Byggahus.se

Lukt från minireningsverk

1. F
    Medlem Nivå 1
    Har läst tidigare trådar om dålig lukt från Uponor Clean1, men hoppas få mer och nyare info på hur man kan komma till rätta med dålig lukt.
    Vårt minireningsverk har varit i drift sen i våras. Hade dålig lukt från avluftningen på taket. Testade att förlänga röret från 40cm över nock till 60cm över nock. Hjälpte inte. Satte då dit ett kolfilter, vilket hjälpt bra! Dock har vi då istället fått lukt från själva reningsverket. Kommer i puffar. Efter att ha läst tidigare trådar, har vi testat OxyG. Tycker det hjälper, men inte helt och kortvarigt.
    Förutom lukten (som är det stora problemet) upplever jag det ständiga ljudet från verket som störande. Har ni alla ett i stort sett ständigt ljud från luftpumpen och däremellan ett annat ljud när vattnet pumpas från den ena kammaren till nästa? Någon som lyckats isolera bort ljudet?
    Tacksam för alla goda råd som kan finnas att få kring driften av Uponor Clean1. Som det är nu känner jag mig besviken och ångrar valet av minireningsverk. Men nu är det installerat och jag kan bara hoppas att det går att minimera problemen.
    Tack på förhand!

2. F
    Medlem Nivå 1
    Verkar inte finnas några tips ”där ute”. En undran, är det någon av er som har ett Uponor Clean1 utan luktproblem? Vore skönt att få veta att det kan fungera och att vi på sikt kan hoppas få bukt med problemet.
    Så, snälla Uponor Clean1-ägare, dela med er av hur era reningsverk fungerar!
    Tack!!

3. T
    Medlem Nivå 1
    Hej, nu har inte jag Clean 1 installerad utan använder ett annat minireningsverk som jag grävde ner för 3 mån sedan.
    Direkt när jag startade upp det så tyckte jag att det blev mycket vibrationer från kompressorn som syresätter och pumpar mellan kamrarna reningsverket, jag monterade dit några extra skumgummikuddar under kompressorns gummifötter, då blev det betydligt bättre. Nu hörs bara ett lågt surr som inte stör mig, hörs inte på 8m avstånd,då det inte låter hela tiden utan bara då den jobbar i de olika reningsstegen.
    Dock så har jag ett styrskåp bredvid samt bara ett lock till verket. På clean 1 är är väl allt nere in verket.
    När jag letade nördade ner mig i inför mitt egna byte av avloppsbrunn var jag förbi grannen som har ett Clean 1 installerat, och jag tyckte att det luktade om det, men jag ringde upp de som servar verket och de påstod att lukten försvinner när processen i verket är bra typ efter nått år.....

Mvh J

4. F
    Medlem Nivå 1
    Hej J! Tack snälla för tips kring ljuddämpning. Beträffande lukten från din grannes reningsverk, känns det trist att det luktade. Verkar vara mer problem med Clean1 än andra reningsverk. Så besviken över att ha hamnat med det här luktproblemet.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    En off topic-fråga till er med minireningsverk:
    Vad är vinsten, jämfört med gammal hederlig trekammarbrunn + infiltration?
    Är det platsbrist/för liten tomt eller vad?
    För priset är ju hårresande, 70 - 80 tusen kr, jämfört med en materialsats till infiltrationsanläggning 13 tusen kr. Plus arbete mm förstås, men det gäller ju båda sorterna.

//KoW, helnöjd infiltrator sedan tio år :)

6. F
    Medlem Nivå 1
    Önskar jag visste! Gick kanske vilse i den djungel enskilda avlopp utgör. Valet föll på minireningsverk, då vi därmed skulle slippa infiltration, men på grund av sjönära läge krävde kommunen ändå infiltration i slutänden. Så det blev en dyr lösning - som nu luktar! Borde nog ha tänkt om när kommunen krävde infiltration, men efter att ha väntat i nästan ett år på tillstånd, var vi alltför angelägna att komma vidare. Har länge tyckt att det borde finnas opartisk rådgivning att tillgå vid valet av enskilda avlopp. Inte lätt för en oinsatt att förstå konsekvenserna av olika alternativ och varje entreprenör/säljare förordar sin produkt/lösning.

7. P
    Husägare Nivå 1
    Det är väl krav på minireningsverk med badvattenkvalite vid nyanläggning, eller? Nyetableringar i mitt område har alla mrv.
    /Markbädd på 13 vårar

8. M
    Husägare · Nivå 12
    KnockOnWood
    Det kan vara ännu dyrare än så. Jag har ett Baga i fritidshuset. Deras lösning bygger på en trekammarbrunn med flockningstillsättning och, om man vill slippa markbädd, en Biomodul som efterföljande tank. I denna biomodul spolas vatten över en massa perforerade plastslingor där det växer biofilm med bakterier.
    Det kostade 176' installerat och klart!
    Nu är det inte samma modell som trådstartaren, men ja det luktar det också. Ganska mycket emellanåt.
    Det sägs att funktionen för avloppsventilationen (på taket) är viktig. Men den nås bara av första trekammarbrunnen. Till själva biomodultanken pumpas avloppet i PEM slangar och genom dom blir det inget sug-drag från avloppsventilationen utan det går ut lukt genom avluftarna direkt vid biomodulen.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nja, det tror jag inte stämmer riktigt.
    Vår trekammarbrunn, liksom fördelningsbrunnen, har vad jag kan se täta plastlock.
    Men i slutet på infiltrationsbädden finns ett luftningsrör, och jag inbillar mig i alla fall att "självdraget" leder luften därifrån över infiltrationsbädden (där luften syresätter de aeroba förruttnelsebakterierna) vidare genom fördelningbrunnen och trekammarbrunnen upp genom husets avloppsrör till luftningen över yttertaket.
    Det är naturligtvis annorlunda om man har en uppbyggd infiltrationsbädd med pump som lyfter upp vätskan från trekammarbrunnen.

10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Anledningen till detta var att det gick en trend i slutet av 80-talet igenom den offentliga förvaltningen att regelstyrning var oflexibelt och omodernt och det kom att även omfatta avloppsbyråkratin.

Byråkratin och politiker trodde att "marknaden" skulle lösa tekniken kring våra små avlopp på nya och innovativa sätt. Att frågan redan var tekniskt löst sedan 1900-takets början och väl implementerat via standarder för infilration och markbädd (markbaserad rening) bekymrade ingen (utom gubbarna som man pensionerade).

När miljörörelsen slutligen fick sin miljöbalk så trollade man bort de vetenskapligt baserade och detaljerade regelverken baserade på markbaserad rening. Byråkratin hittade på (rätt oklara) utsläppskrav och sen skulle konsumenten själv hitta den tekniska lösningen för att nå dessa genom att shoppa på marknaden. Vilka krav som verkligen gällde tog ett par årtionden att bestämma i mark- och miljööverdomstolen. Så illa skrivet var regelverket.

Marknadens logik bygger ju på att tjäna pengar så självklart hamnade företagens fokus på att sälja standardiserade plastburkar och inte på att fixa avloppskonsulttjänster till konsumenter. Det ska ju vara standardiserat om man ska kunna tjäna några pengar och konsumenter vill inte betala tiotusentals kronor för flummiga konsulttjänster. Företagens plastburkar kunde övertyga konsumenten att betala tillräckligt mycket pengar för att kunna driva företag. Plastburksprodukterna går också skenbart att jämföra med varandra och passar den huvudsakligen manliga kundgruppens sinne; platsburkarna har prestanda och man kan koppla (nonsens)siffror och prestige till dem så att konsumenterna kan jämföra sina inköp med varandra. Ungefär som med andra tekniska sällanköpsprodukter som vanligen männen i familjen köper.

Kommunen skulle vara opartisk och kontrollera men inte egentligen ge tekniska råd. På några år var kaoset kring de små avloppen här. Enormt kostnadsdrivande för konsument och kommun och inte har det på något sätt förbättrat miljön. Men det sysselsätter ju några hundra människor i avloppssvängen, man får glädjas år deras politiska hittepåmarknad. Detta är s k rent seeking, har man inte en tillräckligt bra produkt eller tjänst som fungerar på den öppna marknaden kan man ju alltid manipulera politiken så att folk tvingas köpa skiten. Fast egentligen är det en felbeskrivning, denna "marknad" hittades på av det politiskbyråkratiska komplexet som fick grön marknadsfeeling.

Förlåt för den raljerande samhällskritiken så här innan morgonadrenaliet har lagt sig, nu behöver jag en kopp mycket svart kaffe.

11. M
    Husägare · Nivå 12
    Som sagt, det beror nog på modell och lösning. I mitt fall pumpas avloppet från tredje kammaren över till Bio-tanken genom pem-slangar och pumpen står under vatten. så den vägen luftas inget.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tack för din analys, Claes!
    Se nu bara till att kaffet är ekologiskt odlat och efterbehandlat av ett miljöcertifierat rosteri :cool:

13. T
    Medlem Nivå 1
    Anledning till att det blev minireningsverk för mig var pga att det är lite platsbrist, visst jag skulle ha kunnat gräva upp gräsmatten och lägga ner infiltration/markbädd där, men grönsaks land och några äppelträd hade nog fått stryka med då...samt att jag vill inte ha några luftningrör sticka upp i gräsmattan, nu är det bara ett brunnslock och ett styrskåp intryckt i buxbomshäcken som syns
    Nu lade jag ner ganska mycket tid att jämnföra olika tekniker med varandra, och jag hoppas att jag valde rätt.....
    Men som sagt det är en djungel och grävfirmorna täljer guld just nu på vilsna fastighetsägare....

14. M
    Medlem Nivå 1
    Hej , har Uponor Clean1 installerat sen sommaren 2018 och kämpar fortfarande med lukt problemet. Det har blivit bättre med ändring i hushållsprodukter som används dvs undvika produkter som kan störa processen typ Duck wc rengöring
    Det vore bra om det fanns en lista med lämpliga medel för disk tvätt etc...
    Nu är det dags att försöka ordna med ljuddämpning men vet inte riktigt var man ska börja , gummifötter verkar bra, undrar om det fungerar på Uponor ?

15. F
    Medlem Nivå 1
    Hej Montaza,
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Trist att du också har problem med lukten.

Har själv efterlyst en lista på olämpliga rengöringsprodukter mm, som verket inte klarar av. Bruksanvisningen är ofullständig. Har nyligen förstått att man t ex inte får använda såpa. Frågade Acona om de ställt samman en lista, men icke!
    Tror inte kuddar/fötter funkar på Clean1. Men jag vet inte. Själv funderar jag på trädäck, klätt invändigt med sprängmatta. Värt att testa!

Finns det någon nöjd Uponor Clean1-användare, som kan dela med sig av hur ni fick till en luktfri anläggning? Har någon förstått om Clean 1 har mer luktproblem än andra bioreningsverk?
    Någon som har erfarenhet av OxyG?

Kämpar vidare.... måste finnas en lösning!