hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ska byta mitt gamla järn/mangan-vattenfilter mot ett nytt. Dock kräver nästan alla filter minst 20 liter/minut flöde för att backspolningsfunktionen ska vara effektiv. Har mätt upp flödet till 21 liter/minut vid max-tryck 4.4 bar som sjunker efter ett par minuter till 17 l/minut vid min-tryck ca 2 bar. Backspolningen pågår ca 20 minuter och det krävs minst 20 l/minut hela den tiden.
Kanske dum fråga, men finns det något man man göra för att höja vattenflödet så det blir tillräckligt för filtrets funktion? Förutom att byta pump i borrhålet då.
Kanske dum fråga, men finns det något man man göra för att höja vattenflödet så det blir tillräckligt för filtrets funktion? Förutom att byta pump i borrhålet då.
Finns ju i och för sig tryckhöjningspumpar som man skulle kunna sätta i serie också. Men 20l/min är ju från tillverkaren. Det brukar finnas en viss marginal relativt ofta. I alla fall i traditionell i västerländsk design.
Jag skulle gissa att 17l/min innebär ett hyggligt rent filter efter avslutad backspolning. Kanske att man kan ha lite kortare intervall mellan backspolningsperioderna för att kompensera för detta.
Jag hade nog provat och sett om det funkade tillräckligt bra, och först när det inte fungerar börjat fundera på att ev. montera in tryckhöjningspump eller byte av pump.
Jag skulle gissa att 17l/min innebär ett hyggligt rent filter efter avslutad backspolning. Kanske att man kan ha lite kortare intervall mellan backspolningsperioderna för att kompensera för detta.
Jag hade nog provat och sett om det funkade tillräckligt bra, och först när det inte fungerar börjat fundera på att ev. montera in tryckhöjningspump eller byte av pump.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Filterleverantören vill inte gärna sälja och sätta in ett filter om vi inte når upp till 20 liter/min, vi kommer högst troligt bli besvikna på vattnet efter ett tag säger de.B BSOD skrev:Finns ju i och för sig tryckhöjningspumpar som man skulle kunna sätta i serie också. Men 20l/min är ju från tillverkaren. Det brukar finnas en viss marginal relativt ofta. I alla fall i traditionell i västerländsk design.
Jag skulle gissa att 17l/min innebär ett hyggligt rent filter efter avslutad backspolning. Kanske att man kan ha lite kortare intervall mellan backspolningsperioderna för att kompensera för detta.
Jag hade nog provat och sett om det funkade tillräckligt bra, och först när det inte fungerar börjat fundera på att ev. montera in tryckhöjningspump eller byte av pump.
Men ok, så en tryckstegringspump i serie mellan hydropress och filtret ökar också flödet?
Jag skulle sätts en tryckstegringspump i sådana fall före hydropressen, så den har en volym att jobba emot.
Vet du vad det är för pump du har, så kan man ju leta reda på pumpkurvan. Hur kurvan ser ut, pumpens ålder och tillgängligt utrymme avgör ju om det är en vettig åtgärd att göra.
Vet du vad det är för pump du har, så kan man ju leta reda på pumpkurvan. Hur kurvan ser ut, pumpens ålder och tillgängligt utrymme avgör ju om det är en vettig åtgärd att göra.
Järn/Mangan-filter som renar med oxidation, dvs. syre+sandfilter eller s.k. katalytiska filtermassor (ex. birm. katalox light.) Kräver högre flöden då massorna samt oxiderat järn/mangan är tyngre. Jonbytare med saltregenering ställer nödvändigtvis inte så höga krav beroende på fabrikat/leverantör.
Jonbytare kräver dock att järn och mangan är i jonform dvs löst i vattnet.
Borrad brunn och hydropress, för maximal livslängd.
Fördelaktigt är att man får bort kalken på köpet.
Nackdelen är att man behöver fylla på salt.
Kan vara värt att kolla på istället för tryckstegringspumpar, alternativt kanske det går att ställa upp trycket genom att höja lägsta och högsta arbetstryck för pumpen.
Jonbytare kräver dock att järn och mangan är i jonform dvs löst i vattnet.
Borrad brunn och hydropress, för maximal livslängd.
Fördelaktigt är att man får bort kalken på köpet.
Nackdelen är att man behöver fylla på salt.
Kan vara värt att kolla på istället för tryckstegringspumpar, alternativt kanske det går att ställa upp trycket genom att höja lägsta och högsta arbetstryck för pumpen.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Problemet blev bara delvis löst.
Fick filtret installerat igår, tyvärr räcker inte pumpens kapacitet till för att hålla uppe flödet under hela den tid som backspolningen pågår, ca 16 minuter.
Så jag funderar på att byta vattenpump, men det är heller inte självklart då borrhålet kan leverera 1000 liter vatten/timme, det blir ca 16 liter/minut. Inte heller det är egentligen tillräckligt. Borrhålet rymmer ca 455 liter, men jag vet ju inte hur högt upp det når så kanske verklig mängd vatten är nånstans runt 300 liter. En pumpleverantör jag pratade med säger att borrhålet riskerar gå tomt med det flödet som krävs, så pumpen kommer stanna och vänta på att det fylls på igen.
En tanke jag fick, då filtret kräver 20 liter /minut i minst 16 minuter, då går det åt 320 liter vatten. Jag har idag två hydropressar 100+60 liter, den större är nog dags att byta snart, den är över 30 år gammal. Då tänker jag, om man sätter dit en 300 liter hydropress istället, skulle det lösa problemet med backspolningen? Då finns det tillräckligt med vatten i hydropressarna för att backspolningen ska hinna bli klar. Sen kan pumpen jobba ikapp återfyllningen när backspolningen är klar, det gör inget om det tar tid.
Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Fick filtret installerat igår, tyvärr räcker inte pumpens kapacitet till för att hålla uppe flödet under hela den tid som backspolningen pågår, ca 16 minuter.
Så jag funderar på att byta vattenpump, men det är heller inte självklart då borrhålet kan leverera 1000 liter vatten/timme, det blir ca 16 liter/minut. Inte heller det är egentligen tillräckligt. Borrhålet rymmer ca 455 liter, men jag vet ju inte hur högt upp det når så kanske verklig mängd vatten är nånstans runt 300 liter. En pumpleverantör jag pratade med säger att borrhålet riskerar gå tomt med det flödet som krävs, så pumpen kommer stanna och vänta på att det fylls på igen.
En tanke jag fick, då filtret kräver 20 liter /minut i minst 16 minuter, då går det åt 320 liter vatten. Jag har idag två hydropressar 100+60 liter, den större är nog dags att byta snart, den är över 30 år gammal. Då tänker jag, om man sätter dit en 300 liter hydropress istället, skulle det lösa problemet med backspolningen? Då finns det tillräckligt med vatten i hydropressarna för att backspolningen ska hinna bli klar. Sen kan pumpen jobba ikapp återfyllningen när backspolningen är klar, det gör inget om det tar tid.
Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Efter en natts sömn så har fler funderingar bubblat upp...
Frågan är om större volym i hydropressen skulle lösa problemet. Med det jag har idag, 160 liter, så hålls trycket tillräckligt högt i ca 2 minuter med tillräckligt flöde för filtret. Frågan är om 360 liter hydropress skulle lösa problemet eller bara öka tiden till 4-5 minuter...?
Frågan är om större volym i hydropressen skulle lösa problemet. Med det jag har idag, 160 liter, så hålls trycket tillräckligt högt i ca 2 minuter med tillräckligt flöde för filtret. Frågan är om 360 liter hydropress skulle lösa problemet eller bara öka tiden till 4-5 minuter...?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
En annan fundering...
För att få en effektiv backspolning så måste jag tillsvidare köra den manuellt. Alltså starta programmet på filtret, hålla koll på trycket, pumpen slår till vid ca 3.2 bar, men orkar inte hålla trycket uppe, när det sjunker ner mot 2 bar så stänger jag inloppskranen och drar ur strömmen till filtrets styrenhet. På så sätt får pumpen möjlighet att fylla på tills trycket når max ca 4.8 bar. Så när pumpen stängs av så öppnar jag inloppskranen och slår på strömmen till filtrets styrenhet igen. Så fortsätter backspolningen utan problem från där det avbröts. Istället för 16 minuter tar det då sammanlagt en dryg timme.
Då börjar man fundera, man kan ha roligare saker för sig än att manuellt backspola filter sent på kvällen. Det här förloppet borde kunna göras automatiskt. Om jag plockar ut signal/spänning från tryckbrytaren som styr pumpen och använder den för att styra en kontaktor som slår på/av styrenheten samt en motorstyrd kulventil på dräneringsslangen till backspolningens utlopp, den ska ju bara stoppa genomflödet under tiden pumpen fyller på. Kanske också en timer som bara tillåter funktionen mellan kl 00:00-06:00, då backspolningen körs på natten.
Visst skulle detta fungera?
För att få en effektiv backspolning så måste jag tillsvidare köra den manuellt. Alltså starta programmet på filtret, hålla koll på trycket, pumpen slår till vid ca 3.2 bar, men orkar inte hålla trycket uppe, när det sjunker ner mot 2 bar så stänger jag inloppskranen och drar ur strömmen till filtrets styrenhet. På så sätt får pumpen möjlighet att fylla på tills trycket når max ca 4.8 bar. Så när pumpen stängs av så öppnar jag inloppskranen och slår på strömmen till filtrets styrenhet igen. Så fortsätter backspolningen utan problem från där det avbröts. Istället för 16 minuter tar det då sammanlagt en dryg timme.
Då börjar man fundera, man kan ha roligare saker för sig än att manuellt backspola filter sent på kvällen. Det här förloppet borde kunna göras automatiskt. Om jag plockar ut signal/spänning från tryckbrytaren som styr pumpen och använder den för att styra en kontaktor som slår på/av styrenheten samt en motorstyrd kulventil på dräneringsslangen till backspolningens utlopp, den ska ju bara stoppa genomflödet under tiden pumpen fyller på. Kanske också en timer som bara tillåter funktionen mellan kl 00:00-06:00, då backspolningen körs på natten.
Visst skulle detta fungera?
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Så här tänker jag lösningen.
När pumpen slås på via kontaktorn K1 så aktiveras reläerna X1 och X2 via tidsuret som bara tillåter funktionen på natten. X1 bryter då spänningen till filtret som är anslutet till uttaget P1. X2 kör motorn M1 till stängt läge.
När pumpen når maxtryck så bryter K1 spänningen till den, reläerna X1 och X2 återgår till viloläge. X1 ger då spänning till P1 igen, X2 växlar till att köra M1 till öppet läge.
När filtret får tillbaka spänningen fortsätter backspolningen tills trycket sjunker under min-tryck och pumpen slås på igen. Repeteras till backspolningsprogrammet är klart.
När pumpen slås på via kontaktorn K1 så aktiveras reläerna X1 och X2 via tidsuret som bara tillåter funktionen på natten. X1 bryter då spänningen till filtret som är anslutet till uttaget P1. X2 kör motorn M1 till stängt läge.
När pumpen når maxtryck så bryter K1 spänningen till den, reläerna X1 och X2 återgår till viloläge. X1 ger då spänning till P1 igen, X2 växlar till att köra M1 till öppet läge.
När filtret får tillbaka spänningen fortsätter backspolningen tills trycket sjunker under min-tryck och pumpen slås på igen. Repeteras till backspolningsprogrammet är klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om det kanske bara är en principskiss ska du se upp med att ta manöver via pumpens matning och nolla från den grupp som matar filtret. På kontaktorn finns ofta en slutande och/eller brytande hjälpkontakt som du kan använda. Dvs mata fas från filtret via den för vidare övningar i den delen som du skissar på.
Om du testat att det funkar för filtret att hacka upp spolningen så är det inget fel på din princip. Du kan köra med ett relä i stället för två välj bara ett med fler poler växlande kontakter i samma.
Om du testat att det funkar för filtret att hacka upp spolningen så är det inget fel på din princip. Du kan köra med ett relä i stället för två välj bara ett med fler poler växlande kontakter i samma.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Aha, tack för synpunkten, såg nu att det finns en extra oanvänd kontakt parallellt med de tre faskontakterna. Då använder jag den istället, mycket bättre som sagt. Och dubbel-poligt relä blir det såklart, ritade två först när jag skissade funktionen, men det visar sig ju att de kommer styras likadant.
Ja, det går utmärkt att dela upp backspolningen så här, installatören gjorde det när han körde igång det, och jag har kört sekvensen manuellt flera gånger nu för att skölja ur filtermassorna ordentligt. Det tar ca 1.5 timme istället för 16 minuter men det spelar ingen roll när det körs på natten.
Detta blir en bra kompromiss. Alternativet skulle vara en nytt, grövre och djupare borrhål och ny pump, men det är inte aktuellt.
Ja, det går utmärkt att dela upp backspolningen så här, installatören gjorde det när han körde igång det, och jag har kört sekvensen manuellt flera gånger nu för att skölja ur filtermassorna ordentligt. Det tar ca 1.5 timme istället för 16 minuter men det spelar ingen roll när det körs på natten.
Detta blir en bra kompromiss. Alternativet skulle vara en nytt, grövre och djupare borrhål och ny pump, men det är inte aktuellt.
Klicka här för att svara
