Du behöver inget mellan rör och isolering, isoleringen kommer aldrig att skava hål på rören.
Du kan förbereda med en T-koppling på vattnet men håller jag frostfritt på 60 cm djup under plogad gårdsplan i Umeå, så klarar du det me. Vattnet kan du lägga på samma djup som avloppet, mindre gräva och mindre risk för sättning i marken under avloppet.

Protte

Tack för bra svar - när du skriver förbereda med T-koppling på vattnet menar du då för eventuell framtida åtkomst för Värmekabel?

Så summa sumarum om jag har förstått er båda rätt: avlopp och vatten går bredvid varandra i bredd så att säga och på samma djup. Vattenslangen har en skumgummirörisolering runt sig. . (Duger det med billig variant från Biltema 20 kr per meter?) Avloppsröret behöver ingenting. Prototypen skriver dikt an mot det cellplastskivor medan noone2k skriver 5 cm makadam mellan innan cellplastskivan.

det är diket jag har lyckats åstadkomma i dagsläget är mellan 45 och 70 cm djupt frågan är om detta duger? Börjar bli trött i armarna efter allt spettande.

en sista fråga: klarar avloppsrören små krökar på 3-5 grader? ska lägga med långa sexmetersbitar och diket är inte direkt rakt som en linjal men heller inte så kurvigt att någon kurvbit passar.

Isolera vattenröret med något billigt har du inget för, lägg de pengarna på en biobiljett i stället.
Kan ju backa på ditt grävande, du ska lägga skivorna på tvären så diket måste vara 1,2 meter brett.

Med dikt an får du isoleringen djupare = bättre.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Isolera vattenröret med något billigt har du inget för, lägg de pengarna på en biobiljett i stället.
Kan ju backa på ditt grävande, du ska lägga skivorna på tvären så diket måste vara 1,2 meter brett.

Med dikt an får du isoleringen djupare = bättre.

Protte

Ok tack för det, då har jag koll!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.