45 726 läst ·
19 svar
46k läst
19 svar
Hur isolera jag bäst vattenrör under jord förutom värmekabel
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Du behöver inget mellan rör och isolering, isoleringen kommer aldrig att skava hål på rören.
Du kan förbereda med en T-koppling på vattnet men håller jag frostfritt på 60 cm djup under plogad gårdsplan i Umeå, så klarar du det me. Vattnet kan du lägga på samma djup som avloppet, mindre gräva och mindre risk för sättning i marken under avloppet.
Protte
Du kan förbereda med en T-koppling på vattnet men håller jag frostfritt på 60 cm djup under plogad gårdsplan i Umeå, så klarar du det me. Vattnet kan du lägga på samma djup som avloppet, mindre gräva och mindre risk för sättning i marken under avloppet.
Protte
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Tack för bra svar - när du skriver förbereda med T-koppling på vattnet menar du då för eventuell framtida åtkomst för Värmekabel?
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Så summa sumarum om jag har förstått er båda rätt: avlopp och vatten går bredvid varandra i bredd så att säga och på samma djup. Vattenslangen har en skumgummirörisolering runt sig. . (Duger det med billig variant från Biltema 20 kr per meter?) Avloppsröret behöver ingenting. Prototypen skriver dikt an mot det cellplastskivor medan noone2k skriver 5 cm makadam mellan innan cellplastskivan.
det är diket jag har lyckats åstadkomma i dagsläget är mellan 45 och 70 cm djupt frågan är om detta duger? Börjar bli trött i armarna efter allt spettande.
en sista fråga: klarar avloppsrören små krökar på 3-5 grader? ska lägga med långa sexmetersbitar och diket är inte direkt rakt som en linjal men heller inte så kurvigt att någon kurvbit passar.
det är diket jag har lyckats åstadkomma i dagsläget är mellan 45 och 70 cm djupt frågan är om detta duger? Börjar bli trött i armarna efter allt spettande.
en sista fråga: klarar avloppsrören små krökar på 3-5 grader? ska lägga med långa sexmetersbitar och diket är inte direkt rakt som en linjal men heller inte så kurvigt att någon kurvbit passar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Isolera vattenröret med något billigt har du inget för, lägg de pengarna på en biobiljett i stället.
Kan ju backa på ditt grävande, du ska lägga skivorna på tvären så diket måste vara 1,2 meter brett.
Med dikt an får du isoleringen djupare = bättre.
Protte
Kan ju backa på ditt grävande, du ska lägga skivorna på tvären så diket måste vara 1,2 meter brett.
Med dikt an får du isoleringen djupare = bättre.
Protte
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
prototypen skrev:
Ok tack för det, då har jag koll!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden