Jag gissar att du har en marksänd, dvs upphöjd bädd där vattnet renas från bakterier. Längst ner i marknaden kommer det renade vattnet ur och ledas i ett dike eller dylikt.
Stämmer det, då ser allt normalt ut.
Har du däremot en infiltration, där reningen sker medan vattnet infiltrera ner till grundvattennivåerna ska det inte se ut så här.
Då är grundvattennivåerna på tok för högt och sker för det första ingen bakteriell rening och för det andra kan avloppsvattnet inte bort ur trekammarbrunnen och riskerar du slamflytt med stor skada för din anläggning
Stämmer det, då ser allt normalt ut.
Har du däremot en infiltration, där reningen sker medan vattnet infiltrera ner till grundvattennivåerna ska det inte se ut så här.
Då är grundvattennivåerna på tok för högt och sker för det första ingen bakteriell rening och för det andra kan avloppsvattnet inte bort ur trekammarbrunnen och riskerar du slamflytt med stor skada för din anläggning
Jag har typ kassetter som ligger direkt på mark. Sen är det bara övetäkt med ett jordlager över domharry73 skrev:
Jag gissar att du har en marksänd, dvs upphöjd bädd där vattnet renas från bakterier. Längst ner i marknaden kommer det renade vattnet ur och ledas i ett dike eller dylikt.
Stämmer det, då ser allt normalt ut.
Har du däremot en infiltration, där reningen sker medan vattnet infiltrera ner till grundvattennivåerna ska det inte se ut så här.
Då är grundvattennivåerna på tok för högt och sker för det första ingen bakteriell rening och för det andra kan avloppsvattnet inte bort ur trekammarbrunnen och riskerar du slamflytt med stor skada för din anläggning
Det där lär ju inte lukta hallon?
Då är det en förstärkt även kallad upphöjd infiltration.
Nej det ska inte komma vatten där utan den ska infiltrera i jorden. Något är fel. Men lite tur så är det tjälen som har ställt till det och det släpper snart. Annars har infiltrationsytan satt igen, kanske p g a olämplig jordmån.
Att det står ett stort träd där är också direkt olämpligt. Trädets rötter sabbar infiltrationen på mycket kort tid.
Nej det ska inte komma vatten där utan den ska infiltrera i jorden. Något är fel. Men lite tur så är det tjälen som har ställt till det och det släpper snart. Annars har infiltrationsytan satt igen, kanske p g a olämplig jordmån.
Att det står ett stort träd där är också direkt olämpligt. Trädets rötter sabbar infiltrationen på mycket kort tid.
Är det något man kan göra åt det?Claes Sörmland skrev:
Då är det en förstärkt även kallad upphöjd infiltration.
Nej det ska inte komma vatten där utan den ska infiltrera i jorden. Något är fel. Men lite tur så är det tjälen som har ställt till det och det släpper snart. Annars har infiltrationsytan satt igen, kanske p g a olämplig jordmån.
Att det står ett stort träd där är också direkt olämpligt. Trädets rötter sabbar infiltrationen på mycket kort tid.
Spola?
Eller måste det grävas upp.
Tror det va svarta kassetter som dom la direkt på marken som sedan täcktes över med jord
Nu är jag ingen expert men har en snarlik lösning på mitt avlopp. Dock grävde vi provgropar innan och analyserade jordens förmåga att ta undan vatten, vid några olika djup. Sen grävde vi en hyfgsat djup och stor grop under modulerna som fylldes med singel.M Martin Thalin skrev:
Här skrapade dom bara av gräsytan så det blev plant. Sen ställde dom dit kasetternaN nybyggarn3 skrev:
Ja då förstår jag att det kan bli som det verkar ha blivit i ditt fall. Har din kommun godkänt denna lösning? Om så, exakt vad för underlag har kommunen fått? När jag gjorde min ansökan för 2 år sedan krävde min kommun rätt detaljerade ritningar på anläggningen, och bilder i efterhand.M Martin Thalin skrev:
