14 990 läst ·
23 svar
15k läst
23 svar
Bankande ljud efter byte varmvattenberedare
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ingen som tror att tryckslaget när man stänger varmvattenkranen öppnar övertrycksventilen.
Nibes idé om högt vattentryck och liten marginal till att övertrycksventilen öppnar.
TS skrev ju att det bankade om man öppnade övertrycksventilen......
Protte
Nibes idé om högt vattentryck och liten marginal till att övertrycksventilen öppnar.
TS skrev ju att det bankade om man öppnade övertrycksventilen......
Protte
GK100: Stänger jag inkommande vatten och spolar varmvatten försvinner trycket typ direkt, kanske någon sekund får jag vatten sen inget alls.
Prototypen: Bankljudet kommer både på kall och varmvatten och det slår oavsett om det är blandare / toalett / tvättmaskin / diskmaskin som tar vatten. Anledningen att jag har provat med övertrycksventilen är för att lättare höra var ljudet kommer från.
Prototypen: Bankljudet kommer både på kall och varmvatten och det slår oavsett om det är blandare / toalett / tvättmaskin / diskmaskin som tar vatten. Anledningen att jag har provat med övertrycksventilen är för att lättare höra var ljudet kommer från.
Jag hade samma fenomen att det bankade i varmvattenberedaren, vare sig det var varmt eller kallt vatten som användes, hittade "problemet" 32mm matarslangen slog mot beredaren, den gamla satt annorlunda.
Kanske värt att se om det är något som inte sitter som det gjort innan. Troligtvis är jag ute och cyklar på djup leråker just nu men det skadar inte att se om det är ett fel orsakat av dig..........
Mvh P-A
Kanske värt att se om det är något som inte sitter som det gjort innan. Troligtvis är jag ute och cyklar på djup leråker just nu men det skadar inte att se om det är ett fel orsakat av dig..........
Mvh P-A
Du kan ju börja med att lossa den kombinerade avstängnings och backventilen och kolla hur säte och fjäder mm sitter. Bättre att fixa ev fel där de uppkommer och inte börja montera in fler komponenter. Du kan ju testa att dra dit ratten utan sätet och se om det blir lugnt helt utan ventilen.nohope skrev:
Uppdatering:
Tömde i veckan vvb och delade ventilkopplet. Backventilen verkar fungera (håller för alla andra hål och blåste i hålet där varmvattenberedaren är kopplad) och då känns det som att den fungerar korrekt, tvärstopp.
Delade även blandningsventilen och där känns det som det saknas en del, iaf om man tittar på bilden:
Den vita plastdelen som sitter mellan fjädern och koppargrunkan saknas i min. Kan det vara det som är felet?
Tack på förhand.
Tömde i veckan vvb och delade ventilkopplet. Backventilen verkar fungera (håller för alla andra hål och blåste i hålet där varmvattenberedaren är kopplad) och då känns det som att den fungerar korrekt, tvärstopp.
Delade även blandningsventilen och där känns det som det saknas en del, iaf om man tittar på bilden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vita plastdelen som sitter mellan fjädern och koppargrunkan saknas i min. Kan det vara det som är felet?
Tack på förhand.
Klicka här för att svara