Hej
Första gången jag skulle rengöra och byta filtersand i mitt vattenfilter så kan jag under rengöringen fått in filtersand i ventilhuset. Varje gång jag kör spolprogrammet så fastnar avloppsventilen i öppet läge även när kamaxeln släppt taget om ventilen (se bild). Såklart så läcker det kontinuerligt ut vatten i detta läge.
Om jag nu ruckar i ventil-bläcket på bilden lite fram/tillbaka så händer det att man hör ett knaster och en sten som trillar ner och ventilen återgår till normalläge. Första gången trodde jag det var löst så eftersom stenen lossnade, men detta händer vid varje körning av spolprogrammet.
Så nu vill jag blåsa/spola ur ventilen på något sätt och få bort eventuell sand som kommit in.
Är det enda sättet att skruva loss hela topplocket igen och blåsa ur underifrån (när jag äntligen fått allting tätt

) eller kan jag komma åt ventilpaketet eller ventilen på ett enklare sätt, t.ex. från sidan från någon av de stora plastskruvarna. Försökte kolla uppifrån vid kamaxeln men då måste jag demontera ganska mycket för att komma åt ventilen.
Någon som har jobbat på dessa Autotrol filter-topplock eller liknande. Tror att det är samma hus på många filtersystem såsom BWT osv också. Bifogar bilder hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder