycket tacksam för och tillsammans kom vi fram till att stoppet måste vara på det röret som går från köket under huset och där resten av huset ansluter under huset.
Jag fick tipset att ringa en annan spolfirma och de kom följande dag och på ca 15 min kunde spola rent röret och problemet var löst.¨
Nu vill dock Spolia ha betalt för fullspolningen minus 10% som avdrag för att de inte spolade köket. Det var ju där problemet fanns som gjorde att jag kontaktade dem från början. De menar dock att de gjorde en fullspol exkl köket och vill ha betalt för det. För mig blir det väldigt konstigt, som att åka till bilverkstaden för att byta en strålkastare och de säljer in att de även kan tvätta bilen för en lite ökad kostnad, men de lyckas inte laga strålkastaren.
Jag har bestridit fakturan, men de menar att jag skall betala för spolningen - 10%, Hur hade ni gjort? Stridit til sista bloddroppen eller vara suckat och betalat 2.500 kr?
Ja tack för tips, får prova det.harry73 skrev:
problemet med kaustiksoda är den värmeutvecklingen man har när man tillsätter vatten (akta ögonen och håll andan). Sedan kan kaustiksoda förstenas om det inte lösas upp i vattnet helt och hållet. Det är dessa två anledningar man helst inte vill använda det i plastledningar.
Klicka här för att svara