Har hantverkare hemma som byter en golvbrunn i pannrummet inför stundande byte till bergvärme. Den sattes igår och när jag kom hem och såg den så blir jag förvånad över hur lågt golvbrunnen sitter och att mellanrummet som blev ser ut att ha blivit fyllt med spackel. Behöver det göras om och göras rätt? Bäst att kommentera det till hantverkarna nu, när jag har chansen att under pågående arbete rätta dem.
Jag tycker också att golvbrunnen kom väldigt nära väggen. Är det ok? Den gamla brunnen var ca 20cm från vägg, men den nya är nästan direkt in mot vägg.
Tacksam för svar.
Jag tycker också att golvbrunnen kom väldigt nära väggen. Är det ok? Den gamla brunnen var ca 20cm från vägg, men den nya är nästan direkt in mot vägg.
Tacksam för svar.
Redigerat:
Detta kommer att bli en intressant tråd att följa. Jag har ett hus från 64. En gammal gjutjärnsbrunn som dessutom är försänkt. Antar att det såg ut typ så i ditt fall oxå. Är det såhär man SKA göra, eller är det genvägen som de flesta tar ?
Finns det moderna golvbrunnar med större djup ? [
QUOTE="SRosen, post: 4662892, member: 419828"]Har hantverkare hemma som byter en golvbrunn i pannrummet inför stundande byte till bergvärme. Den sattes igår och när jag kom hem och såg den så blir jag förvånad över hur lågt golvbrunnen sitter och att mellanrummet som blev ser ut att ha blivit fyllt med spackel. Behöver det göras om och göras rätt? Bäst att kommentera det till hantverkarna nu, när jag har chansen att under pågående arbete rätta dem.
Jag tycker också att golvbrunnen kom väldigt nära väggen. Är det ok? Den gamla brunnen var ca 20cm från vägg, men den nya är nästan direkt in mot vägg.
Tacksam för svar.[/QUOTE]
Finns det moderna golvbrunnar med större djup ? [
QUOTE="SRosen, post: 4662892, member: 419828"]Har hantverkare hemma som byter en golvbrunn i pannrummet inför stundande byte till bergvärme. Den sattes igår och när jag kom hem och såg den så blir jag förvånad över hur lågt golvbrunnen sitter och att mellanrummet som blev ser ut att ha blivit fyllt med spackel. Behöver det göras om och göras rätt? Bäst att kommentera det till hantverkarna nu, när jag har chansen att under pågående arbete rätta dem.
Jag tycker också att golvbrunnen kom väldigt nära väggen. Är det ok? Den gamla brunnen var ca 20cm från vägg, men den nya är nästan direkt in mot vägg.
Tacksam för svar.[/QUOTE]
Ja avståndet och att man fyllt upp med så mycket fix, man borde nog satt i en förhöjningsring istället.
När det inte är tätskikt och brunnen är väl tänkt för ev vatten från säkerhetsventilen? eller iaf inte för konstant vattenbegjutning så kvittar det nog
När det inte är tätskikt och brunnen är väl tänkt för ev vatten från säkerhetsventilen? eller iaf inte för konstant vattenbegjutning så kvittar det nog
Ok, var nyfiken bara, ska återställa själv efter brunnsbyten, men gör en egen tråd av det för att få tipsnino skrev:
Tack för svar.nino skrev:
Riktigt. Det är källare och utan tätskikt. Brunnen byts eftersom jag nu hade möjlighet att plocka bort husets sista gjutjärnsbrunn i samband med renovering av ytskikt och byte till bergvärme. Jag vill bara försäkra mig om att det inte kan orsaka några problem med så mkt fixbyggnad.
Klicka här för att svara



