Upptäckte den hårda vägen att avloppsröret under vasken (svarta röret på bilden) i köket inte satt ordentligt fast. Det hoppade av sin lilla grop och läckte ut vatten under golvet. Så har spenderat helgen med att riva upp golvet, torka och lägga om golvet till vinylgolv, satt tillbaka röret och håller koll varje dag men inte tätat med något ännu.
VVSare tar 800kr/h bara för att komma ut och titta.. så känns som det borde finnas en enkel lösning att täta/säkra röret.

Någon som har ett bra förslag på hur man tätar ett plaströr mot betong?
Byggmax föreslog bygg o våtrumssilikon men lite tveksam om det verkligen håller?
Känns ju nästan som man vill slänga på lite cement eller något haha

Tacksam för hjälp av någon kunnig

• Rör genom betonggolv med synlig genomföring och elkabelkanal längs vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du ska ju inte täta mot betongen utan mot avloppsstammens rör tänker jag. Alltså behövs en gummidetalj. Är det ett i betongen ingjutet markavloppsrör i rött som skymtar på bilden?

Närbild på ett svart avloppsrör som skymtar inuti ett betongelement, med diskussion om tätningsdetaljer.
Skapa konto

• Gilla
Louitheone och 1 till
  • Laddar…
Här är en bättre bild på vad som finns under

• Närbild på en öppen golvränna med synlig avloppsröranslutning omgiven av grått betonggolv och rör.
    Skapa konto
B
Den svarta gummipackningen ska ju täta. Jag tror inte ni tryckt i röret ordentligt.

Jag skulle gjort rent packningen, röret och sedan applicerat lite glidmedel på packningen och satt fast röret ordentligt. Det ska inte vara cement eller silikon här.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Okej får prova rengöra det då, för verkar inte gå längre ner, så kanske smutsen som tar emot

B
Det kan vara ganska trögt att få ihop sådana här rör, speciellt om packningen torkat lite. Och dessutom så får man lite konstig arbetsställning under bänken, så man får inte riktigt full kraft att trycka ihop rören heller. Men rengöring och glidmedel brukar hjälpa.

• Gilla
Louitheone
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite varmt vatten från vattenkokaren gör också plasten mjukare.

• Gilla
Louitheone
  • Laddar…
Jag undrar om det svarta röret har rätt dimension för att passa in i gummitätningen.

J J Vos skrev:
Jag undrar om det svarta röret har rätt dimension för att passa in i gummitätningen.
ja bra fråga, känns som allt här är gjort av dåliga hemmafixare så skulle inte förvåna mig :crysmile:

Du hade rätt, röret var för stort för att gå att föra ner.. Får hitta ett mindre antar jag, måste bara hitta vad det heter
J J Vos skrev:

Fast vad är det för rör egentligen? Om de är svarta menar jag? Ser ju ut att vara svart i golvet också.

S Stefan1972 skrev:
Fast vad är det för rör egentligen? Om de är svarta menar jag? Ser ju ut att vara svart i golvet också.
Det under mark är vitt tror jag med svart gummitätning, det ovan mark är svart hårdplast

Louitheone Louitheone skrev:
Du hade rätt, röret var för stort för att gå att föra ner.. Får hitta ett mindre antar jag, måste bara hitta vad det heter
Du får nog mäta dig fram. Svårt att se på bilden, men jag kan tro att det är 70 mm grå rör som passar

• Gilla
Louitheone
  • Laddar…
Louitheone Louitheone skrev:
Det under mark är vitt tror jag med svart gummitätning, det ovan mark är svart hårdplast
jo men frågan kvarstår.......var använder man svarta avloppsrör? Och vad är det för märklig diameterförändring i det som går uppöver? Ser ju ut som nå friktionssvetsad rörbit
Tänkte mest på om det är normala dimensioner överhuvudtaget och att det är därför det inte lirar ihop.......

J J Vos skrev:
Du får nog mäta dig fram. Svårt att se på bilden, men jag kan tro att det är 70 mm grå rör som passar
ja mätte imorse, verkar som det är 70mm

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.