Upptäckte den hårda vägen att avloppsröret under vasken (svarta röret på bilden) i köket inte satt ordentligt fast. Det hoppade av sin lilla grop och läckte ut vatten under golvet. Så har spenderat helgen med att riva upp golvet, torka och lägga om golvet till vinylgolv, satt tillbaka röret och håller koll varje dag men inte tätat med något ännu.
VVSare tar 800kr/h bara för att komma ut och titta.. så känns som det borde finnas en enkel lösning att täta/säkra röret.
Någon som har ett bra förslag på hur man tätar ett plaströr mot betong?
Byggmax föreslog bygg o våtrumssilikon men lite tveksam om det verkligen håller?
Känns ju nästan som man vill slänga på lite cement eller något haha
Tacksam för hjälp av någon kunnig
VVSare tar 800kr/h bara för att komma ut och titta.. så känns som det borde finnas en enkel lösning att täta/säkra röret.
Någon som har ett bra förslag på hur man tätar ett plaströr mot betong?
Byggmax föreslog bygg o våtrumssilikon men lite tveksam om det verkligen håller?
Känns ju nästan som man vill slänga på lite cement eller något haha
Tacksam för hjälp av någon kunnig
Den svarta gummipackningen ska ju täta. Jag tror inte ni tryckt i röret ordentligt.
Jag skulle gjort rent packningen, röret och sedan applicerat lite glidmedel på packningen och satt fast röret ordentligt. Det ska inte vara cement eller silikon här.
Jag skulle gjort rent packningen, röret och sedan applicerat lite glidmedel på packningen och satt fast röret ordentligt. Det ska inte vara cement eller silikon här.
Okej får prova rengöra det då, för verkar inte gå längre ner, så kanske smutsen som tar emot
Det kan vara ganska trögt att få ihop sådana här rör, speciellt om packningen torkat lite. Och dessutom så får man lite konstig arbetsställning under bänken, så man får inte riktigt full kraft att trycka ihop rören heller. Men rengöring och glidmedel brukar hjälpa.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast vad är det för rör egentligen? Om de är svarta menar jag? Ser ju ut att vara svart i golvet också.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jo men frågan kvarstår.......var använder man svarta avloppsrör? Och vad är det för märklig diameterförändring i det som går uppöver? Ser ju ut som nå friktionssvetsad rörbitLouitheone skrev:
Tänkte mest på om det är normala dimensioner överhuvudtaget och att det är därför det inte lirar ihop.......