Hej.
Verkar finnas många med enorm kunskap här så gör ett försök.

Har haft enorma problem senaste halvåret när jag bytte Ejektorpump till en Grundfors CR5-9.
Det som händer är att min pump går men det kommer inget vatten, ibland funkar systemet fler veckor irad men ibland kan det sluta fungera flera gånger per dag under flera dagar, oftast händer det under natten.
Jag får då gå ner i källaren och starta det ”manuellt” genom att hälla i vatten i pumpen och få igång ”suget”.
Jag har haft en Rörmokare här vid tre tillfällen, installerat en magnetventil och bytt ejektor i brunnen. Så i stort sett allt är bytt men får ingen ordning på det.
Är i akut behov av hjälp då jag börjar bli jäkligt trött på detta efter att ha lagt 30000kr på det men att det fortfarande inte fungerar.

jag själv är absolut ingen expert på detta.
Men känns som att det ”rinner tillbaka vatten från slangen ner i brunnen” och att det på så sätt blir nån luftficka eller något?

Ställ gärna frågor för kanske inte är jätte tydlig, hoppas någon kan hjälpa mig!

Redigerat:
Har du bottenventil på slangen i brunnen?

Hur långt är borrhålet i meter , ejektor innehåller en backventil också kan jag tillägga

Yes och den är också bytt..

Hålet är 80m. När jag köpte nya saker var det rörmokaren som sa vilka jag skulle ha för att ersätta de gamla och passa för djupet.
Så jag har ”räknat” med att det ska vara rätt grejer.
Det jag funderat på är om det kan vara något strul i fästet där slangarna från pumprummet och slangarna från hålet möts. Jag har kollat packningarna men kanske kan läcka vatten där ändå. Vet dock inte om felet kan bero på det?

Verkar som om den pumpen inte kommer att funka pga. för liten kapacitet (max 54m)

Bild från produktbladet

Tabell från produktblad som visar pumpmodellen CR(I) DW 5-9 med sugdjup, flöde och ejektor nummer.

Men va fan.. Detta är ju från en firma där vi sa att vi vill ersätta den gamla pumpen, och var noga med vilket djup vi hade osv...
Det lär ju helt klart vara det som är problemet då?!
Jäkligt gött samtidigt att veta varför det för som det gör och stort stort tack för hjälpen.

Blir nog till att skaffa en dränkpump ist nu.

Jo kör en dränkpump ex.
Grundfos SQE 2-100 enfaspump som klarar 128m 7740 kör rinkabyrör
Dvs. 80m + 3 bar tryck (30m)= 120m

Tack för tipset :)

Lycka till ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.