Hej!

Jag hade tänkt att installera en backventil i källaren och utgick från att röret låg smidigt till under den servicelucka som fanns där.

Men när jag tagit bort serviceluckan möttes jag av detta:
Blå plastlock i mitten av en betongöppning på golvet i en källare, synbar genom borttagen servicelucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör som sticker upp ur betong med öppen servicelucka intill grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret går rakt ner i betongen, ca 1,5 meter. Det var inget vatten där i och det luktade heller ingenting.
Finns det någon som har en aning om vad detta rör går någonstans och vad det är till för?

Med vänlig hälsning, Nifa

Krilleman
Golvet ser ju väldigt nymålat ut!
Nyss förvärvat fastigheten?

Vanligen är ju detta en renslucka synlig i botten för ditt spillvatten. Men någon har gjutit upp till kanten. Dessa brukar vara ett par decimeter djupa i original utförande.

Plastlocket skvallrar att det är gjort i "nutid". Men hur har man då gjort med rensröret?

Lys ner i röret, syns det någon vattenspegel i botten när du samtidigt spolar i en toalett?

Såhär menar jag att det brukar se ut som exempel:

271249-14d2172eaa771b4869e39cd1982465cd.jpg

179691-77a0e7479f19a191312e432048fee1e1.jpg

• Gilla
Nifa
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Golvet ser ju väldigt nymålat ut!
Nyss förvärvat fastigheten?

Vanligen är ju detta en renslucka synlig i botten för ditt spillvatten. Men någon har gjutit upp till kanten. Dessa brukar vara ett par decimeter djupa i original utförande.

Plastlocket skvallrar att det är gjort i "nutid". Men hur har man då gjort med rensröret?

Lys ner i röret, syns det någon vattenspegel i botten när du samtidigt spolar i en toalett?

Såhär menar jag att det brukar se ut som exempel:

[bild]

[bild]
Hej, och tack för svar!

Ja, golvet är nymålat (2021). I denna del av källaren låg tidigare en plastmatta som stängde in fukt och luktade konstigt så jag tog bort den och slipade golvet. Avslutningsvis målade jag med en betongfärg och slutresultatet blev riktigt trevligt! :)

Denna lucka målade jag rakt över, men ville se vad som fanns under i syfte att installera en backventil så jag bände bort luckan. Blev så klart konfunderad när jag såg detta...

Jag har lyst ner i "botten" och röret vinklar sig inåt någonstans. Inget vatten syns längst ner utan det är snustorrt. Jag provade att låta min fru stå och spola på toaletten (hon tittade ändå bara på någon reality-serie) så hördes det "skvalpande" från röret, så uppenbarligen passerar spillvattnet där nere någonstans.

Huset är byggt 1971, och du menar att denna konstruktion varit gjord senare - eller har de bara satt dit plastlocket senare? Är tanken att det ska spolas ner för att rensa röret? Och vart ligger rensröret? Och hur tusan ska jag kunna installera en backventil? Frågorna är många! :D

Bästa svaret

Med den lilla manöver som ses på din bild skulle jag gissa på att där har skett en reparation eller en åtgärd mot fall eller liknande.

luckan som tidigare skribent visar på sina två bilder är i princip exakt samma som du har minus schakt hålet på 0,5-0,8m.
Någon har monterat på ett plaströr mot avlopps stammen och fyllt hålet med betong för att få ett hålfritt golv, dock missades sista mc Gyver lösningen med vad som skall synas med blotta ögat och inte.

därimot ser de ut som dom varit smarta och skapat ett fall mot röret som ligger under golv nivå likt en golvbrunn, om man tex skulle få översvämning eller vilja spola av källaren med vattenslangen.

det är ett rensrör du tittar på.

inget fel i det som är gjort, men de kunde gjorts lite mer kosmetiskt bättre.

din ”backventil” kan du inte montera där.
Man ska helst inte montera den inomhus över huvudtaget.
Den bör monteras strax utanför boningen och helst förses med ett brunnsrör för enklare ockulär kontroll och provmanövrering.

Z ZcR skrev:
Med den lilla manöver som ses på din bild skulle jag gissa på att där har skett en reparation eller en åtgärd mot fall eller liknande.

luckan som tidigare skribent visar på sina två bilder är i princip exakt samma som du har minus schakt hålet på 0,5-0,8m.
Någon har monterat på ett plaströr mot avlopps stammen och fyllt hålet med betong för att få ett hålfritt golv, dock missades sista mc Gyver lösningen med vad som skall synas med blotta ögat och inte.

därimot ser de ut som dom varit smarta och skapat ett fall mot röret som ligger under golv nivå likt en golvbrunn, om man tex skulle få översvämning eller vilja spola av källaren med vattenslangen.

det är ett rensrör du tittar på.

inget fel i det som är gjort, men de kunde gjorts lite mer kosmetiskt bättre.

din ”backventil” kan du inte montera där.
Man ska helst inte montera den inomhus över huvudtaget.
Den bör monteras strax utanför boningen och helst förses med ett brunnsrör för enklare ockulär kontroll och provmanövrering.
Tack för återkoppling.
Det är en lucka över "fallet" så det ser helt ok ut rent estetiskt när luckan är på plats. Jag ska se hur jag ska gå vidare med backventilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.