15 721 läst ·
36 svar
16k läst
36 svar
Ljuddämpa avloppet?
Jag bodde några nätter på ett hotell i Dublin beläget i en äldre byggnad. Rummet var fint men avloppet från våningen över var draget i en trumma som gick i taket över där sängen var placerad.
Efter ett tag vande man sig vid skvalandet och det var nästan lite avslappnande när man skulle sova
Efter ett tag vande man sig vid skvalandet och det var nästan lite avslappnande när man skulle sova
Intressant, har läst igenom tråden, har 110mm gråa avloppsrör från övervåningen som går horisontellt längs i suterrängkällare och sen ner i marken. Rummet som nu ska bli sovrum.
Tänkte höra om någon lärt sig något mer om detta?
Det är ett leca/betonghus.
Min plan är att från biltema köpa bitumen/asfaltsplattor och klistra på rören, sedan klistra skumgummimattor 10mm eller mer? ev lite vanlig isolering, sedan låda på det, dubbelgips (kanske lim mellan gipsen, och silikon i skarvar)
Antar det borde fungera bra?
Tänkte höra om någon lärt sig något mer om detta?
Det är ett leca/betonghus.
Min plan är att från biltema köpa bitumen/asfaltsplattor och klistra på rören, sedan klistra skumgummimattor 10mm eller mer? ev lite vanlig isolering, sedan låda på det, dubbelgips (kanske lim mellan gipsen, och silikon i skarvar)
Antar det borde fungera bra?
Oj.
Bra bump, nu kan jag inte slippa undan att rapportera.
Först och främst så var det så att jag drog två st lodräta 110-rör på olika ställen från övervåningen, detta för att ha större frihet att utforma det framtida badrummet på ÖV, och absolut inget var bestämt när plattan gjöts och väggarna restes och NV inreddes.
Det ena röret gick i väggen precis vid matplatsen, dvs någon sitter i en stol och äter några dm ifrån och kan höra när det spolar.
Det var detta lodräta avloppsrör som gjorde mig orolig. Nu blev det röret inte använt när väl badrummet på ÖV blev bestämt, så detta avloppsrör har jag helt enkelt avlägsnat och proppat nu.
Men däremot kan jag rapportera om hur ljudet är från det som används. Detta ligger i väggen mellan badrum och hall på NV, så ljuden blir ju inte alls speciellt störande.
Men jag kan väl säga såsom att ifall det istället hade varit röret inne i väggen bredvid matplatsen, så skulle man helt klart hört om någon spolar där uppe medan man äter.
Hur störande är det då ..? Tja, det beror nog mest på hur störd man känner för att bli, ty ljudet är inte starkt eller påträngande, men absolut hörbart.
Så mitt råd är att ifall man tror sig kunna bli störd av att man öht hör att det spolas, då ska nog någon ljuddämpningsåtgärd vidtas. Tror man att man egentligen knappt bryr sig i detta någorlunda svaga ljud, så kan nog ett grått rör bara i vägg med OSB+gips som enda ljuddämpning duga.
Ja, svaret var kanske inte solklart, det hade ju varit trevligare att kunna rapportera att det hörs inget alls, det är ju ett lättare bedömningskriterium.
Bra bump, nu kan jag inte slippa undan att rapportera.
Först och främst så var det så att jag drog två st lodräta 110-rör på olika ställen från övervåningen, detta för att ha större frihet att utforma det framtida badrummet på ÖV, och absolut inget var bestämt när plattan gjöts och väggarna restes och NV inreddes.
Det ena röret gick i väggen precis vid matplatsen, dvs någon sitter i en stol och äter några dm ifrån och kan höra när det spolar.
Det var detta lodräta avloppsrör som gjorde mig orolig. Nu blev det röret inte använt när väl badrummet på ÖV blev bestämt, så detta avloppsrör har jag helt enkelt avlägsnat och proppat nu.
Men däremot kan jag rapportera om hur ljudet är från det som används. Detta ligger i väggen mellan badrum och hall på NV, så ljuden blir ju inte alls speciellt störande.
Men jag kan väl säga såsom att ifall det istället hade varit röret inne i väggen bredvid matplatsen, så skulle man helt klart hört om någon spolar där uppe medan man äter.
Hur störande är det då ..? Tja, det beror nog mest på hur störd man känner för att bli, ty ljudet är inte starkt eller påträngande, men absolut hörbart.
Så mitt råd är att ifall man tror sig kunna bli störd av att man öht hör att det spolas, då ska nog någon ljuddämpningsåtgärd vidtas. Tror man att man egentligen knappt bryr sig i detta någorlunda svaga ljud, så kan nog ett grått rör bara i vägg med OSB+gips som enda ljuddämpning duga.
Ja, svaret var kanske inte solklart, det hade ju varit trevligare att kunna rapportera att det hörs inget alls, det är ju ett lättare bedömningskriterium.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Bitumenplattor och mineralull runt rören inbyggt i en låda gör nog tillräckligt, sen är det väl närmast böjar man kan förvänta sig mest ljud
Klicka här för att svara