Har nyss satt in nitratfilter, UV-filter samt filter mot surt/aggressivt vatten, då vi haft anmärkningar på vårt vatten (egen grävd brunn). Vårt vatten smakade konstigt efter installationerna och efter flera funderingar gissar vi på att vattnet smakar linolja. Detta då hantverkarna hade gängat kopplingarna med lin. Har kranarna stått stilla (tex över natten) så är vattnet odrickbart pga den starka smaken, men efter en stunds rinnande så är vattnet åtminstone drickbart ur smaksynpunkt.
Min fråga är hur länge denna smak kan sitta i? Har både hund och katt och vi vill inte att de ska börja vägra vattnet pga smaken (för att inte tala om hälsoeffekter). Även sambon är gravid och vill såklart att vattnet ska vara friskt och bra, och ej skadligt för fostret.
Min fråga är hur länge denna smak kan sitta i? Har både hund och katt och vi vill inte att de ska börja vägra vattnet pga smaken (för att inte tala om hälsoeffekter). Även sambon är gravid och vill såklart att vattnet ska vara friskt och bra, och ej skadligt för fostret.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Det låter konstigt, det finns ingen linolja i linfibrerna som används för att täta kopplingar.
Kanske mer troligt att det är de råa metallytorna i den nya installationen som ger smaken genom jonläckage. Vi uppfattar smaken/lukten av fett som metallisk. Det beror på att metall inte luktar något för oss men fett i kontakt med metall luktar och det är det som vi kallar för metalllukt.
Spola så går det bort med tiden gissar jag.
Kanske mer troligt att det är de råa metallytorna i den nya installationen som ger smaken genom jonläckage. Vi uppfattar smaken/lukten av fett som metallisk. Det beror på att metall inte luktar något för oss men fett i kontakt med metall luktar och det är det som vi kallar för metalllukt.
Tack för svar. Hoppas också det försvinner med tiden. Vattnet (särskilt varmvattnet) känns flottigt/oljigt när man gnider fingrarna mot varandra, och ger också beläggningar på dricksglasen efter de torkat.Claes Sörmland skrev:
Det låter konstigt, det finns ingen linolja i linfibrerna som används för att täta kopplingar.
Det kan omjöligt komma så mycket sådant från kopplingarna att det påverkar vattnet på det viset!J Jostet skrev:
De har ju använt lin, och kanske linolja också. Men kan det verkligen ge smak, så mycket och så länge?J Jostet skrev:Har nyss satt in nitratfilter, UV-filter samt filter mot surt/aggressivt vatten, då vi haft anmärkningar på vårt vatten (egen grävd brunn). Vårt vatten smakade konstigt efter installationerna och efter flera funderingar gissar vi på att vattnet smakar linolja. Detta då hantverkarna hade gängat kopplingarna med lin. Har kranarna stått stilla (tex över natten) så är vattnet odrickbart pga den starka smaken, men efter en stunds rinnande så är vattnet åtminstone drickbart ur smaksynpunkt.
Jag har också fått vattnet att lukta lite lin efter att jag kopplat nånting, men det har försvunnit efter ett par liter vatten.
En annan fråga: den där ventilen som går rakt upp, in i ett hål i taket - går den att stänga? Eller är den fast monterad i det läget?
Antar att tiden får utvisa, filtret kopplades på igår så har inte hunnit använda så mycket vatten (även om vi nu låtit det rinna ett tag).A andersmc skrev:De har ju använt lin, och kanske linolja också. Men kan det verkligen ge smak, så mycket och så länge?
Jag har också fått vattnet att lukta lite lin efter att jag kopplat nånting, men det har försvunnit efter ett par liter vatten.
En annan fråga: den där ventilen som går rakt upp, in i ett hål i taket - går den att stänga? Eller är den fast monterad i det läget?
Handtaget till kulventilen är avklippt då taket kom ivägen
Ok, jag trodde du hade permanent linoljesmak.J Jostet skrev:Antar att tiden får utvisa, filtret kopplades på igår så har inte hunnit använda så mycket vatten (även om vi nu låtit det rinna ett tag).
Handtaget till kulventilen är avklippt då taket kom ivägenden är avstängd just nu, men går att öppna. Den är avstängd för att vattnet ska ledas vidare nedåt i den högra slangen på bilden och gå igenom filtrena, sen kommer vattnet upp i den vänstra slangen efter filtreringen. På detta sätt har jag möjlighet att stänga av så att vattnet inte leds genom filtreringen, utan går raka vägen genom de "gamla" rören (om jag öppnar kulventilen med avklippt handtag och stänger de andra två.
Klippt av handtaget!? Hade de inte kunnat vända ventilen på andra hållet?
Liknande trådar
-
Vatten från borrad brunn stinker, och smakar, ruttet ägg.
Vatten & Avlopp -
Nyborrad brunn, vattenprov OK men smakar illa
Vatten & Avlopp -
Mögellukt/smak dricksvatten kök
Vatten & Avlopp -
Vattenfilter, salt/ bismak på vattnet?
Vatten & Avlopp -
Objudna gäster i hydropress? (skum smak på dricksvatten)
Vatten & Avlopp