2 777 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Svarta partiklar i dricksvattnet
Jag har svarta partiklar i dricksvattnet i in stuga. Har borrad brunn, är förra ägaren som gjort det och han är död så honom kan jag inte få någon mer infå från.
Har googlat mig fram till att det eventuellt kan vara mangan. Men jag har inga missfärgningar i toalettstolen och vattnet smakar utmärkt.
Har gjort en vattenanalys och den sa också att det är ett bra (kommer inte ihåg formuleringen) dricksvatten.
Partiklarna är svarta och känns som vassa sandkorn. Det som är jobbigt är att silarna i kranarna blir igensatta och jag måste hålla på skruva bort dom och rensa dom.
Nån som har en aning vad det kan tänkas vara? Stugan är från 1991 och jag gissar att borrhålet år från samma tidsperiod.
Har googlat mig fram till att det eventuellt kan vara mangan. Men jag har inga missfärgningar i toalettstolen och vattnet smakar utmärkt.
Har gjort en vattenanalys och den sa också att det är ett bra (kommer inte ihåg formuleringen) dricksvatten.
Partiklarna är svarta och känns som vassa sandkorn. Det som är jobbigt är att silarna i kranarna blir igensatta och jag måste hålla på skruva bort dom och rensa dom.
Nån som har en aning vad det kan tänkas vara? Stugan är från 1991 och jag gissar att borrhålet år från samma tidsperiod.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Känns som att det mycket väl kan vara lera/sand/silt.
Men om det dykte upp plötsligt så kanske något har hänt med filtret ? Hur länge sedan var det du bytte/kan något ha gått fel vid bytet ?
Men om det dykte upp plötsligt så kanske något har hänt med filtret ? Hur länge sedan var det du bytte/kan något ha gått fel vid bytet ?
Klicka här för att svara