Bästa svaret

Mellan 4 och 5, vill jag påstå. Neråt 2 känns vattnet trött, och över 5 tillför inget.

Tillägg: Är det tryckströmbrytare till en hydroforpump vi pratar om brukar det fungera bra med tillslag vid ca 2,5 bar och frånslag vid 4-4,5.

• Gilla
  • Älska
Jeepjensa och 1 till
  • Laddar…
Om du menar dricksvattnet så kan du inte ställa in det utan en specialventil som ingen normalt använder, om du upplever dåligt tryck på vattnet kan det bero på förträngningar i gamla rör

P Plutus skrev:
Om du menar dricksvattnet så kan du inte ställa in det utan en specialventil som ingen normalt använder, om du upplever dåligt tryck på vattnet kan det bero på förträngningar i gamla rör
Jo jag har en sådan ventil direkt på inkommande vatten där jag kan ställa trycket. Trycket var inställt på ca 5 bar.
Jag ska fylla upp en pool och vela ha högsta tryck för detta utan att utsätta systemet för något knasigt :)

Varmvattenberedare brukar vara avsäkrade med 9 bar, så du kan lugnt höja trycket till max

P Plutus skrev:
Varmvattenberedare brukar vara avsäkrade med 9 bar, så du kan lugnt höja trycket till max
Okej intressant! Jo några bar har vara rätt avgörande hur länge uppfyllanden tar.

Düsseldorff
Nu vet jag ju inte åldern på ditt hus men om rören är gamla skulle jag vara försiktig med att höja trycket rejält.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag skulle också vara lite försiktig med att skruva upp trycket.

Likaså är det inte säkert att pumpen orkar och därmed inte slår ifrån utan går kontinuerligt eller onödigt länge med högre slitage och elförbrukning.

Tack för alla tips!

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nu vet jag ju inte åldern på ditt hus men om rören är gamla skulle jag vara försiktig med att höja trycket rejält.
Varje gång du tömmer varmvattenberedaren och låter den värmas upp igen så expanderar vattnet tills säkerhetsventilen släpper ut några droppar, så åtminstone vv-rören utsätts ofta för 9 bar (eller vad det är för tryck på VVB:s säkerhetsventil.

P Plutus skrev:
Varje gång du tömmer varmvattenberedaren och låter den värmas upp igen så expanderar vattnet tills säkerhetsventilen släpper ut några droppar, så åtminstone vv-rören utsätts ofta för 9 bar (eller vad det är för tryck på VVB:s säkerhetsventil.
Tack för info, använder dock fjärrvärme sedan 10 år tillbaka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.