Hej

Vi har köpt ett hus och ska renovera tvättstugan nere i källaren. När vi öppnade en lucka i golvet hittar vi detta. Vi (och rörmokaren) kan inte riktigt förstå vad funktionen är. Är det någon här som har sett detta förut. Tanken är att vi ska bila upp golvet och gjuta igen men det vore bra att veta vad syftet med detta är innan så vi inte förstör något. Avloppsledningen som går ner i golvet är inte inkopplad till något.

• Öppen golvbrunn med oidentifierat objekt och avkopplad avloppsledning i en tvättstugsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart går det silvriga röret? Expansionskärl på vinden?

Det är inte inkopplat. Jag antar att det suttit en vattenho eller liknande på väggen tidigare.

Ligger källaren lågt? Det kan vara en ”nödstängning” där en (borttagen) gummiblåsa spärrar avloppet med hjälp av vattentryck om det skulle bli översvämning i området, Det kan också vara en påfyllningsanordning för avlopp som torkar ut/får baksug. Därav vattenlåset på väggen.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ligger källaren lågt? Det kan vara en ”nödstängning” där en (borttagen) gummiblåsa spärrar avloppet med hjälp av vattentryck om det skulle bli översvämning i området, Det kan också vara en påfyllningsanordning för avlopp som torkar ut/får baksug. Därav vattenlåset på väggen.
Golvet ligger ungefär 1,7 meter under marknivå.

Staffans2000
Vad finns under vattenytan?

Staffan

E eckeph skrev:
Det är inte inkopplat.
Fast någonstans tar väl röret som går upp i bildens överkant vägen?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad finns under vattenytan?

Staffan
Hela lådan är i plåt. Så under vattenytan är det ca 1cm till botten på lådan. Tillägan kan att lådan är sönderrostad i kanterna.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast någonstans tar väl röret som går upp i bildens överkant vägen?
Röret slutar en bit upp på väggen och har en plastpåse instoppat i öppningen.

Skulle det kunna ha varit en pumpgrop?

Vattenfylld grop med en inringad mutterliknande föremål i mitten, ansluten till ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Töm gropen på vatten och kolla vad det kan vara, jag tycker "muttern" som är inringad ser skum ut. Är det ett filter eller är den skruvad i något?

Alltså, hela låda är i plåt. Den runda ringen är en nedsänkning i plåten och botten i ringen är således även den i plåt. Röret sitter fastskruvat i botten med muttern. Jag har inte provat att skruva loss röret än.

En hemmagjord "mini-infiltration" för spillvatten från något tidigare handfat eller dylikt?

C
M MagHam skrev:
En hemmagjord "mini-infiltration"
Snarare en avskiljare av något slag är min gissning.

Titta efter nummer som 4.8.15.16.23.42

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.