Nu närmar sig husbyggarprojektet med stadiga steg och jag som uppdaterar min byggplan löpande har helt förbisett att avloppsfrågan sannolikt kan bli klurigare än trekammarbrunn och infiltration.

Jag kastade mig ut i cyberrymden för att finna svar och bli upplyst och till sist finna det givna valet. Det fanns lite att bita i. Jösses vad många det finns och de verkar ha sina upp och nedsidor allihopa. Ett minireningsverk verkar vara lite som att drabbas av pesten och samtidigt bli underrättad att man sannolikt får kolera till veckoslutet. Serviceavtal, lukt och rörliga delar.

Vart står jag?
  • Har skrivit till Linköpings kommun och frågat vad som är gängse praxis när man bygger nytt mitt ute på landsbygden och vad jag sannolikt kommer behöva ställa in siktet på.
  • Om jag måste ha ett minireningsverk så vill jag ha ett så simpelt som möjligt, vilka är dessa i dagens läge? (finns de kanske bara i fablernas värld?)
  • Jag sköter helst service och underhåll själv och binder ogärna upp mig på något serviceavtal. Om det kommer kräva både motivering och genomgång av hur valt verk fungerar så ska jag leverera den detaljen till kommunen.
Jag har läst en del trådar, sökt youtube och ögnat igenom leverantörer. Ett verk jag tycker ser stabilt och simpelt ut är WSB Clean. Rejäl konstruktion i betong, svenskt tillverkare. Dock har jag inte läst om någon som verkar sköta underhållet helt själv på ett sådant verk.

Jag är inte främmande för att köpa utländskt men jag har läst på en del om ex.vis. billigtminireningsverk och nog för att det är billigare än många alternativ så känns verket en aning kralligt. bara det att det måste tömmas i en viss ordning för att skiljeväggarna inte ska ge vika får det att ringa varningsklockar. Jag betvivlar dock inte att verket gör vad det ska men konstruktionen.. Jag kan missta mig men det är intrycket jag får.

Vi tar det som en början så får vi se vart vi hamnar i tråden om den skapar intresse. :) Kom gärna med egna erfarenheter, varningar, tips och förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.