Undrar om nån haft problem med bottenventilen vid grävd brunn?
Till saken är den, vid mitt torp har vattnet fungerat bra. Nu för ett tag sedan började pumpen bara suga luft och inget vatten kommer! Försökte få loss röret i brunnen men finns ingen plats att få loss sugledningen med bottenventilen i brunnen.
Min tanke är att det är mycket slamm på botten, och tänker prova att tömma brunnen så jag kommer ner på botten. För pratade med tidigare ägare att ventilen inte är bytt på 30år

Klart är om den är full med skit och inte släpper igenom vatten så kommer suget av pumpen att skapa ett vacum och då kan det suga in i kopplingarna, dom flesta är tillverkade för att klara tryck. Får du något vatten öht. och pumpen stannar, fel på backventilen brukar mest vara att den inte tätar så vattnet går tillbaka i brunnen, så det blir ett varv till för pumpen

J jonaserik skrev:
Klart är om den är full med skit och inte släpper igenom vatten så kommer suget av pumpen att skapa ett vacum och då kan det suga in i kopplingarna, dom flesta är tillverkade för att klara tryck. Får du något vatten öht. och pumpen stannar, fel på backventilen brukar mest vara att den inte tätar så vattnet går tillbaka i brunnen, så det blir ett varv till för pumpen
Pumpen låter som den inte suger nått utan bara går utan motstånd, Nej kommer inget vatten alls utan bara lade av efter hade tagit vatten under samma dag

Du ha nog en sugande pump ( jetpump ) , kanske en pumpmautomat eller separat trycktank, på topp av pumpen så finns det en propp , du måste fylla upp vatten i hela pumpen, bara fortsätta tills det inte går i mer, kanske i slangarna med , det kanske måste klucka ner. Går det inte att fylla så är backen felaktig och inte tätar.

J jonaserik skrev:
Du ha nog en sugande pump ( jetpump ) , kanske en pumpmautomat eller separat trycktank, på topp av pumpen så finns det en propp , du måste fylla upp vatten i hela pumpen, bara fortsätta tills det inte går i mer, kanske i slangarna med , det kanske måste klucka ner. Går det inte att fylla så är backen felaktig och inte tätar.
Precis har en grundfoss jp5 med hydrostat finns en propp att fylla i vatten som jag gjort varje gång jag tagit brunnen i bruk, men första gången jag vart med om att den inte suger, tänker kanske att bottenventilen inte funkar riktigt, ledningen till pumpen och brunnen ligger riktigt djupt så borde inte frusit nån stans, tänkte tömma brunnen imorgon så ja kommer ner till botten av brunnen för får inte loss röret som går ner i brunnen 90grader för är ont om plats,

Fortsätter vattnet att försvinna när du tömmer i pumpen så är det backen som inte tätar

J jonaserik skrev:
Fortsätter vattnet att försvinna när du tömmer i pumpen så är det backen som inte tätar
Ibland när jag fyller pumpen pumpar det vidare ut i kranarna, men även vid ett par tillfälle så har vattnet inte pumpat vidare, kan även nämna att det ligger stålrör i marken, kanske nån skarv som inte tätar då menar du?

När det pumpar då, finns det en läcka på sugsidan brukar det fräsa i pumpen, kanske inte till att börja med när nivån är hög i brunnen. När nivån blir lägre så blir vacumet på sugsidan större och luft kan komma in. Stålrör Tja , dom har nog passerat bäst före datum för länge sedan. Dom rostar både på utsida och insida, samtigigt som dom täpps igen av rost. Blir nog att byta ut till PEM-slang när det beger sig med tempen i backen och ute

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.