J
Försöker felsöka något form av bullrande ljud som har uppstått i duschen efter att man duschat färdigt. Ibland låter det mer ibland mindre men har aldrig hört detta ljud tidigare.

Jag har byt duschslangen och gjort rent duschhuvudet. Jag har även gjort rent brunnen för att se om ljudet kommer därifrån men verkar inte så.

Jag misstänker att det är blandaren men det är lite svårt att lokalisera om ljudet verkligen kommer ifrån den.

När duschslangen är avskruvad och jag sätter igång blandaren och stänger den ser jag inget läckage.

Blandaren är en FM Mattsson Mora.

Vad är nästa steg för att felsöka? Byta blandare?

Kan kanske vara idé att spela in och dela detta ljud, då har folk en möjlighet att ev höra vad som står på och ge råd om vad man kan göra åt det.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Skall göra ett försök med min mobil

Men bara efter att man duschat färdigt och inte under tiden? Är det en kompressorpump eller elpatron som går igång...?

J
Cruzze Cruzze skrev:
Men bara efter att man duschat färdigt och inte under tiden? Är det en kompressorpump eller elpatron som går igång...?
Inget hörs under tiden man duschar. Tryckte är normalt också. Elpannan sitter på bottenvåningen. Den låter normalt.

Att ljudet skulle komma från blandaren när den är avstängd låter knappast troligt. Är det stopp i avloppsventilationen? Hursomhelst och som sagt, spela in ljudet!

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Cruzze Cruzze skrev:
Är det stopp i avloppsventilationen?
Ingen aning. Hur kollar man det? Det sitter inte i duschbrunnen?

Är det bullrande eller smällar som varar en kort stund efter man stängt kranen är det nog tryckstötar. Skulle i så fall tro att du behöver serva blandaren/kranen i duschen med nya backventiler.

J janerik12 skrev:
Ingen aning. Hur kollar man det? Det sitter inte i duschbrunnen?
Oftast ett rör som går ut till en huv på taket och som ska utjämna trycket när man spolar i avloppet. Vid stopp kan man t.ex se att det spolar ut långsamt på toan eller att vattenytan i toastolen rör sig lite upp och ned när man t.ex spolar en annan toalett. Men mest troligt i ditt fall är att det är nåt annat och att bullret fortplantar sig genom vattenrören...

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.