Som många andra håller jag på och funderar på hur jag kan optimera min användning av el. Jag har läst i forum att man skall akta sig för att mixtra med VVB för att inte riskera legionella, men hör samtidigt om många som stänger av sin VVB i olika långa intervaller.
Finns det färdiga rörbitar med inbyggd tempgivare eller kan man själv sätta ihop en sådan hyffsat enkelt som går att montera på utröret från VVB? Detta när VVB i sig själv inte har en intern tempgivare. Jag tänker att en sådan kan hjälpa till att ffa lära upp systemet så att uttempen aldrig blir för kall.

I industriella sammanhang använder man sig av sk dykrör som svetsas eller gängas in i rör och tankar men de är nog för grova för vanliga hushållsrör, de är ofta 8-10 mm i spetsen och skall helst monteras mot flödesriktningen i en böj.

5402286_large.jpg

För hushållsbruk duger det gott med en välisolerad utanpåliggande givare, t.ex. DS18B20, gärna med en adapterkloss anpassad till rörets diameter. Alternativt kan du låta en rörläggare svetsa in ett par dykrör på olika höjd i din VVB.

• Gilla
Cff
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
I industriella sammanhang använder man sig av sk dykrör som svetsas eller gängas in i rör och tankar men de är nog för grova för vanliga hushållsrör, de är ofta 8-10 mm i spetsen och skall helst monteras mot flödesriktningen i en böj.

[bild]

För hushållsbruk duger det gott med en välisolerad utanpåliggande givare, t.ex. DS18B20, gärna med en adapterkloss anpassad till rörets diameter. Alternativt kan du låta en rörläggare svetsa in ett par dykrör på olika höjd i din VVB.
Tack! Dykrör i VVB låter som vad jag egentligen hade föredragit, men den sitter lite knepigt åt så tror inte att det går att fixa för närvarande.
När jag googlade på utanpåliggande hittade jag dessa, verkar enkla eftersom de inte behöver någon adapter. Har du några tankar om den?
https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/10-dallas-1-wire-pro-rorgivare-02006.html
https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/186-pt1000-rorgivare-ip68-02019.html

Jag har ett knx-system, men är inte nöjd med hur programmeringen fungerar (alldeles för stelbent, inte alls vad jag hade hoppats på) - så gissar att det är enklare att helt enkelt koppla tempgivaren till en app? Har du något tips på vad som kan vara bra (jag har just skaffat en tibber pulse så följer via den, elfirman skall komma förbi för att äntligen försöka få fason på den grundläggande styrningen av mitt knx - men skulle vilja kunna styra enkelt och flexibelt med enkla steg).

C Cff skrev:
Tack! Dykrör i VVB låter som vad jag egentligen hade föredragit, men den sitter lite knepigt åt så tror inte att det går att fixa för närvarande.
När jag googlade på utanpåliggande hittade jag dessa, verkar enkla eftersom de inte behöver någon adapter. Har du några tankar om den?
[länk]
[länk]
.
De fungerar säkert tillräckligt bra, glöm inte att lägga lite rörisolering eller liknande runt. Fördelen med Dallas är att de är digitala och kan anslutas till t.ex. en Raspberry Pi utan krångel, det går också att seriekoppla flera stycken och ändå behålla individuella mätpunkter. Lägger man sen in t.ex. Home Assistant på pajen så finns det integrationer mot KNX så att de kan prata med varandra (men det är utanför mitt kunnande). Vill man inte pyssla så har säkert Energibutiken någon lösning.

PT1000 måste A/D-konverteras individuellt av användaren så de kräver lite mer pyssel.

• Gilla
Cff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.