Hej,
Jag har en dushblandare i min nyinköpta bostadsrätt som visat sig läcka. Gissningsvis är den orginal ifrån 80-tal och det ser ut som det är en hel del kalk runt vredet där det också droppar lite.

Det känns fånigt att behöva köpa en ny blandare utan den borde gå att plocka isär och rengöra, men för att göra det vore det trevligt med en sprängskiss eller liknande. Kanske några nya packningar behöver köpas till den.

Känner någon igen blandaren och kan ge mig en hint om det är FM, Vårgårda, Gustafsberg eller något annat? Kanske till och med kan identifiera serie eller liknande.

Tack på förhand.
Erik

photo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan att veta säkert skulle jag vilja säga att det i vart fall är en FMM... Ser precis ut som en tidigare jag haft...

Det är en Mora Armatur från mitten av 80-talet och troligtvis är den igenkalkad+trasig temperaturkännkropp+sliten.
Går möjligen att renovera om man tar det som ett litet hobbypyssel, men det är inte säkert.

Fotografen skrev:
Det är en Mora Armatur från mitten av 80-talet och troligtvis är den igenkalkad+trasig temperaturkännkropp+sliten.
Går möjligen att renovera om man tar det som ett litet hobbypyssel, men det är inte säkert.
Låter som att man hade helt fel i frågan.
Fotografen kan ha helt rätt och jag minns fel..

Temperaturregleringen fungerar fortfarande fint, läckaget är i vredet fram där man släpper på vattnet. Man ser kalk runt om den. Det droppar lite om man inte drar åt jättehårt.
Jag får maila ett foto till mora och se om de vill kännas vid den och om det finns instruktioner för isärplockning samt eventuellt reservdelar.

Tack för hjälpen.

Krilleman
En tidig Mora har du helt klart.

I Servicehandboken finns inte just din blandare med, men det kan absolut vara att mora therm på sid 43 kan vara lik din invändigt!

O
Jag skulle nog ändå bytt ut den... enklare...

S
nja från 80-talet är den ej.
90 talet är den från. och mora skall det vara.

Den kan mycket väl vara från 80-talet, mina föräldrar renoverade badrum ca 1985 och då sattes en exakt lika blandare in. Sedan hur länge modellen tillverkades vet jag inte.

Oooooo! Barndomsminnen!

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
O
När jag bytte ut min blandare från -96 så blev mycket bättre tryck på varmvattnet....

Jag får tacka för all hjälp.
Nu är blandaren fixad. 18:- och ca 15min arbete borträknat turen till VVS-butiken som ändå ligger strax intill där jag veckohandlar.
Det blev en ny ventilkägla. En standardpryl som passar i de flesta blandare från FM och Mora sedan 80-talet berättade de.

• Gilla
Post-Mangan
  • Laddar…
Renoverade precis min Mora dush bladare¨.

Var inte så svårt. Rengöring med Svinto och sedan lät jag delarna ligga i lite citronsyra (hade en gammal gul plastcitron som man kan köpa i matbutikerna) i 15minuter. Blir säkert jättefina om dom får ligga i 30 minuter men det är inga delar man ser. Sedan smörjde jag med ett fett som inte påverkar plast.

Missade att ta en bild på när hela temperaturaxeln är ner plockad. Notera att axeln (del 2) från vänster på bild 1 är delbar. Kan var svårt att se om man inte gör den helt ren. Det är ett hex hål och en hex tap som går i vart andra så att den blir teleskopisk. Lätt att missa.

Käglan till avstännings ventilen är en RSK: 8591301
Köpte min på Stensö VVS i Kalmar för en billig peng. Bäst att ta med en bild och visa den om du köper en ny.

Nu fungera den nog i 35 år till

• Renoverade delar av en Mora duschblandare upplagda på rad för visning.
  • Renoverade delar av en duschblandare, inklusive köl till avstängningsventil, rengjorda och demonterade.
  • Gilla
flappa och 3 till
  • Laddar…
M Mike7000 skrev:
Renoverade precis min Mora dush bladare¨.

Var inte så svårt. Rengöring med Svinto och sedan lät jag delarna ligga i lite citronsyra (hade en gammal gul plastcitron som man kan köpa i matbutikerna) i 15minuter. Blir säkert jättefina om dom får ligga i 30 minuter men det är inga delar man ser. Sedan smörjde jag med ett fett som inte påverkar plast.

Missade att ta en bild på när hela temperaturaxeln är ner plockad. Notera att axeln (del 2) från vänster på bild 1 är delbar. Kan var svårt att se om man inte gör den helt ren. Det är ett hex hål och en hex tap som går i vart andra så att den blir teleskopisk. Lätt att missa.

Käglan till avstännings ventilen är en RSK: 8591301
Köpte min på Stensö VVS i Kalmar för en billig peng. Bäst att ta med en bild och visa den om du köper en ny.

Nu fungera den nog i 35 år till
Bra jobbat och snygga bilder, tack!
Jag mekar med en likadan som delat sig.
Den kunde inte ge något kallvatten så det var något fel på insidan. Men nu är det problem.
De vänstra delarna är kvar i blandaren och jag får inte ut dem. Får inte upp locket med stor skåra.
Något skrev att det gick bra att få ut allt från höger, men så var det inte för mig.
Jag kan se att något är kvar där och det verkar ligga fel.
Tog du loss det vänstra locket eller följde allt med ut till höger?

Mvh

M Metafor skrev:
Bra jobbat och snygga bilder, tack!
Jag mekar med en likadan som delat sig.
Den kunde inte ge något kallvatten så det var något fel på insidan. Men nu är det problem.
De vänstra delarna är kvar i blandaren och jag får inte ut dem. Får inte upp locket med stor skåra.
Något skrev att det gick bra att få ut allt från höger, men så var det inte för mig.
Jag kan se att något är kvar där och det verkar ligga fel.
Tog du loss det vänstra locket eller följde allt med ut till höger?

Mvh
Nästan helt säker på att jag tog ut allt på högra sidan. Det var så igen kalkat så att satt ihop som en bit. Det stora locket på vänster sida satt nog för hårt.

Det kanske går att fylla hela armaturen med nått som löser upp kalk?
Kanske det går att tillverka ett verktyg av en plåt bit som passar spåret i vänster lock?
Jag har tyvärr inga bra idéer.
Synd att jag inte tog några bilder inuti armaturen.

Bifogar en instruktion till en liknade Mora kran.

• Instruktionsdiagram för isärmontering och montering av Mora Izzy blandare med detaljerade steg och delar.
    Skapa konto
  • Instruktion för Mora Izzy blandare med rengöringsanvisningar, markerat stycke om avkalkning.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.