2 459 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Lågt bullrande ljud efter dusch
Försöker felsöka något form av bullrande ljud som har uppstått i duschen efter att man duschat färdigt. Ibland låter det mer ibland mindre men har aldrig hört detta ljud tidigare.
Jag har byt duschslangen och gjort rent duschhuvudet. Jag har även gjort rent brunnen för att se om ljudet kommer därifrån men verkar inte så.
Jag misstänker att det är blandaren men det är lite svårt att lokalisera om ljudet verkligen kommer ifrån den.
När duschslangen är avskruvad och jag sätter igång blandaren och stänger den ser jag inget läckage.
Blandaren är en FM Mattsson Mora.
Vad är nästa steg för att felsöka? Byta blandare?
Jag har byt duschslangen och gjort rent duschhuvudet. Jag har även gjort rent brunnen för att se om ljudet kommer därifrån men verkar inte så.
Jag misstänker att det är blandaren men det är lite svårt att lokalisera om ljudet verkligen kommer ifrån den.
När duschslangen är avskruvad och jag sätter igång blandaren och stänger den ser jag inget läckage.
Blandaren är en FM Mattsson Mora.
Vad är nästa steg för att felsöka? Byta blandare?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Kan kanske vara idé att spela in och dela detta ljud, då har folk en möjlighet att ev höra vad som står på och ge råd om vad man kan göra åt det.
Kan det vara tryckstötar. Vanligt i äldre hus med klena ledningar, särskilt om backventiler börjar bli dåliga i någon blandare.
Finns lite tips här. https://www.nodra.se/tips-och-riktlinjer/tryckstotar-i-vattenledningar/
Finns lite tips här. https://www.nodra.se/tips-och-riktlinjer/tryckstotar-i-vattenledningar/
Oftast ett rör som går ut till en huv på taket och som ska utjämna trycket när man spolar i avloppet. Vid stopp kan man t.ex se att det spolar ut långsamt på toan eller att vattenytan i toastolen rör sig lite upp och ned när man t.ex spolar en annan toalett. Men mest troligt i ditt fall är att det är nåt annat och att bullret fortplantar sig genom vattenrören...J janerik12 skrev:
Klicka här för att svara