Hej, ska flytta in i hus med grävd brunn nästa vecka.

Gjorde komplett vattenanlys för ett tag sedan och fick resultat idag.

:
Analysutlåtande
Kemisk bedömning: Tjänligt med anmärkning.
- Kalium - Tjänligt med anmärkning
Kan i brunnsvatten indikera påverkan från avlopp, gödsling och andra föroreningskällor. Kan även ha naturligt geolo-
giskt betingat ursprung.
Fluoridhalten understiger värdet för kariesförebyggande effekt.

Mikrobiologisk bedömning: Otjänligt.
- Koliforma bakterier - Otjänligt (h)
Provet uppvisade mycket stort antal koliforma bakterier (hälsomässigt otjänligt), vilket kan indikera både fekal och
annan förorening som kan innebära hälsorisk. Koliforma bakterier finns i tarmkanalen hos människor och djur men
även som omgivningsbakterie i jord och förorenat vatten. Kan tyda på inläckage av ytvatten.
Provet har bedömts enligt Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning (Dnr 3449/2013).

Inget vidare upplyftande med bakterier i vattnet. Söker efter lösningar, men verkar vara en härva av olika filter hit och dit.

Jag funderar på dagen jag tog själva testet kan ha påverkat också? Personen som bodde i huset hade inte bott där på några veckor så vattnets flöde hade inte varit helt normalt. Strax innan jag kom hade han kört en tvätt och jag lät vattnet rinna ca 10 min. Kan detta ha påverkat. Borde vi bo in oss där några dagar innan jag gör nytt test?

Nästa steg kanske blir att kolla själva brunnen. Kan dock noll om detta själv. Vem anlitar man för detta i Skåne?

Sista steget UV-filter vad jag förstår. Riktig härva här om man googlar. Antar att dom utför analys gärna säljer på en dessa. Någon som kan rekommendera prisvärt?

Vill bara få igång detta ett tag så att vi hinner planera in för inkoppling av kommunalt vatten.

Många frågor i samma post men hoppas jag kan få lite vägledning.

Tack på förhand!

Hej! Man skulle behöva se vattenprovet i sin helhet innan man kan säga vad som behövs göras. Om brunnen inte har använts på ett tag så krävs det mer än 10 min spolning innan ett vattenprov skall tas, tycker jag.

Skulle rekommendera att spola vatten ett bra tag och sedan göra en mikrobiologisk analys, för att se om det bara var pga stillastående vatten eller om det är återkommande.

UV-filter mot bakterier är det bästa alternativet, kolla runt med lite olika leverantörer för att se vad dom rekommenderar.

• Gilla
FOQ
  • Laddar…
M marcusala skrev:
Hej! Man skulle behöva se vattenprovet i sin helhet innan man kan säga vad som behövs göras. Om brunnen inte har använts på ett tag så krävs det mer än 10 min spolning innan ett vattenprov skall tas, tycker jag.

Skulle rekommendera att spola vatten ett bra tag och sedan göra en mikrobiologisk analys, för att se om det bara var pga stillastående vatten eller om det är återkommande.

UV-filter mot bakterier är det bästa alternativet, kolla runt med lite olika leverantörer för att se vad dom rekommenderar.
Hej, tack för svar. Insåg ganska fort att kommunalt vatten är nästa steg. Påbörjat process där.

Pratat med Livsmedelsverket och vattnet går att använda till en hel del som det är nu. Inte dricka utan kokning så klart.

Ingen panik med andra ord. Hade detta initialt.

Hej,

Grävd brunn är alltid känslig för bakterier. Det är bra att ni har gjort en ordentlig vattenanalys. En grävd brunn bör alltid ha UV-lampa på grund grävda brunnar är känslig för ytvatten-inträngning. Många "hittapåare" gör egna lösningar som gjuter plattor runt om brunnen osv. Men en kostnadseffektiv åtgärd är just en UV-lampa. Då eliminerar ni alla bakterier.

Dock måste ni reducera ev kalk, järn och humus för att en UV-lampa ska fungera effektivt.

Jag hade köpt vatten för att helt 100 på att inte få i si g en massa skit om jag var dig. Finns ingen som helst anledning att koka vattnet och sen dricka det. Vatten ska vara friskt och rent om det ska konsumeras.

Får följa upp på min fråga här. Nu har vi äntligen kommunalt vatten i huset. Var något av tur att jag fick tag på alla aktörer på kort tid som kunde gräva, fixa med rör osv

Jag har en något orolig hjärna dock. Hittar ingen info heller. Det gamla vattnet som gick genom rören hade ju bakterier. Hur länge stannar dessa kvar i rör. Vattnet är väl omsatt nu osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.