Hej,

Införskaffade mig en sommar stuga som jag har under hela detta år konverterat till permanentboende.

I samband med köpet så fick jag borrbevis på den borrade brunnen som är på 67m. Vi gjorde vattenprov tagning i samma stund som vi fick tillgång till stugan. Alla värden var prima, detta utfärdades januari 2022.

Dessvärre har det börjar bli brunt vattnet, rätt så övertygad om att de är för mycket järn i vattnet. Min vän som har råkat på precis samma sak förklarade för mig att man behöver tillföra syre ner till brunnen.

Tänkte höra om någon av er har erfarenhet av detta?
Har ni också haft brunt vatten från borrad brunn? Hur tacklades ni med problemet?
Har ni tips på rekommenderade märken för att tillföra syre?

Bifogar bilder på vattnets färg.

Tack på förhand

• Vit skål med gulaktig vätska, reflektion, rostfritt stål yta, matlagning eller bakning ingrediens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badkar fyllt med oklart, gulaktigt vatten mot en vit vägg.
    Skapa konto
  • Ett handfat med en svart propp och stillastående grumligt vatten, eventuellt smutsigt.
    Skapa konto
Troligen är det ytvatten som rinner ner och färgar vattnet. Vi brukar få en lätt antydan till brunt på hösten när det regnat kraftigt ett tag och varit lågt grundvatten under sommaren. Det försvinner av sig själv efter ett tag.

J Jan_G skrev:
Troligen är det ytvatten som rinner ner och färgar vattnet. Vi brukar få en lätt antydan till brunt på hösten när det regnat kraftigt ett tag och varit lågt grundvatten under sommaren. Det försvinner av sig själv efter ett tag.
Tack! Hur länge brukar det vara brunt för er? Vet du om de kan vara på något vis skadligt för varmvattenberedare, tvättmaskin mm

tack på förhand

Det brukar ge med sig efter ett par månader. Vi har märkt att varmvattnet luktar lite, det är det enda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.