Hej!

Har en Parca M300vs som det droppar ifrån. Har ingen koll alls på varmvattenberedare. Kan det vara säkerhetsventilen som inte stängt ordentligt. Har inte rört den sen jag flyttade in för ett år sedan. Vilket reglage är det ens och hur öppnas den? Tacksam för all hjälp då alla rörmokare verkar ha semester.

/Björn Varmvattenberedare Parca M300vs med droppande vatten och säkerhetsvarningslappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenberedare med droppande säkerhetsventil och rostiga röranslutningar.
Skapa konto

Följdfråga: en jag pratade med tipsade om att stänga av inkommande vatten. Är det det stora vredet till höger?

L
En riktigt gammal luring , du får kolla upp var den läcker , var vattnet kommer i från , kan vara så att den gått läck ( rostat ) då finns ingen annat än en ny , säken öppnar bara vid övertryck
den svarta ratten på foto 2 stänger man allt inkommande till VVB med , kallvatten finns kvar

När vattnet värms expanderar det, så det är helt normalt att det kommer en skvätt ur säkerhetsventilen efter att man har tappat en del vatten.
Droppar det någon annan stans eller vid andra tillfällen så är det nåt som är fel.

Den svarta ratten i bild två står det shunt på och den är varm. Är det verkligen inkommande vatten? Det finns en annan större ratt som jag kan ta en bild på strax.

Tack för svar iaf.

L
OK svårt att se det på fotot ,den är en shunt för att skållningsrisk inte ska bli , då finns det annan kran att vrida på

Här är de andra rattarna
Kopparrör och vred i ett isolerat utrymme, möjligt avstängningsorgan för varmvatten.
Skapa konto

Det är inte den stora som stänger av inkommande vatten? De rören är kalla.

På väggen sitter dessa
En termostat med vred för inställning av värmenivå på en vit kakelvägg.
Skapa konto

Väggmonterad ratt i plast på kakel, verktyg för att stänga av varmvatten.
Skapa konto

Stänger de av varmvattenberedaren?

Om jag bara vill fimpa varmvatten tills vi får tag i en rörmokare vad rekommenderar ni då?

Tack på förhand!

Den stora är troligen avstängningsventilen. Den ovanför ser ut som en säkerhetsventil.
Vad är problemet egentligen? Droppar det så att det blir blött på fel ställe?

Krilleman
useless useless skrev:
Den stora är troligen avstängningsventilen. Den ovanför ser ut som en säkerhetsventil.
Vad är problemet egentligen? Droppar det så att det blir blött på fel ställe?
Helt rätt!

Jag undrar också var det droppar mer exakt...

• Gilla
bass3
  • Laddar…
L
Stänga av vattnet till VVB om det rinner mycket , ett sätt är att du stänger vattnet och har el på
när du vill ha VV i större mängd så öppnar du liiiiite på kranen och stänger när du har så mycket du vill ha , är inte fel om ni har småbarn som ska bada , då får du ta vattan ut på golvet om det finns en golvbrunn , ha koll på vattenmängden som kommer , så det inte sprutar massor , men tror inte att det gör det , kan inte hända så mycket , men försök se var det kommer ifrån ,
PS stäng av VVB och skruva isär är nog bakom plåten där termostaten sitter , följ kabeln som kommer in till VVB och ,kolla där el-patronerna sitter , inte ovanligt att det läcker där ,
då kommer du billigare undan genom byte av el-patron

Tusen tack för svar alla hjälpsamma själar! Jag hör att det droppar kanske en droppe bar tredje sekund så ingen syndaflod. Är lite fuktigt under men brunnen är i närheten så vattnet letar sig dit.

Avstängningsratten satt som fanken. Tips på att lossa den? Ser lite kalkigt ut runt den. Citron?

Jag ska skruva bort stora kåpan och se om jag kan lokalisera droppandet.

Tolkar jag er rätt om jag inte behöver utrymma kåken pga explosionsrisken utan att jag kan avvakta lite?

Vad gäller var vattnet kommer ifrån så har jag inte hittat det än. Det är inte från de rör jag postat bilder på hittills iaf. Återkommer i den frågan.

Beredaren är från 1975 så det kanske är dags för en ny. De verkar ju inte vara så blodigt dyra.

Vrid på säkerhetsventilen och kolla om/vart det kommer vatten.

L
S Stevie Deville skrev:
Vad gäller var vattnet kommer ifrån så har jag inte hittat det än. Det är inte från de rör jag postat bilder på hittills iaf. Återkommer i den frågan.

Beredaren är från 1975 så det kanske är dags för en ny. De verkar ju inte vara så blodigt dyra.
Inte helt fel med tanken på en sån gammal luring , fixa ev ny patron vad kommer sen ingen som vet

Vrider jag på säkerhetsventilen kommer det vatten i avsedd slang ut i brunnen. Har inte lokaliserat droppets ursprung. Det kommer ut längs en skena ner på golvet.

Har haft på lite citron på avstängningen. Får se om den släpper. Andra tips för att få loss den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.