1 417 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Miljöfarlig verksamhet
Hej,
Tänkte kolla om någon här har någon bra erfarenhet av att bråka med en kommun om avlopp.
I mitt fall gjorde jag misstaget att jag tolkade vad som gäller för min kommun Östhammar gällande enskilt avlopp något fel. För BDT utan toalett behövdes endast en anmälan och inget tillstånd så jag byggde klart en lösning enligt konstens alla regler och av en typ som var ok i regionen. Skickade in anmälan i efterhand och utreds nu för miljöfarlig verksamhet.
Alternativet hade varit att vänta på kommunens inventering i 3 år och då fortsätta använda en gammal och med stor sannolikhet undermålig lösning tills inventeringen var klar. Jag tycker att mitt aggerande va bättre för miljön men det tycker inte dom maktgalna handläggarna på kommunen
Är det värt att dra det vidare tror ni eller är det bara betala och köra ut ett lass med dynga utan för kommunens entré
Mvh,
Mats
Tänkte kolla om någon här har någon bra erfarenhet av att bråka med en kommun om avlopp.
I mitt fall gjorde jag misstaget att jag tolkade vad som gäller för min kommun Östhammar gällande enskilt avlopp något fel. För BDT utan toalett behövdes endast en anmälan och inget tillstånd så jag byggde klart en lösning enligt konstens alla regler och av en typ som var ok i regionen. Skickade in anmälan i efterhand och utreds nu för miljöfarlig verksamhet.
Alternativet hade varit att vänta på kommunens inventering i 3 år och då fortsätta använda en gammal och med stor sannolikhet undermålig lösning tills inventeringen var klar. Jag tycker att mitt aggerande va bättre för miljön men det tycker inte dom maktgalna handläggarna på kommunen
Är det värt att dra det vidare tror ni eller är det bara betala och köra ut ett lass med dynga utan för kommunens entré
Mvh,
Mats
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Vad är det du utreds för att ha gjort? Och vad tycker kommunen att du skulle ha gjort istället?
Det verkar mest bara handla om att dom är trötta byråkrater. I de fall dom säger anmälan, krävs oftast
bara att man skickar in en anmälan i efterhand vilket också gjorts tidigare för exempelvis mulltoa, kompost av latrinavfall etc utan problem och tjafs.
Tog kanske lite lätt på det när jag kasta ner en BDT tank för ett fritidsboende. Det bara måste vara bättre rent miljömässigt istället för att fortsätta med en stenkista från 60-talet i 3 år tills inventeringen blev klar.
Här verkar dom mest sura att jag hade rättat till avloppet innan dom han besöka och inventera det. Alla grannar åkte på en inventeringsavgift på ca 3000 :-. Vi pratar ju inte heller riktigt om avloppsvatten med piss och skit från en sporthall utan BDT vatten från ett tvättställ på ett fritidshus
--Mats
bara att man skickar in en anmälan i efterhand vilket också gjorts tidigare för exempelvis mulltoa, kompost av latrinavfall etc utan problem och tjafs.
Tog kanske lite lätt på det när jag kasta ner en BDT tank för ett fritidsboende. Det bara måste vara bättre rent miljömässigt istället för att fortsätta med en stenkista från 60-talet i 3 år tills inventeringen blev klar.
Här verkar dom mest sura att jag hade rättat till avloppet innan dom han besöka och inventera det. Alla grannar åkte på en inventeringsavgift på ca 3000 :-. Vi pratar ju inte heller riktigt om avloppsvatten med piss och skit från en sporthall utan BDT vatten från ett tvättställ på ett fritidshus
--Mats
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hemma så klargjorde kommunen att jag skulle tala om vad jag hde, annars skulle de komma ut och kontrollera själva mot avgift.
Klart jag golade ner mig själv ;-)
Klart jag golade ner mig själv ;-)
Fick själv ett brev om att anläggningen var utdömd av säljaren till vår stuga - Korrespondens med miljökontoret och lite stök fram och tillbaka med ansökningar, massa papper och kompletteringar senare där dem tyckte 3 kammare med tömning var det bästa. Måste dock göras med terrängbil.... för en diskho och ett handfat.
Där fick jag nog och bad dem komma ut för ett möte - Byråkrati och inget annat. En snabb titt och sedan snabbt in i torra varma stugan för att godkänna ”min” plan om Willa BDT och 1 kbm stenkista. Vill minnas att det hela gick på 6500:- .. för 10min ”möte/inspektion” ...
Nu skall det vara byggas/grävas!
Där fick jag nog och bad dem komma ut för ett möte - Byråkrati och inget annat. En snabb titt och sedan snabbt in i torra varma stugan för att godkänna ”min” plan om Willa BDT och 1 kbm stenkista. Vill minnas att det hela gick på 6500:- .. för 10min ”möte/inspektion” ...
Nu skall det vara byggas/grävas!
Vad som är bra för miljön har inget med det här att göra, det är ett feltänk och har inget med frågan att göra. Detta är ren byråkrati.
I princip krävs tjänstefel från kommunens tjänstemän om de nu ignorerar att du utan anmälan anlagt ett BDT-avlopp och dessutom tydligt inkommit med uppgifter att du gjort detta. Enda vägen ut för tjänstemännen är att försöka missförstå det som du inkommit med och be dig förtydliga (= i realiteten ljuga) att du beskrev planer och ännu inte har driftsatt något BDT-avlopp.
Så jag enklast är nog att betala avgiften och ta det på kontot för okunniga beslut man tog i livet.
(Du hade alltså inte behövt vänta på någon inventering utan bara ansökt om att bygga BDT-avloppet först och sen när kommunen meddelat att de inte ämnar förbjuda utsläpp från ditt nya BDT-avlopp (eller förelägga dig det) byggt det.)
I princip krävs tjänstefel från kommunens tjänstemän om de nu ignorerar att du utan anmälan anlagt ett BDT-avlopp och dessutom tydligt inkommit med uppgifter att du gjort detta. Enda vägen ut för tjänstemännen är att försöka missförstå det som du inkommit med och be dig förtydliga (= i realiteten ljuga) att du beskrev planer och ännu inte har driftsatt något BDT-avlopp.
Så jag enklast är nog att betala avgiften och ta det på kontot för okunniga beslut man tog i livet.
(Du hade alltså inte behövt vänta på någon inventering utan bara ansökt om att bygga BDT-avloppet först och sen när kommunen meddelat att de inte ämnar förbjuda utsläpp från ditt nya BDT-avlopp (eller förelägga dig det) byggt det.)
Miljöavdelningen vill (som du nu säkert förstått) ha in en anmälan INNAN du påbörjar installationen. De gör då en bedömning om anläggningen är lämplig och uppfyller vissa krav. Du hade inte behövt vänta i tre år på deras inventering om du fört en dialog med dem i tidigt skede. Miljöavdelningen brukar främja lösningar som är bra för miljön (eller minst dålig alternativet).
Du skriver att du är under utredning för ”miljöfarligt verksamhet”, vad innebär det mer exakt? Har de hittat några brister i den anläggning du gjort? Vad blir nästa steg?
Du skriver att du är under utredning för ”miljöfarligt verksamhet”, vad innebär det mer exakt? Har de hittat några brister i den anläggning du gjort? Vad blir nästa steg?
Redigerat:
Bara för att förtydliga, det finns ingen krav på en person som vill anlägga eller förändra ett BDT-avlopp att föra någon dialog med kommunens miljöavdelning. Kravet är att man inkommer med anmälan. Men precis som @MetteKson beskriver så finns det en kultur av att det ska föras en dialog från kommunens sida. En okunnig sökanden (majoriteten?) kan också tycka att det känns tryggt med en dialog med kommunen innan man inkommer med anmälan formellt.M MetteKson skrev:
Jag tror heller inte man ska generalisera och säga att Miljöavdelningen främjar lösningar som är bra för miljön. I min kommun så sitter inte enskilda handläggare och funderar på miljön utan de går igenom checklistor som är baserade på en detaljerad policy som kommunen har tagit. Handläggarna är definitivt inga experter på avloppsvattenrening. Och det är helt rimligt och rätt, inte kan vi ha dyra experter sittandes på kommunala handläggarjobb. (Sen ska ju sägas att det var en hel del disputerade 70-talister inom inom biologi som p g a arbetsmarknaden anställdes som just miljöinspektörer så en och annan expert kan man trots allt hitta. Men det var nog inte den bästa användningen av samhällets resurser.)
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden