J
Beställde ny "fluidmaster" flottör på nätet, på amazon fick jag 2st till lägre pris än en i Sverige, men jag missade att gängan var R10 istf R15.

Har därför ett behov av att sätta en övergångsnippel utvändig gänga R10 til R15 (för slang) från en toalett till toalettventil och slang. Eftersom detta är tätning med planpackning så vågar jag inte dra så hårt. Jag tycker packningen i nippeln ser "hårdare" ut än motsvarande packning i avstängningskranen från toan. Men tror ändå inte man ska dra för kung och fosterland.

Jag vill samtidigt inte att denna ska kunna gänga upp sig om man kommer åt slangen vid städning etc.

Min fundering, hur hårt dra?
Kan man köra gänglåsning på denna för att få den sitta om man inte ska dra så hårt?

Skaffade nippeln nedan; Är det "rätt"?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...kUz0h22mFqlsb6YL57_htlWpoSvNf2aQaApX9EALw_wcB

Som sidonot då, en flottör (hela armaturen) kostar 200 på amazon, 500 på billigaste ställe i Sverige och ca 700-800 "över disk", bara en ny packning kostar nära 100 över disk... En helt ny mugg brukar gå att hitta av vettigt märke för 1500 om man jagar pris. Reservdelarna är sjukt prissatta. Därav att jag beställde på nätet. Alternativ hade varit en ny mugg, men det känns inte miljörätt.

Sidnot 2, den från amazon hade mässingskoppling, originalet hade plasthals/gänga som spruckit så den läckte. Hade den lossnat helt så hade man ju fått vattenskada. Jag tror båda är "fluidmaster" original men den i toan var brandad med gustavsberg.

Du ska kanske ha en gummipackning istället för en fiberpackning i adaptern/nippeln...

Sidnot, varför köpa två om endast en är sönder???
Då sparar du väl inte så många kronor... Mot om du köpt en i Sverige som passar direkt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.