Vi har fått räkningar från kommunen...först skulle vi betala 3784 kr för att få ett papper på att de dömt ut våran gamla avloppsanläggning. Sedan kommer nästa faktura på 8072 kr för godkännandet av en ny anläggning.

Alltså totalt 11586 kr i administrativa kostnader och ingen har varit ute på plats....

Är det här rimliga kostnader? Någon som har erfarenhet?
 
Olika kommuner har olika taxor, en del kör med timpenning och andra fasta priser beroende på åtgärd. Taxan brukar vara utlagda på respektive hemsida. Kolla runt och jämför. Är det miljökontoret på du varit i kontakt med?
 
M MetteKson skrev:
Olika kommuner har olika taxor, en del kör med timpenning och andra fasta priser beroende på åtgärd. Taxan brukar vara utlagda på respektive hemsida. Kolla runt och jämför. Är det miljökontoret på du varit i kontakt med?
Ja...det är miljökontoret som jag haft kontakt med...ska kolla runt hur det ser ut i andra kommuner!
 
P Peter Thörn skrev:
Vi har fått räkningar från kommunen...först skulle vi betala 3784 kr för att få ett papper på att de dömt ut våran gamla avloppsanläggning
Beror på hur och vad dom dömt för, vad är beslutets grund för deras utdömande.. .
 
J jonaserik skrev:
Beror på hur och vad dom dömt för, vad är beslutets grund för deras utdömande.. .
De menar att trekammarbrunnen ligger för nära min och grannens vattenbrunn (Trots att dessa tillkom efter trekammarbrunnen)
De tror inte att infiltrationen på åkern fungerar längre, att brunnen saknar T-rör samt att den är gammal

Det saknas även tillstånd enligt miljöbalken, vilket kan bero på att anläggningen godkändes innan miljöbalken tillkom...
 
En vattentäkt ska alltid ligga uppströms en VA-anläggning och har det tillkommit brunnar efter VA så är det fel på plats för vattentäkt, det med miljöbalken stämmer inte idag, VA är utfört enligt dom bestämmelser som fanns då och troligtvis finns ett bygglov för det, även om det är gammalt. Angående infitrationen """ att tro är inte att veta "" det finns inget i deras uttalande som stöder detta med att tro att det inte fungerar på grund av ålder. När gjordes VA-anläggningen. Enligt nu gällande bestämmelser så ska kommunerna gå igenom allt som har med enskilt VA att göra och ska betalt för inspektion, har du lagt in om bygglov för ett nytt system, dom kan inte ta betalt för bygglov om du inte sökt. Vad står det i dom dokumenten och vad har dom skrivit om typ av som dom godkänner.
 
J jonaserik skrev:
En vattentäkt ska alltid ligga uppströms en VA-anläggning och har det tillkommit brunnar efter VA så är det fel på plats för vattentäkt, det med miljöbalken stämmer inte idag, VA är utfört enligt dom bestämmelser som fanns då och troligtvis finns ett bygglov för det, även om det är gammalt. Angående infitrationen """ att tro är inte att veta "" det finns inget i deras uttalande som stöder detta med att tro att det inte fungerar på grund av ålder. När gjordes VA-anläggningen. Enligt nu gällande bestämmelser så ska kommunerna gå igenom allt som har med enskilt VA att göra och ska betalt för inspektion, har du lagt in om bygglov för ett nytt system, dom kan inte ta betalt för bygglov om du inte sökt. Vad står det i dom dokumenten och vad har dom skrivit om typ av som dom godkänner.
Du behöver inte bygglov för en VA-anläggning, det är miljökontoret som sköter tillstånd och inventeringar av avlopp mm. Möjligen kan det behövas marklov om marknivån ändras mycket när nya anläggningen ska installeras. Pumphus kan behöva bygglov.
 
Det behövs bygglov från miljökontoret för att anlägga en VA-anläggning
 
J jonaserik skrev:
Det behövs bygglov från miljökontoret för att anlägga en VA-anläggning
Det är nog en begreppsförvirring här. Miljökontor handlägger inte bygglov. Bygglov handläggs enligt Plan- och bygglagen, inte Miljöbalken.

Om inget är specificerat på TS faktura/i beslutet tycker jag hen kan kontakta handläggare på kommunen och fråga.
 
Redigerat:
När jag gjorde en enskild anläggning som det heter så var det bygglov och en del kontroller av placering i förhållande till grundvatten som gällde, med besiktning av provgropar. därefter godkändes det.
 
J jonaserik skrev:
När jag gjorde en enskild anläggning som det heter så var det bygglov och en del kontroller av placering i förhållande till grundvatten som gällde, med besiktning av provgropar. därefter godkändes det.
Håller inte med dig, och hänvisar till mitt inlägg #9, men denna diskussion är OT och svarar inte på TS fråga.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.