Hej,
Jag har en situation där avloppsrör är draget enligt bilderna. Själva WCn är helt utriven och således inte tagen i bruk än, all rördragning är endast i förhand. Detta utrymme är öppet från rummet på andra sidan, vilket var smidigt under själva renoveringen, men inte något vi tänkt ha permanent (vi hade tänkt bygga igen väggen helt enkelt). Utrymmet i sig är som ni ser väldigt fullt, då framförallt ventilationrör redan var draget där innan avloppet skulle dras om.
Min rörmokare har själv sagt, efter att han färdigställde jobbet, att lutningen på avloppsröret inte är helt optimalt och att han borde göra om det efter att ventilationsnissarna drar om sina rör för att han ska kunna optimera. Väldigt oklart varför detta inte togs upp innan jobbet färdigställdes.
Vad säger ni, är lutningen ok? Jag förstår att ni inte kan exakt lutning från bilderna, men hur viktigt är det? Är detta något jag borde vara orolig för samt kräva att han gör om och gör rätt? Potentiellt problem som kan orsaka stopp i avloppet när WCn tas i bruk? Givetvis kommer jag inte betala för jobbet att göra om, men är det värt att bråka om i detta läge?
Borde jag se till att ha kvar en inspektionslucka från andra sidan när väggen byggs igen?
Tacksam för synpunkter!
Jag har en situation där avloppsrör är draget enligt bilderna. Själva WCn är helt utriven och således inte tagen i bruk än, all rördragning är endast i förhand. Detta utrymme är öppet från rummet på andra sidan, vilket var smidigt under själva renoveringen, men inte något vi tänkt ha permanent (vi hade tänkt bygga igen väggen helt enkelt). Utrymmet i sig är som ni ser väldigt fullt, då framförallt ventilationrör redan var draget där innan avloppet skulle dras om.
Min rörmokare har själv sagt, efter att han färdigställde jobbet, att lutningen på avloppsröret inte är helt optimalt och att han borde göra om det efter att ventilationsnissarna drar om sina rör för att han ska kunna optimera. Väldigt oklart varför detta inte togs upp innan jobbet färdigställdes.
Vad säger ni, är lutningen ok? Jag förstår att ni inte kan exakt lutning från bilderna, men hur viktigt är det? Är detta något jag borde vara orolig för samt kräva att han gör om och gör rätt? Potentiellt problem som kan orsaka stopp i avloppet när WCn tas i bruk? Givetvis kommer jag inte betala för jobbet att göra om, men är det värt att bråka om i detta läge?
Borde jag se till att ha kvar en inspektionslucka från andra sidan när väggen byggs igen?
Tacksam för synpunkter!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
kommer flödet från toan på andra sidan väggen vid pilen? Lutningen tror jag inte är nå problem. Jag skulle mer oroa mig över flöde baklänges när det landar därnere vid y-röret. Var kommer de rören ifrån som leder mot y-röret?
Unikt namn skrev:
Precis, toan kommer från andra sidan väggen från min första bild med pilar. Har lagt upp en ny bild nu med lite mer pilar för förklaring.
Y-kopplingen känns att den ligger i rätt läge vad jag kan förstå i alla fall, med tanke på att avloppet går nedåt precis efter y-kopplingen, men jag vet inte om det finns risk för att skit åker bakåt i anslutningen mot avluftningsröret..?
Y-kopplingen känns att den ligger i rätt läge vad jag kan förstå i alla fall, med tanke på att avloppet går nedåt precis efter y-kopplingen, men jag vet inte om det finns risk för att skit åker bakåt i anslutningen mot avluftningsröret..?
Så länge du har lutning på din horisontella anslutning till din WC (bakspolad?) och din avluftning (varför en extra?) så ser det väl fungerande ut. Ett gäng 30-gradare som börjat under ljuddämparen som ansluter till din 45-påstick hade kanske varit på plats kombinerat med att rotera upp så att ditt liggande 45-påstick ansluts uppifrån kanske hade sett snyggare ut. Någon klammer någonstans med så att om något stopp som introducerar en spolbil kan hanteras så inget trycks isär om det behöver spolas
Ok, tack för info! Då känner jag mer att det nog inte värt att dra igång nån stor omdesign av alla rör i detta utrymme, både med tanke på kostnad men också tid och allmänt meck.M myrstack skrev:Så länge du har lutning på din horisontella anslutning till din WC (bakspolad?) och din avluftning (varför en extra?) så ser det väl fungerande ut. Ett gäng 30-gradare som börjat under ljuddämparen som ansluter till din 45-påstick hade kanske varit på plats kombinerat med att rotera upp så att ditt liggande 45-påstick ansluts uppifrån kanske hade sett snyggare ut. Någon klammer någonstans med så att om något stopp som introducerar en spolbil kan hanteras så inget trycks isär om det behöver spolas
På frågan varför det är 2st avluftningsrör så nära varandra kan jag inte säga mer än att huset och avloppet var designat så från början (jag har till och med ett 3e avluftningsrör mer på andra sidan av huset). När allt byttes, byttes även avluftningsrören helt enkelt. Sen om det var rimligt eller inte är jag helt klart fel person att svara på..
S-lås är det vanligaste avloppen oftast ansluts mot golv rakt ner. Rakt bakåt brukar benämnas P-lås och används till vägghängt och om det är lite ont om utrymme för att ha avlopp i golv och det såg ut som detta i det fallet. För din rördragning spelar det ingen roll alls, den funkar generellt. Om du hade behövt göra om något hade det kanske teoretiskt avgjort lite speciellt om du behövt göra om något i badrummet. Tex om avloppet rakt bakåt behövde justeras i höjdled och då hamnat rakt på ventilationY Yllert skrev:
Ok, då är jag med. Toan kommer vara bakspolad =)M myrstack skrev:S-lås är det vanligaste avloppen oftast ansluts mot golv rakt ner. Rakt bakåt brukar benämnas P-lås och används till vägghängt och om det är lite ont om utrymme för att ha avlopp i golv och det såg ut som detta i det fallet. För din rördragning spelar det ingen roll alls, den funkar generellt. Om du hade behövt göra om något hade det kanske teoretiskt avgjort lite speciellt om du behövt göra om något i badrummet. Tex om avloppet rakt bakåt behövde justeras i höjdled och då hamnat rakt på ventilation
Har någon en åsikt kring om jag borde se till att få en inspektionslucka inbyggd i väggen för att I framtiden kunna se in i detta utrymme?
Absolut om du kan få dit en lucka.Y Yllert skrev:
Även om du inte ska behöva underhåll där inne är det alltid trevligt att kunna i all fall se inbyggda detaljer för att utesluta att något hänt. En lucka för inspektion behöver inte vara så stor roll skillnad mot en lucka för underhåll så länge den är rimligt välplacerad
Klicka här för att svara