4 845 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Infiltrationsbädden??
Har man hög grundvattennivå eller mycket lera eller silt, kan vattnet inte tas upp av jorden. Då finns det ett utlopp i markbädden där det renade avloppsvattnet kommer ut. Det finns ingen direkt förbindelse mellan avloppet och vattnet som rinner ur en markbädd, och det är inte längre avloppsvatten.
Nu har vi för lite info hur ts avlopp ser ut på riktigt, men eftersom han skriver att kassetter placerades på marken med lite jord ovanpå, blir min slutsats att vattnet inte infiltreras i marken, eller i alla fall inte behöver göra det för att få en fungerande rening.
Nu har vi för lite info hur ts avlopp ser ut på riktigt, men eftersom han skriver att kassetter placerades på marken med lite jord ovanpå, blir min slutsats att vattnet inte infiltreras i marken, eller i alla fall inte behöver göra det för att få en fungerande rening.
Han som gjorde brunnen gjorde det mesta faktiskt. Skickade in bilder och sånt till kommunen. Vet att dom var ute från miljö och kollade vart brunnen skulle ligga. Sen så utgick dom från det.N nybyggarn3 skrev:
Det är 2 år sedan dom gjorde den. Det borde väl ändå vara nån garanti på jobbet. Längre än så tycker jag att den ska hålla
En bra början är att kontakt miljökontoret och be om kopior på alla handlingar dom har fått in från entreprenören. Känns ju inte helt otänkbart att verkligheten inte stämmer överens helt med underlagen de lämnat.M Martin Thalin skrev:Han som gjorde brunnen gjorde det mesta faktiskt. Skickade in bilder och sånt till kommunen. Vet att dom var ute från miljö och kollade vart brunnen skulle ligga. Sen så utgick dom från det.
Det är 2 år sedan dom gjorde den. Det borde väl ändå vara nån garanti på jobbet. Längre än så tycker jag att den ska hålla
Nu är jag som sagt ingen expert på området. Har bara varit med och anlagt en upphöjd bädd med moduler och det är min egen.harry73 skrev:
Har man hög grundvattennivå eller mycket lera eller silt, kan vattnet inte tas upp av jorden. Då finns det ett utlopp i markbädden där det renade avloppsvattnet kommer ut. Det finns ingen direkt förbindelse mellan avloppet och vattnet som rinner ur en markbädd, och det är inte längre avloppsvatten.
Nu har vi för lite info hur ts avlopp ser ut på riktigt, men eftersom han skriver att kassetter placerades på marken med lite jord ovanpå, blir min slutsats att vattnet inte infiltreras i marken, eller i alla fall inte behöver göra det för att få en fungerande rening.
Jag är dock rätt säker på att det systemet vi använde inte är godkänt för att släppa ut "renat" vatten i dagen. Och att in och utgående vatten inte är förbundna med varandra låter också märkligt.
Konsumenttjänstlagen gäller här. Du har tio år på dig att reklamera arbetet så ta kontakt med entreprenören.M Martin Thalin skrev:Han som gjorde brunnen gjorde det mesta faktiskt. Skickade in bilder och sånt till kommunen. Vet att dom var ute från miljö och kollade vart brunnen skulle ligga. Sen så utgick dom från det.
Det är 2 år sedan dom gjorde den. Det borde väl ändå vara nån garanti på jobbet. Längre än så tycker jag att den ska hålla
Klicka här för att svara