Hej.
Ikväll ropade ena barnet att det är kallt i duschen.
Lite snabb felsökning senare står jag vid fjärrvärmepannan där jag lokaliserat en Wilo Z15 som låter konstigt.
Pannan är från 1995 och troligen har cirkulationspumpen samma aktningsvärda ålder.
Så här ser den ut
Så här låter den
Någonting snurrar i den iaf, det hörs när man stänger av pannan.
Vad tror ni?
Kan man göra något kortsiktigt för att få liv i den?
Har provat att knacka på den och starta om hela pannan men det blir ingenn skillnad.
Är det värt att byta pumpen eller kommer resten av pannan rasa i närtid?
Ikväll ropade ena barnet att det är kallt i duschen.
Lite snabb felsökning senare står jag vid fjärrvärmepannan där jag lokaliserat en Wilo Z15 som låter konstigt.
Pannan är från 1995 och troligen har cirkulationspumpen samma aktningsvärda ålder.
Så här ser den ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här låter den
Någonting snurrar i den iaf, det hörs när man stänger av pannan.
Vad tror ni?
Kan man göra något kortsiktigt för att få liv i den?
Har provat att knacka på den och starta om hela pannan men det blir ingenn skillnad.
Är det värt att byta pumpen eller kommer resten av pannan rasa i närtid?
Vad jag förstår av systemet så verkar det vara temperaturreglerat och inte med en tryckgivare.
Den här lilla röda mojängen är kopplad på ett rör som går ner i varmvattentanken.
När jag justerar på vredet (olika temperaturinställningar) så får jag pumpen att stanna/starta.
Pannan är en Cetetherm 2000P
Den här lilla röda mojängen är kopplad på ett rör som går ner i varmvattentanken.
Logga in
Skapa konto
När jag justerar på vredet (olika temperaturinställningar) så får jag pumpen att stanna/starta.
Pannan är en Cetetherm 2000P
Nu är jag ingen expert och det är lite svårt att följa rören på bilderna, men är det inte så att crikulationspumpen cirkulerar vattnet ner i varmvattenberedaren och via en värmeväxlare (svarta lådan till vänster) ovanför crikulationspumpen sitter en påfyllningsventil och säkerhetsventil, öppnar du påfyllningsventilen bör du fylla på värmekretsen med nytt vatten och samtidigt luftar du via säkerhetsventil för att få ur eventuell luft i systemet.
Så, ny cirkulationspump på plats. Snurrar tyst och fint.
Verkar funka nu. Värmen sprider sig i rören som väntat. Väntar på att vattnet i acktanken ska värmas upp så får vi se om det blir en varm dusch i morgon bitti.
Verkar funka nu. Värmen sprider sig i rören som väntat. Väntar på att vattnet i acktanken ska värmas upp så får vi se om det blir en varm dusch i morgon bitti.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara