Byggahus.se

Missbrukad trekammarbrunn, hur orolig ska jag vara?

1. pontus.andersson
    Medlem · Finspång, Östergötland · 19 inlägg

pontus.andersson

Medlem
    Trekammarbrunnen till vår fastighet har förmodligen inte blivit tömd på några år av den förra ägaren. Vi såg att själva brunnslocket var täckt av mossa. Så åtminstone inte på tre år möjligtvis inte sedan den byggdes 2006.

Vi upptäckte detta när vi fick en slamflykt igår och när jag sedan kollade brunnen så var alla tre kamrarna fyllda med slam och T-röret var täckt (jag såg det i alla fall inte). Slambil är såklart bokad men jag undrar nu om en trekammarbrunn kan ta skada av sådant här missbruk? Är det något jag borde göra efter att slambilen varit här? Vart söker jag information osv? Jag vet tyvärr väldigt lite om trekammarbrunnar.

Tack på förhand för hjälpen!

2. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 911 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Hej, är det bara brunnen så går den att återställa med sugning, än värre om det är en infiltration efter vilket T röret kan indikera så beror det på hur den är uppbyggd men då behövs det en spolbil också. Kolla med kommun om den är godkänd också för då skall slamtömning ske automatiskt.

• Laddar…
  3. Bästa svaret

Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 640 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Själva trekammarbrunnen tar inte skada men nedströms infiltration (el markbädd) kan göra det. Slam som tar sig igenom ("slamflykt") kan sätta igen spridarrörens små hål (ofta 8 mm) och slammet kan ta sig ned i spridarlagret och öka belastningen där. Blir det för mycket belastning så sätter infiltrationen igen.

Det du kan göra nu är:

1. Håva upp allt flytslam i kammare 2 och 3 och lägga i den stora kammaren 1.
    2. Se till att brunnen blir återfylld efter slamtömningen. Om slamtömaren inte återfyller så gör du det med vattenslangen. Du fyller brunnen bakifrån, d v s i kammare 3 där utloppet finns.
    3. Är det stor slamflykt så kan du högstrycksspola spridarrören så att alla spridarhålen hålls öppna. Det är viktigt så att du inte får snedbelastning på infiltrationen.

• Laddar…
  4. pontus.andersson

pontus.andersson

Medlem
    Vi har ett anläggningsnummer för brunnen så det borde vara godkänd av kommunen. Den tidigareägaren var ensam och använde huset som sommarställe så det kan kanske vara orsaken till att slambil inte varit här. Jag hoppas det i vilket fall.

5. pontus.andersson

pontus.andersson

Medlem
    Tack! Det där ska jag göra!
    Hur vet jag om det är infiltration eller markbädd?

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 640 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Kolla med kommunen så står allt i avloppstillståndet och ansökningshandlingarna som lämnades in.

• Laddar…
  7. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 580 inlägg

harry73

bra på allt
    Be slambilen att spola dina spridare med.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.