Jag har blivit ålagd att förlänga min infiltration 6 meter, trots att det ser jättefint ut så hävdar de att nya regler kräver att infiltrationen ska vara 12m istället för 6m. Jag är minst sagt irriterad över det fåniga men jag tror inte jag är så förbannad att jag är villig att överklaga.

Hursom, den nuvarande biten är avstängslad då jag har slamtank och sånt på den biten men jag undrar om det går bra att ha infiltrationen i en hästhage? Det är inte min mark och jag vill ogärna sno ytterligare mark från grannen för detta. Det är i ett hörn av hagen så det kommer inte vara där hästarna traskar runt sådär jättemycket även om hästarna brukar gilla att stå i vår hörna och sällskapa med mig och hundarna när vi är ute.

Claes Sörmland
För bästa funktion så ska infiltration läggas ytligt och då är det inte bra att tunga djur går på den.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För bästa funktion så ska infiltration läggas ytligt och då är det inte bra att tunga djur går på den.
Jag har bara sand, sand och mera sand så jag tänker att jag kan lägga det aningens djupare? Jag förstår att det inte är optimalt men funkar det?

Vad är det för regler du hänvisar till som anger specifika längder? Så är de väl inte formulerade eller är det nåt kommunspecifikt? När jag byggde infiltration mätte jag perkolationen och räknade ut hur stor i infiltrationsyta som behövdes och visade det för kommunen.

H HeleneP skrev:
Jag har bara sand, sand och mera sand så jag tänker att jag kan lägga det aningens djupare? Jag förstår att det inte är optimalt men funkar det?
Jag har hela min infiltration i hästhagen. Gjort av proffs och provgrop godkänd av kommunen. Har oxå sand sand sand under översta lagret
Funkar felfritt!

• Gilla
HeleneP
  • Laddar…
W witten skrev:
Vad är det för regler du hänvisar till som anger specifika längder? Så är de väl inte formulerade eller är det nåt kommunspecifikt? När jag byggde infiltration mätte jag perkolationen och räknade ut hur stor i infiltrationsyta som behövdes och visade det för kommunen.
Ja det kan man undra, polisen kom och lämnade ett rekat brev (!!) om att nya regler kräver 12 meter. Det är Nynäshamns kommun. Jag ska rota fram beslutet imorgon och fota. Det som är mest irriterande är att de som kollade sa att allt såg jättefint ut, inga problem. Ok jag medger, jag är förbannad. :devilish:

• Wow
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jag har hela min infiltration i hästhagen. Gjort av proffs och provgrop godkänd av kommunen. Har oxå sand sand sand under översta lagret
Funkar felfritt!
Det låter bra, hagarna är inte så stora så jag vill ogärna sno ytterligare mark från dem.

• Gilla
john68
  • Laddar…
C
H HeleneP skrev:
polisen kom och lämnade ett rekat brev (!!)
WTF, borde inte polisen ha viktigare saker att pyssla med?

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
C cpalm skrev:
WTF, borde inte polisen ha viktigare saker att pyssla med?
Jag blev ju supernojig när de ringde från polisen och sa att de hade ett rekat brev till mig. Ena grannen fick också samma (vi är tre hushåll här). Det verkar som de betalar för tjänsten.

W witten skrev:
Hur mätte du detta? När jag gjorde den nuvarande infiltrationen så sa inspektören att marken är som gjord för infiltration så ny påfyllnad av material egentligen var överflödigt. Hon hade nog rätt för 30 år senare så ser allt jättebra ut fortfarande. Vi gjorde det själva och fick det inspekterat innan igenfyllnad och kommer väl göra detsamma igen nu så kostnaden blir väl inte så jättestor men det är irriterande med förlängningen. Jag vet att de säger att livslängden är kortare än 30 år egentligen så det är rena turen att markförhållandena är så gynnsamma.

Köpte ett perkolationstest på nätet.

• Gilla
HeleneP
  • Laddar…
Claes Sörmland
En infiltration kan i princip ha evigt liv om markförhållandena förblir konstant optimala (sand med rätt kornstorlek och lågt grundvatten) och infiltrationsytan inte överbelastas.

Hur du ska agera rent praktiskt beror helt på vad det står i det rekommenderade brevet från kommunen. Kanske har du ett problem med avloppsreningen eller så har du inte det och enbart ett juridiskt problem med kommunen? Om du ska kunna ta tillvara på dina juridiska rättigheter genom att överklaga så klickar dessutom klockan nu så sätt detta överst på agendan de närmsta dagarna.

• Gilla
kest
  • Laddar…
H HeleneP skrev:
Ja det kan man undra, polisen kom och lämnade ett rekat brev (!!) om att nya regler kräver 12 meter. Det är Nynäshamns kommun. Jag ska rota fram beslutet imorgon och fota. Det som är mest irriterande är att de som kollade sa att allt såg jättefint ut, inga problem. Ok jag medger, jag är förbannad. :devilish:
Jag vet att det är en gammal tråd, men måste bara kommentera detta.
Att de använde sig av delgivningsman (polis) för att ge dig beslutet innebär med största sannolikhet att de redan hade skickat ut det med post flera gånger utan att du skickat tillbaka delgivningskvittot som följde med.

Mig veterligen finns det ingen kommun som lägger pengar på delgivningsman utan att ha försökt skicka beslutet med post minst två gånger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.