Hej,
En vecka sedan vi bytte slangpumpen i vårat borrhål. Ca 70 meter. Men fortfarande någon typ av fina svarta partiklar i vattnet. Har aldrig sett detta tidigare före pumpbytet. Känns som fin sand mellan fingrarna. Förslag på vad som kan ha hänt eller ska vi vänta någr veckor till med att bestämma oss för att vi har ett problem?
Vitt handfat med svarta partiklar i botten, indikerar potentiella problem med vattnet efter byte av pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
L
Pumpen sitter nog för djupt du får bottensatsen med upp , pumpen ska hänga min ca 3-5 meter från botten för att inte få med det ,
Pumpen ska även hänga i PEM-slangen alltså inte i vajern ( den är bara en säkerhet om slangen skulle släppa från pumpen
OBS att PEM -slangen sträcker sig nedåt med ca 1,5 meter på det djupet och vajern får inte stoppa sträckningen
Det kommer nog att gå bort , men om det känns som sand är det inget bra , det slipar all rörlig metall i pumpen

L Liteavvarje skrev:
Pumpen sitter nog för djupt du får bottensatsen med upp , pumpen ska hänga min ca 3-5 meter från botten för att inte få med det ,
Pumpen ska även hänga i PEM-slangen alltså inte i vajern ( den är bara en säkerhet om slangen skulle släppa från pumpen
OBS att PEM -slangen sträcker sig nedåt med ca 1,5 meter på det djupet och vajern får inte stoppa sträckningen
Det kommer nog att gå bort , men om det känns som sand är det inget bra , det slipar all rörlig metall i pumpen
Pumpen hänger på samma djup som förra så har lite svårt att greppa att bottensatsen nu kummer med upp och inte tidigare... Jag hoppas vajern är rätt monterad då rörisen som bytte verkade veta vad han gjorde. Men jag ska titta att den inte är sträckt. Vore mycket trist om pumpen som är ny skulle ta massa stryk av sanden om det nu är sand. Bytte pump pga haveri på förra efter mindre än ett år. Oklart varför... garantiärende pågår...

L
Om du fyller upp en hink och låter stå över natten , så ser du vad som finns , om det är lite dåligt med grundvatten där du är , så kan det komma från sidorna i brunnen .
I bland får man höja pumpen , vet du vilken nivå vattnet står på även vid ett större uttag

L Liteavvarje skrev:
Om du fyller upp en hink och låter stå över natten , så ser du vad som finns , om det är lite dåligt med grundvatten där du är , så kan det komma från sidorna i brunnen .
I bland får man höja pumpen , vet du vilken nivå vattnet står på även vid ett större uttag
Tack för svaren!
Hur menar du med att jag ser vad som finns i en hink vatten som får stå över vatten? Vajern är iaf inte i spänn... men tyvärr vet jag inte var nivån brukar vara vid större uttag. När vi bytte pump för mindre än ett år sedan sa rörisen att den bröt vattenytan redan 2-3 metet ner. Men då hade vi ju inte tagit vatten på en vecka...

tycker det ser ut som mangan. Har ni gjort något vattenprov tidigare?
Mangan har en tendens att ansamla sig i ledningsnät och kan släppa vid stötar i ledningsnätet. I samband med pumpbytet och återfyllnad av systemet kan mangan släpp.

Är den nya pumpen starkare än den ni haft tidigare eller levererar den samma flöde/tryck?

LinusW LinusW skrev:
tycker det ser ut som mangan. Har ni gjort något vattenprov tidigare?
Mangan har en tendens att ansamla sig i ledningsnät och kan släppa vid stötar i ledningsnätet. I samband med pumpbytet och återfyllnad av systemet kan mangan släpp.

Är den nya pumpen starkare än den ni haft tidigare eller levererar den samma flöde/tryck?
Om pumpen är starkare vet jag ej men det kan jag kolla med rörisen. Och vattenprov var ett par år sedan sist. Inga alarmerande nivåer den gången Det hade jag för plan att göra snart, ville bara se hur det blir med partiklarna några dagar till först. Tack för tipsen!

Allan J Allan J skrev:
Om pumpen är starkare vet jag ej men det kan jag kolla med rörisen. Och vattenprov var ett par år sedan sist. Inga alarmerande nivåer den gången Det hade jag för plan att göra snart, ville bara se hur det blir med partiklarna några dagar till först. Tack för tipsen!
Hej!
Jag upplever samma problematik som du?
Hur gick det? Försvann partiklarna? I så fall, hur lång tid tog det?
Eller blev du tvungen att installera filter?

Vänligen!

Thomas

T Toomuch skrev:
Hej!
Jag upplever samma problematik som du?
Hur gick det? Försvann partiklarna? I så fall, hur lång tid tog det?
Eller blev du tvungen att installera filter?

Vänligen!

Thomas
Hej,
Jag har också samma problem. Hur länge hade ni kvar partiklarna?

Jag skulle säga att beroende på vattenanvändning kan det nog ta någon vecka innan det stabiliserar sig och partiklarna försvinner. Beroende på vad det är för partiklar och ledningsmaterial kan det ta längre tid. Har man tex. Galvade rör så kan det ta längre tid innan partiklarna försvinner.

Gör man systemet trycklöst kan det släppa partiklar från insidan på ledningarna eller om man lyfter borrhålspumpen kan det röra om det sedimentet som samlas i borrhålet.

Tack för snabbt svar!

Fick byta pump i förrgår och sedan dess har vi bitvis brunt vatten och mycket partiklar/grus.
Familjen börjar bli otålig, men om det är normalt att det tar någon vecka så ska vi nog kunna härda ut. :)

O oskla129 skrev:
Tack för snabbt svar!

Fick byta pump i förrgår och sedan dess har vi bitvis brunt vatten och mycket partiklar/grus.
Familjen börjar bli otålig, men om det är normalt att det tar någon vecka så ska vi nog kunna härda ut. :)
Har du koll på hur mycket vatten brunnen ska ge? Om inte så kan det finnas uppskrivet i Sgu brunnsregister ett beräknat tillflöde av vatten. Låt en kran stå och rinna lite så att du fortare omsätter vattnet. Se bara till att du inte spolar mer än att brunnen fylls på igen.

O oskla129 skrev:
Tack för snabbt svar!

Tjena,

Bytte pump häromdagen och fick samma problem.
Hur gick det sedan? Blev det bra efter någon vecka eller var ni tvingade till någon åtgärd?

Mvh Fredrik

Freddan054 Freddan054 skrev:
Tjena,

Bytte pump häromdagen och fick samma problem.
Hur gick det sedan? Blev det bra efter någon vecka eller var ni tvingade till någon åtgärd?

Mvh Fredrik
För oss tog det någon månad innan det blev bättre. Kommer fortfarande partiklar om systemet tappar tryck. Tex om en säkring går, vilket händer ibland nu när det varit kallt.:(

O oskla129 skrev:
För oss tog det någon månad innan det blev bättre. .
Aha, Tack för svar.. Har även viss Manganutfällning i mitt så jag ska börja titta efter någon sorts filterlösning.
Kan uppdatera här om jag hittar något bra som kan vara av intresse för andra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.