10 749 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Vattenförbrukning villa 2vuxna
Hej sitter och tittar på mina vattenräkningar??
Undrar om det finns en mall på normal vattenförbrukning för två personer i villa.
Vi har en förbrukning på 215kbm
Tacksam för svar
Undrar om det finns en mall på normal vattenförbrukning för två personer i villa.
Vi har en förbrukning på 215kbm
Tacksam för svar
Årlig vattenanvändning 50 m³/person varav 15 m³ varmvatten är en bra mall för hushållsvatten.
Jag misstänker att det kan bli lite mer i coronatider när man är hemma för jämnan.
Trädgårdsvatten tillkommer.
Jag misstänker att det kan bli lite mer i coronatider när man är hemma för jämnan.
Trädgårdsvatten tillkommer.
En förening kanske inte går att jämföra eftersom vi har biltvätt som drar och en trädgård som vi vattnar lite på sensommaren bara eftersom vi har en bäck som rinner på tomten till slutet av juli.
Men tack ändå för en fingervisning r det .
Men tack ändå för en fingervisning r det .
Har du en gammal analog vattenmätare ska alla hjulen vara stilla, har du en digital brukar det finnas någon typ av flödesindikering (pilar) som visas i displayen när vattnet går igenom mätaren. Det bästa är att läsa av mätaren på kvällen när man går och lägger sig och sedan läsa av den igen när man stiger upp på morgonen. Det hela förutsätter att ingen är uppe på natten och spolar i toaletten eller liknandeE Expansionskärl skrev:
Tidigare har man räknat med att man i Sverige gör av med 180l/person/dygn ~55kbm/månad men variationerna är rätt stora beroende på hur man lever. Med snålspolande toaletter och snålspolande munstycken så sjunker medelförbrukningen i Sverige. Bor man i hus och vattnar i trädgården, har badkar, duschar ofa och länge osv så ökar givetvis förbrukningen. Din förbrukning är inget jag direkt reagerar på som orimligt hög.
Vi bor i sommarstugan på sommarmånaderna och även helger ibland året om.N NoOne2k skrev:Har du en gammal analog vattenmätare ska alla hjulen vara stilla, har du en digital brukar det finnas någon typ av flödesindikering (pilar) som visas i displayen när vattnet går igenom mätaren. Det bästa är att läsa av mätaren på kvällen när man går och lägger sig och sedan läsa av den igen när man stiger upp på morgonen. Det hela förutsätter att ingen är uppe på natten och spolar i toaletten eller liknandeäven små läckage kan ge en stor förbrukning under lång tid.
Tidigare har man räknat med att man i Sverige gör av med 180l/person/dygn ~55kbm/månad men variationerna är rätt stora beroende på hur man lever. Med snålspolande toaletter och snålspolande munstycken så sjunker medelförbrukningen i Sverige. Bor man i hus och vattnar i trädgården, har badkar, duschar ofa och länge osv så ökar givetvis förbrukningen. Din förbrukning är inget jag direkt reagerar på som orimligt hög.
Vi har badkar badar Max 5 ggr om året.
Det känns som det är rätt mycket för oss.
Klicka här för att svara