Ja, kort sagt - Vilken tillverkare ska man välja för tappvatteninstallationen i dag?
Vad jag har förstått finns det en del bra skäl att hålla sig till en och samma tillverkare av rör, kopplingar, rörhållare, fördelare etc. Så frågan är vilken som rekommenderas?

Priset är en faktor, men inte avgörande. Jag är beredd att betala för rätt kvalitet. Däremot ska det inte krävas specialverktyg som bara hantverkaren har råd med...

Bra installationsanvisningar, logiska system som är svåra att misslyckas med, bra tillgänglighet så man slipper åka till dyraste butiken är också faktorer som spelar in.

Vilka prylar kan blandas mellan olika tillverkare? Om det nu skulle finnas några bra skäl till det vet jag inte, men om t ex tillverkare A's rörhållare kostar skjortan, men tillverkare B's funkar lika bra eller är gjorda i samma fabrik så är det bra att känna till..

Med tanke på att jag har Uponor i hela huset - Så säger jag LK!

Jag handlar hos Dahl men LK utbudet är både större och billigare än Uponor.
En hel del blandat hos mig i slutändan, Uponor slang, LK väggbockstöd, LK fästplattor osv. I efterhand skulle jag kört ALLT i LK....

• Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Jag körde allt i LK och är nöjd. Utbudet bra, hyfsat billigt och bra monteringsanvisningar etc

C CarlC89 skrev:
bra monteringsanvisningar
Det kan man inte säga om Uponor - Min golvvärmefördelare/shunt är fortfarande ett mysterium...:thinking:

Hur bra är LK's PushFit-kopplingar? Dom kostar lite mer, men får man en säker anslutning bara genom att trycka ihop grejerna så kan det väl vara värt det?

useless useless skrev:
Hur bra är LK's PushFit-kopplingar? Dom kostar lite mer, men får man en säker anslutning bara genom att trycka ihop grejerna så kan det väl vara värt det?
LK är bättre än Uponor tycker jag. Jag har inte använt själva själva Pushfit men de är typgodkända. Liknande produkter är the norm i andra länder. Jag tror att det är bara en tidsfråga innan de blir mer populära här.

Jag har använt Uponor Q&E och är väldigt nöjd, vet inte om är bra pris numer men när jag valde system för en massa år sen så låg det bra till.

Uponor Q&E kräver väl deras expansionsverktyg?

Inga Q&E skit.
Var på ett jobb med en sådan Q&E fördelare och vi ville reda ut var slangarna tog väg men kunde inte lossna de vid fördelaren. Man värme upp med värme pistol osv. om man vill göra ändringar.

useless useless skrev:
Uponor Q&E kräver väl deras expansionsverktyg?
Ja kräver ett verktyg men väldigt lätt att jobba med. Inte ofta man behöver lossa en slang.. men smaken är olika

slacker slacker skrev:
Det kan man inte säga om Uponor - Min golvvärmefördelare/shunt är fortfarande ett mysterium...:thinking:
Jag tänkte köra med Uponors 12mm golvvärme i badrummet och en Push 12. Mest för att jag gillar pushen, jag har installerat två såna tidigare och tycker dom är smidiga.

Jag har LK på allt hemma och har generellt varit väldigt nöjd. Har kört PushFit på det mesta i fördelare och väggdosor, väldigt smidigt och ger säker anslutning. Något dyrare, men man slipper hyra pressverktyg. Kommer köra PressPex nu till att koppla ihop värmesystemet, men det är mest för att det inte fanns T-kopplingar i PushFit i de dimensioner jag behöver.

Jämfört med Uponor tycker jag många produkter håller högre kvalitetsnivå. Framför allt när det gäller fördelare. LK:s skåp är också bättre.

Jag jobbar som platschef vid större nyproduktioner och rörläggarna varierar ofta mellan LK och Uponor beroende på vad som är billigast för respektive projekt. De flesta rörläggare föredrar dock LK:s grejer när det gäller just skåp och fördelare. PushFit är också väldigt smidigt för dem vid provtryckning och liknande då det går snabbt att plugga ett stick och sedan plocka bort utan att behöva skruva loss en klämringspropp eller kasta en presskoppling. Rören i sig är där nog inga större skillnader på. Jag tror dock Uponor har lite större utbud när det kommer till isolering där.

När jag byggde till körde jag på Uponor till golvvärme och tappvatten och är nöjd med dem. Den stora skillnaden mellan Uponor och LK är att den senare har mycket bättre monteringsanvisningar. Jag använde dock inte deras Q&E kopplingar utan körde med kopplingsset för pex som skruvas dit med fast nyckel.

P
N NoOne2k skrev:
de till körde jag på Uponor till golvvärme och tappvatten och är nöjd med dem. Den stora skillnaden mellan U
@useless hur har det gått? Ska också dra tappvatten-rör till ett nytt badrum och har precis börjat sätta mig in i de olika tillverkarna. För mig som aldrig rört dem grejerna är det mycket att lära så har du några tips eller något du skulle gjort annorlunda?

Finns det något planerings-verktyg som tar fram materialspec på det man behöver, eller gör tillverkarna sådant?

Smillan1000 skrev:
@useless hur har det gått? Ska också dra tappvatten-rör till ett nytt badrum och har precis börjat sätta mig in i de olika tillverkarna. För mig som aldrig rört dem grejerna är det mycket att lära så har du några tips eller något du skulle gjort annorlunda?

Finns det något planerings-verktyg som tar fram materialspec på det man behöver, eller gör tillverkarna sådant?
Ta kontakt med LK för att få en produkt katalog.
Den är fylld med monteringsanvisningar till produkterna. Bra läs material när du är på dasset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.