Någon som vet hur många liter som rinner ut Vid backspolning. Vi ligger sjuka och har fått att vattnet rinner undan dåligt i stallet. Vårt vattensystem hydrofor och avhärdningsfilter backspolar i samma avlopp. Trött och mått dom man är så ledde jag bara om så att vattnet ska gå ner i en 25 liters dunk. Nu slog det mig....hur mkt vatten tror ni går åt? Var tredje natt backspolar det.

Det beror på filtret men det brukar bli rätt mycket
Tror inte en 25 litersdunk räcker så länge

• Gilla
kickis2
  • Laddar…
Mitt filter (järn/ph) backspolar 200 liter det är förövrigt inte tillåtet att köra backspolningsvatten i avloppet om du har enskilt avlopp utan det ska ledas fritt ut i stenkista eller dagvattenbrunn

• Gilla
sultans och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Mitt filter (järn/ph) backspolar 200 liter det är förövrigt inte tillåtet att köra backspolningsvatten i avloppet om du har enskilt avlopp utan det ska ledas fritt ut i stenkista eller dagvattenbrunn
Jag är dålig på hur det går och vad saker heter men vi hade firma som jobbar med sånt ute som grejade så det är nog korrekt

Du vet väll om firman har dragit backspolningen till avlopp eller inte? Det måste vara fritt flöde dvs den får inte gå ner i golvbrunn eller vara ansluten till ett avloppsrör

Varför skulle den inte kunna vara ansluten så menar du?

För att det ska vara en fri retur från filtret och det är inte tillåtet att spola den i ett enskilt avlopp

Fri retur?

Ja det får inte bli ett mottryck i form av tex minskat flöde genom vattenlås eller avloppsrör man ska låta filtret spola i tex en spoltratt. Anledningen till att det inte får ledas till avlopp är att en trekammarbrunn är inte gjord för att ta emot såna mängder vatten på kort tid. Mitt filter spolar 200 liter på 20 min

Den går inte ner i trekammarbrunnen

Var går den då?

Den går till en stenkista utanför byggnaden.

För att återgå till ursprungsproblemet så är antingen stenkista för liten eller inte tillräcklig längre om det påverkar stallets golvbrunn som då är ansluten till dagvattenledningen eller så kanske det är relaterat till kylan så det har frusit pga grund förläggning och eller dåligt fall

Kylan är det inte för det började innan. Och funkat klockrent förut så fallet borde det inte vara. Däremot har vi hur blött som helst i markerna då det regnat massor i flera dagar Det kanske påverkat på ena eller andra viset.

Jag håller med om att det inte ska vara mottryck. Men du behöver inte överdriva det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.