Vi gjorde nytt avlopp för snart 2 år sedan.
Upptäckte idag att det var väldigt blött i slutet av infiltrationsbädden.
Ska det verkligen vara så?
 
  • Blött område vid slutet av en infiltrationsbädd nära ett träd och en stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
harry73
Jag gissar att du har en marksänd, dvs upphöjd bädd där vattnet renas från bakterier. Längst ner i marknaden kommer det renade vattnet ur och ledas i ett dike eller dylikt.
Stämmer det, då ser allt normalt ut.
Har du däremot en infiltration, där reningen sker medan vattnet infiltrera ner till grundvattennivåerna ska det inte se ut så här.
Då är grundvattennivåerna på tok för högt och sker för det första ingen bakteriell rening och för det andra kan avloppsvattnet inte bort ur trekammarbrunnen och riskerar du slamflytt med stor skada för din anläggning
 
harry73 harry73 skrev:
Jag gissar att du har en marksänd, dvs upphöjd bädd där vattnet renas från bakterier. Längst ner i marknaden kommer det renade vattnet ur och ledas i ett dike eller dylikt.
Stämmer det, då ser allt normalt ut.
Har du däremot en infiltration, där reningen sker medan vattnet infiltrera ner till grundvattennivåerna ska det inte se ut så här.
Då är grundvattennivåerna på tok för högt och sker för det första ingen bakteriell rening och för det andra kan avloppsvattnet inte bort ur trekammarbrunnen och riskerar du slamflytt med stor skada för din anläggning
Jag har typ kassetter som ligger direkt på mark. Sen är det bara övetäkt med ett jordlager över dom
 
harry73
Då har du inte en infiltrationsbädd :)
 
Det där lär ju inte lukta hallon?
 
harry73 harry73 skrev:
Då har du inte en infiltrationsbädd :)
Är det som det ska då?
 
N nybyggarn3 skrev:
Det där lär ju inte lukta hallon?
Det luktar faktiskt inte så mycket från det, märkligt nog
 
harry73
M Martin Thalin skrev:
Är det som det ska då?
Det tror jag, eller så är det inte så katastrofalt fel som de hade varit med infiltration :)
 
harry73
N nybyggarn3 skrev:
Det där lär ju inte lukta hallon?
Om marknaden funkar som det ska, ska det inte lukta något
 
Claes Sörmland
Då är det en förstärkt även kallad upphöjd infiltration.

Nej det ska inte komma vatten där utan den ska infiltrera i jorden. Något är fel. Men lite tur så är det tjälen som har ställt till det och det släpper snart. Annars har infiltrationsytan satt igen, kanske p g a olämplig jordmån.

Att det står ett stort träd där är också direkt olämpligt. Trädets rötter sabbar infiltrationen på mycket kort tid.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det en förstärkt även kallad upphöjd infiltration.

Nej det ska inte komma vatten där utan den ska infiltrera i jorden. Något är fel. Men lite tur så är det tjälen som har ställt till det och det släpper snart. Annars har infiltrationsytan satt igen, kanske p g a olämplig jordmån.

Att det står ett stort träd där är också direkt olämpligt. Trädets rötter sabbar infiltrationen på mycket kort tid.
Är det något man kan göra åt det?
Spola?
Eller måste det grävas upp.
Tror det va svarta kassetter som dom la direkt på marken som sedan täcktes över med jord
 
harry73 harry73 skrev:
Om marknaden funkar som det ska, ska det inte lukta något
Ser ju uppenbarligen ut som att det rinner avloppsvatten i dagen.
 
M Martin Thalin skrev:
Är det något man kan göra åt det?
Spola?
Eller måste det grävas upp.
Tror det va svarta kassetter som dom la direkt på marken som sedan täcktes över med jord
Nu är jag ingen expert men har en snarlik lösning på mitt avlopp. Dock grävde vi provgropar innan och analyserade jordens förmåga att ta undan vatten, vid några olika djup. Sen grävde vi en hyfgsat djup och stor grop under modulerna som fylldes med singel.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu är jag ingen expert men har en snarlik lösning på mitt avlopp. Dock grävde vi provgropar innan och analyserade jordens förmåga att ta undan vatten, vid några olika djup. Sen grävde vi en hyfgsat djup och stor grop under modulerna som fylldes med singel.
Här skrapade dom bara av gräsytan så det blev plant. Sen ställde dom dit kasetterna
 
M Martin Thalin skrev:
Här skrapade dom bara av gräsytan så det blev plant. Sen ställde dom dit kasetterna
Ja då förstår jag att det kan bli som det verkar ha blivit i ditt fall. Har din kommun godkänt denna lösning? Om så, exakt vad för underlag har kommunen fått? När jag gjorde min ansökan för 2 år sedan krävde min kommun rätt detaljerade ritningar på anläggningen, och bilder i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.