Håller på med badrumsrenovering. Nu har jag ett gammalt badrum där vattnet kommer upp genom golvet för handfat och toa

Rörmokare säger att man kan dra allt dolt i taket för att sedan dra ner till toa, dusch, handfat. Men jag känner, är det inte risk för luftfickor då som på sikt minskar kapaciteten i rören? Jag tycker det låter ganska dumt.

jag vet att detta är ett problem på stora kommunala gatuledningar om renvattnet har en ”kulle”. Nån som har erfarenhet?

Du har så pass högt tryck i vattenledningarna att du spolar ut eventuell luft utan problem. Det är vanligt när man har utanpåliggande ledningar att man drar dem uppe vid taket och sedan ner till dusch så det är vedertaget att dra vatten så.

C
Är inget ovanligt att tappstället inte sitter på ledningens högsta punkt. Periodvis har det även hetat att rören i badrummet "ska" komma uppifrån för att minimera risken för vattenskador (men det blir kanske inte så snyggt).

Gissar att flödet är så högt i tappvattenledningar att eventuella luftfickor spolas bort direkt(?) Har iallafall aldrig hört talas om att någon haft problem med besvärliga luftfickor i sådana fall.

Krilleman
Tappvatten har inte problem med luftfickor som annars värmesystem kan få.

Så du kan lugnt dra tappvatten precis hur du vill utan att vattnet slutar flöda pga högpunkter...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.