Jag går i tankarna att sätta en dagvattenbrunn på tomten. Till den är tanken att dra 3-4st 110mm rör från stuprör från olika byggnader på tomten samt ett rör som kommer från garagets dränering. Ett avrinningsrör placeras lägst och leds till ett dike.

Av olika skäl skulle jag vilja att röret till diket också är 110mm. Jag vet inte exakt än men lutningen kommer vara ganska flack.

Mina frågor:

Räcker 110mm för 300 kvadratmeter tak?

Finns risken att vattnet från stuprören kommer i högre fart/volym så att det inte hinner undan i brunnen och fyller min dränering?

Är ett nödvändigt/behjälpligt att ha en stor buffert i brunnen? Dvs att avstånden mellan inkommande rör och avrinnande rör blir stort?

Det verkar vara en hel vetenskap att räkna på detta med flöden, lutningar osv men någon kanske har erfarenhet av vad som fungerar och inte.

Redigerat:
Såg lindab hade i beskrivning 4st 120mm stuprör på tak över 100m2, dvs en o varje hörn, så 100mm låter lite, lutar åt 200mm

Efter att ha läst lite så verkar ett 110mm rör räcka utmärkt. Jag tror dessutom takytan inte blir så stor som jag först trodde och dräneringen drar jag till separat stenkista.

Några nya funderingar dyker upp:

Jag behöver tips på dagvattenbrunn. Hittar mest 2m långa men färdiga genomföringar.

Alla rör kommer ligga ganska ytligt så den behöver inte vara djup. Hålen för in resp. utlopp borrar jag helst själv så jag får dem där jag vill ha dem. Brunnen ska ha en tät botten och helst inte var större än nödvändigt.

Finns det färdigt eller måste man ”bygga” en egen? Isf av vad? Dimension?

Mvh Amrich

Fortsätter min monolog!

Jag köpte idag en dagvattenbrunn på Byggmax. Den har ett färdigt hål så jag köpte en manschett 110mm också.

Jag vet inte om det blev misslyckat eller om det är jag som är korkad men hålet verkar vara på tok för stort. Jag har läst att man ska borra med 121mm hålsåg om man gör det själv. Hålet i denna brunn är närmare 140mm. Är det mig eller brunnen det är fel på?

Eftersom jag inte behöver mer än ca 1m djup skulle det gå att kapa bort den delen men då behöver jag lossa botten. Den verkar sitta hårt, någon som vet om den ska gå att lossa?

• Närbild av en dagvattenbrunn med ett större monterat hål som visar en blå manschett insatt i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart dagvattenbrunn på gräsmatta med synligt hål och etikett, hålet verkar för stort för manschett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte så enkelt att din 110 manschett är fel, det ska vara en på typ 140mm som sedan minskar till 110?

Tack för svar!

Manschetten har det artikelnr som det står i beskrivningen för brunnen att jag ska ha. Jag tror heller inte det fanns några andra.

Återvände till Byggmax och de hade ingen annan manschett. De kunde inte hjälpa mig vidare.

Jag funderar på att lämna tillbaka brunnen men var hittar jag en oborstad dagvattenbrunn med botten? Verkar vara hopplöst för privatperson att få tag på?

Skulle uppskatta lite tips för jag behöver fixa med det i helgen :)

Jag har idag åkt runt hela stan i jakt på manschett utan resultat... Jag tänkte därför att jag lämnar tillbaka brunnen och köper en annan.

Men det går ju inte att få tag i en brunn om man är privatperson?? Alla verkar dessutom ha borrade hål redan vilket jag gärna gör själv så jag får dem där jag vill ha dem! Jag trodde aldrig det skulle bli ett sådant problem att installera en enkel dagvattenbrunn... Någon som kan hjälpa mig framåt?

På min brunn var det ett hål för 160 mm rör, vilket jag köpte en propp till och sågade upp ett hål nära botten.
Det behöver ju inte vara pottätt, om det skulle rinna in vatten från marken, vad gör det?
Lägg grovt grus runt inloppet så inte finfraktion kommer in.
Om botten inte går få ur, varför inte kapa andra änden.

Protte

Tack för svar!

Hålet är ca 140mm så det verkar vara någon mellanstorlek. Ett alternativ är kanske att borra upp till 160 och plugga.

Brunnen blir för grund om jag kapar bort hålet och behåller delen som har botten.

Proppa den brunnen och borra nya hål, eller såga med tigersåg. Manschetter är väl bra men görs håltagningen tajt och du inte har skarp vinkel på införning så lägg en duk på utsidan och fyll. Hemma hade jag gjort så, men inte på jobbet. Vanligt förekommande med 160 på dagvattenservis. Fastighetsägare reducerar gärna ner till 110.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.