Har en grävd brunn 8m djup. Efter vattenprov visade det sig att det läcker in vatten. Hur tätar man ringarna lämpligast. :thinking:
 
Med betong om det är ringar, är den i lavad sten så får du sänka ner rör. Tänk på att inte arbeta själv nere i brunnen och vidta åtgärder för att säkra syretillgången.
 
  • Gilla
Godjul
  • Laddar…
Godjul Godjul skrev:
Har en grävd brunn 8m djup. Efter vattenprov visade det sig att det läcker in vatten. Hur tätar man ringarna lämpligast. :thinking:
P Prodigys skrev:
Med betong om det är ringar, är den i lavad sten så får du sänka ner rör. Tänk på att inte arbeta själv nere i brunnen och vidta åtgärder för att säkra syretillgången.
Tack för svar. Kan det göras nu eller bättre att vänta till våren ?
 
Godjul Godjul skrev:
Tack för svar. Kan det göras nu eller bättre att vänta till våren ?
Man kan börja med att ha kolla på marken kring brunnen. Helst ska ytvatten rinna bort från brunnen och inte en massa stora vattenpölar/ansamlingar i direkt anslutning till själva brunnen. Då blir du av med en tyngsta belastningen av ytvatten
 
  • Gilla
Godjul
  • Laddar…
Godjul Godjul skrev:
Tack för svar. Kan det göras nu eller bättre att vänta till våren ?
Man brukar rekommendera att man gör det i slutet av sommaren men det är mest för att vattenståndet ska vara så lågt som möjligt så man inte pumpar ut en massa bra vatten i onödan.
 
  • Gilla
Godjul
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Med betong om det är ringar, är den i lavad sten så får du sänka ner rör. Tänk på att inte arbeta själv nere i brunnen och vidta åtgärder för att säkra syretillgången.
Har läst lite om Seal-Guard brunnstätning. Hur tror ni de skulle fungera?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.