Hej alla

Jag har en 2 stugor cirka 15 respektive 30 meter ifrån vårt bostadshus. Stuga nummer 2 har redan kallvatten framdraget till sig som ej fungerar under vintern då det är oisolerat och stuga nummer 1 har inget vatten alls, dock finns det avlopp. Jag tänkte nu gräva fram röret som går från huset till stuga 2, sätta på en T-koppling och sedan dra vatten därifrån till stuga 1.

Problemet är att jag aldrig gett mig på några större VVS jobb innan förutom några kranbyte, byte av tvättställspaket m.m.
Så kan någon av er snälla förklara för mig i grova drag vad som behövs göras samt vilket material som jag kan/bör använda.

Har kommit fram till att jag bör använda PEM eller PEX rör och eftersom jag gärna vill ha fungerande vatten under vintertid så bör röret isoleras samt grävas ned med en värmekabel som jag får ansluta till ett uttag i stugan.

Hej,

I mark är PEM-rör lämpligast, med tillhörande PRK-koppling. Du kan välja mellan att sätta utvändig värmekabel på röret, eller invändig sådan. Sätter du utvändigt behöver du inte ta hänsyn till eventuella kopplingar. Invändig värmekabel kan (ska) inte dras igenom en eller flera 90 graders vinklar. I mark isolerar du med markskiva ovan ledningen, och där det eventuellt går fritt ovan mark med rörskålar. Det är en beskrivning i rätt grova drag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.