Hej.

Ikväll ropade ena barnet att det är kallt i duschen.
Lite snabb felsökning senare står jag vid fjärrvärmepannan där jag lokaliserat en Wilo Z15 som låter konstigt.

Pannan är från 1995 och troligen har cirkulationspumpen samma aktningsvärda ålder.

Så här ser den ut
Wilo Z15 cirkulationspump fastsatt på fjärrvärmepanna, med teknisk information synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här låter den

Någonting snurrar i den iaf, det hörs när man stänger av pannan.

Vad tror ni?
Kan man göra något kortsiktigt för att få liv i den?
Har provat att knacka på den och starta om hela pannan men det blir ingenn skillnad.

Är det värt att byta pumpen eller kommer resten av pannan rasa i närtid?

Den typen av ljud kan uppstå om det är luft i pumpen. Finns det någon tryckgivare installerad i värmekretsen?

N NoOne2k skrev:
Den typen av ljud kan uppstå om det är luft i pumpen. Finns det någon tryckgivare installerad i värmekretsen?
Så här ser helheten ut. Var skulle en tryckgivare sitta?

Ett skåp med rör, en pump, värmeväxlare och olika mätinstrument.
Skapa konto

Har spanat runt nu men tryckgivare hittar jag bara på värmekretsen till radiatorerna.

Cirkulationspumpen som låter sitter på VV.

Värmesystemes pump behöver ingen tryckgivare. Däremot borde det sitta en till tappvattnets som startar den när man öppnar en kran.

Ok. Ska sticka in huvet bland rören och se om jag kan följa sladdar och rör till något som skulle kunna vara en tryckgivare.

Vad jag förstår av systemet så verkar det vara temperaturreglerat och inte med en tryckgivare.

Den här lilla röda mojängen är kopplad på ett rör som går ner i varmvattentanken.
Temperaturreglerad enhet monterad på rör vid en varmvattentank i en pannrumsmiljö.
Skapa konto

När jag justerar på vredet (olika temperaturinställningar) så får jag pumpen att stanna/starta.

Pannan är en Cetetherm 2000P

Nu är jag ingen expert och det är lite svårt att följa rören på bilderna, men är det inte så att crikulationspumpen cirkulerar vattnet ner i varmvattenberedaren och via en värmeväxlare (svarta lådan till vänster) ovanför crikulationspumpen sitter en påfyllningsventil och säkerhetsventil, öppnar du påfyllningsventilen bör du fylla på värmekretsen med nytt vatten och samtidigt luftar du via säkerhetsventil för att få ur eventuell luft i systemet.

Så här det det ut från manualen
Principschema för värmesystem med numrerade komponenter och ledningar, trolig koppling till en laddningspump för VV.
Skapa konto

Är mer o mer säker på att det är 8a laddningspumpen som har gett sig.
Törs man demontera o kolla?

Så, ny cirkulationspump på plats. Snurrar tyst och fint.
Verkar funka nu. Värmen sprider sig i rören som väntat. Väntar på att vattnet i acktanken ska värmas upp så får vi se om det blir en varm dusch i morgon bitti.
Nytt installerad cirkulationspump i ett värmesystem med koppar- och stålrör i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Så här såg det ut i den gamla.
Bild på en impeller inuti en pump där impellern har lossnat från axeln.
Skapa konto

Närbild av en impeller inne i en pump, impellern har lossnat från axeln och visar slitage.
Skapa konto

Verkar som impellern släppt från axeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.