Ingen som tror att tryckslaget när man stänger varmvattenkranen öppnar övertrycksventilen.
Nibes idé om högt vattentryck och liten marginal till att övertrycksventilen öppnar.
TS skrev ju att det bankade om man öppnade övertrycksventilen......

Protte

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Om rinner det vatten ur SÄK vid "bankandet" så är ju felkällan hittad.

GK100: Stänger jag inkommande vatten och spolar varmvatten försvinner trycket typ direkt, kanske någon sekund får jag vatten sen inget alls.

Prototypen: Bankljudet kommer både på kall och varmvatten och det slår oavsett om det är blandare / toalett / tvättmaskin / diskmaskin som tar vatten. Anledningen att jag har provat med övertrycksventilen är för att lättare höra var ljudet kommer från.

Krilleman_215: Det kommer inget ur övertrycksventilen normalt. Kan komma någon droppe efter duschen använts.

Vad tror ni? Kan det fungera att sätta en ny backventil på inkommande vatten eller jag skall tömma vvb och dela kopplet och se om jag hittar något fel alternativt byta hela kopplet?

Tack på förhand.

Jag hade samma fenomen att det bankade i varmvattenberedaren, vare sig det var varmt eller kallt vatten som användes, hittade "problemet" 32mm matarslangen slog mot beredaren, den gamla satt annorlunda.
Kanske värt att se om det är något som inte sitter som det gjort innan. Troligtvis är jag ute och cyklar på djup leråker just nu men det skadar inte att se om det är ett fel orsakat av dig..........
Mvh P-A

nohope skrev:
Vad tror ni? Kan det fungera att sätta en ny backventil på inkommande vatten eller jag skall tömma vvb och dela kopplet och se om jag hittar något fel alternativt byta hela kopplet?

Tack på förhand.
Du kan ju börja med att lossa den kombinerade avstängnings och backventilen och kolla hur säte och fjäder mm sitter. Bättre att fixa ev fel där de uppkommer och inte börja montera in fler komponenter. Du kan ju testa att dra dit ratten utan sätet och se om det blir lugnt helt utan ventilen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering:
Tömde i veckan vvb och delade ventilkopplet. Backventilen verkar fungera (håller för alla andra hål och blåste i hålet där varmvattenberedaren är kopplad) och då känns det som att den fungerar korrekt, tvärstopp.
Delade även blandningsventilen och där känns det som det saknas en del, iaf om man tittar på bilden:
Isärplockad blandningsventil med svart plastdel, orange koppardel och fjäder mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vita plastdelen som sitter mellan fjädern och koppargrunkan saknas i min. Kan det vara det som är felet?

Tack på förhand.

Trådlyft men löste du ditt problem? @nohope Jag har exakt samma fel på en likadan beredare som är helt ny installerad. Nibes support tekniker kan inte hitta något fel...:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.