Hej! Ny användare här, hoppas någon orkar läsa ett långt inlägg.

Önskar hjälp med några funderingar enligt rubriken, men drar bakgrunden först: har köpt ett äldre tvåplanshus utanför GBG på ca 160 kvm som i dagsläget har eget vatten, där något för hög järnhalt är uppmätt (0.63 mg/L). Kommunalt vatten är dock på väg då närområdet är under utveckling och ledningar kommer dras fram till tomtgränsen inom 2-3 år i samband med att kommunen gör en asfalterad gata förbi oss.

Vi tänker att huset behöver ett nytt värmesystem då det i dagsläget består av direktverkande elradiatorer, samt en kakelugn och en gammal luft/luftvärmepump som sjunger på sista versen. Årsförbrukningen ligger på ca 24000 kWh.

När vi nu tagit in några offerter så har vi landat i att satsa på en luft-vatten värmepump samt konvertering till vattenburna radiatorer. (275 tkr efter ROT för installation av Mitsubishi ecodan SWM80YAA, EHST20D-YM9D samt 12 radiatorer fördelade på två plan). Jag började dock fundera på om kvaliteten på vattnet från egen brunn skulle kunna ha en negativ effekt på värmesystemet pga den förhöjda järnhalten. Har sett att tidigare ägaren fått missfärgning av järn i toan och duschen m.m. och tänkte att detta kanske man inte vill ha inuti värmesystemet..?

Ställde frågan till värmeinstallatören vi valt, som dock inte kunde svara på om det vore någon risk för problem, utan skickade frågan vidare till en vattenreningsfirma som de samarbetar med. Svaret därifrån blev såklart att installation av vattenfilter rekommenderas, för totalkostnad av ca 30.000 efter ROT. Där påpekades även att vi behöver ett filter som även ska ta bort Mangan, då vårt värde ansågs högt (0.18 mg/L), fastän det inte hade någon anmärkning från labbet men tydligen ligger över gränsvärde för kommunala dricksvattnet.

Så nu till mina funderingar:

- Hur pass relevant är det att sätta in ett filter för 30.000 kr om kommunalt vatten kan anslutas inom 2-3 år? Hinner det bli så pass mycket beläggningar och problem på ett par år så att radiatorer och värmesystem kommer lida av det? Har ju uppfattat att många kan ha betydligt mer järn och mangan i vattnet än såhär, och då hade det kanske inte varit något snack. Men med dessa värden tvekar jag lite över om detta är rätt att investera i?

- Det föreslagna filtret använder Katalox, där jag läst mig till att Mangan renas mest effektivt vid pH >8,5. Vad innebär det för oss då vattnet här har uppmätts till pH 7,1? Har även läst (dock på annat filters hemsida) "För rening av mangan krävs ett pH-värde på minst 8,0". Kommer filtret riskera att vara verkningslöst mot manganet?

- Det uppges att filtret även höjer vattnets pH, hur funkar det? Innebär detta att manganreningen förbättras, eller har pH höjts först efter att vattnet (och manganet) redan passerat filtret? Kanske är en alltför omfattande fråga, sorry isf. Är helt grön på området!

Tacksam för svar om någon läst hela vägen och sitter inne på kunskaper :)

wildeside
Kan du inte fylla värmekretsen med annat vatten från dunkar/liten tank med pump?

Bara så att du har en jämförelse…

Merparten av Sveriges radiatorkretsar idag där rören är äldre stålrör har i princip kolsvart vatten pga den utfällning av järn som normalt sker över tid innan syret i radiatorkretsen har bundits. Järnhalten där är skyhögt över vad du har i din brunn för tappvatten och en värmepump idag är gjord för att kunna hantera exakt detta. I merparten av fallen installeras ett magnetfilter som dock har mer uppgiften att låsa flagor än att minska järnhalten i vattnet.

Mao så att fylla upp din radiatorkrets med ditt tappvatten ska absolut inte vara något problem. För din personliga konsumtion kan det vara en annan sak och för missfärgningar givetvis men absolut inte skadligt för ett vattenburet värmesystem

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kan du inte fylla värmekretsen med annat vatten från dunkar/liten tank med pump?
Är som sagt novis på området så jag kanske säger något dumt nu :sweat: Men såsom jag förstått det så kommer Mitsubishi-systemet efter installationen att integrera husets uppvärmning med uppvärmningen av hushållets varmvatten. Kan man ändå separera det så att vattnet i radiatorerna är avskilt i en sluten slinga?

Isåfall kvarstår väl ändå att järn och mangan fortfarande kan ställa till det i den integrerade varmvattenberedaren? Å andra sidan har förra ägaren kört på med en varmvattenberedare från 80-talet. Så den borde kanske ha rätt tjockt med järn inuti om det bara byggts på sen dess?! :thinking:

M myrstack skrev:
Bara så att du har en jämförelse…

Merparten av Sveriges radiatorkretsar idag där rören är äldre stålrör har i princip kolsvart vatten pga den utfällning av järn som normalt sker över tid innan syret i radiatorkretsen har bundits. Järnhalten där är skyhögt över vad du har i din brunn för tappvatten och en värmepump idag är gjord för att kunna hantera exakt detta. I merparten av fallen installeras ett magnetfilter som dock har mer uppgiften att låsa flagor än att minska järnhalten i vattnet.

Mao så att fylla upp din radiatorkrets med ditt tappvatten ska absolut inte vara något problem. För din personliga konsumtion kan det vara en annan sak och för missfärgningar givetvis men absolut inte skadligt för ett vattenburet värmesystem
Tack! Det var en väldigt pedagogisk förklaring (y):ok:

För värmen behövs inget filter med egen brunn, det ska följa med VP ett smutsfilter, se då till att det är en filterboll och ett magnetitfilter är inte fel. Sen det med dricksvatten är en annan sak om det finns något i det. >Det är hel vetenskap med rening och klart att dom vill sälja, kolla in med fler som säljer. Har du tagit vattenprov och fått alla värden. Inga gratisgrejer, men ska ni få kommunalt så är det lite av överkurs att lägga ut ca 30 kkr för kort tid. Kan ni klara er så fundera lite, vad är det för skit i vattnet och framför allt vad påverkas av det. Smaken är nog en stor del i det.

• Gilla
jeines
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För värmen behövs inget filter med egen brunn, det ska följa med VP ett smutsfilter, se då till att det är en filterboll och ett magnetitfilter är inte fel. Sen det med dricksvatten är en annan sak om det finns något i det. >Det är hel vetenskap med rening och klart att dom vill sälja, kolla in med fler som säljer. Har du tagit vattenprov och fått alla värden. Inga gratisgrejer, men ska ni få kommunalt så är det lite av överkurs att lägga ut ca 30 kkr för kort tid. Kan ni klara er så fundera lite, vad är det för skit i vattnet och framför allt vad påverkas av det. Smaken är nog en stor del i det.
Såhär ser vattenprovet ut som vi fått av gamla ägaren. Utfört ca 1,5 år sedan. De har bott där länge med barn som vuxit upp där och de säger sig aldrig ha upplevt att vattnet haft något problem förutom en lätt eftersmak av järn.

• Laboratorieresultat för vattenkvalitet med turbiditet, lukt, färg, konduktivitet, pH, hårdhet, järn, mangan, ammoniumvärden. "Tjänligt med anmärkning".
Nu är jag ingen vattenreningsgubbe och svårt att förstå det. Men det med smaken kan jag lite om. Inte kul att få en järnsmak i munnen, då behövs ett filter för det, blir det brunt i glasen eller på andra ställen. Toan är en sån plats där vattnet står still längre tid och järnet sjunker ner. Om du söker på järnfilter så finns det för ca 10 kkr som verkar bra, bara läsa vad dom skriver i specen. Bara för att ta bort en del järn så kan det gå med ett micronfilter, det är med lite av mindre fasta delar som sätter sig där. Det med smaken kan jag inte säga något om. Som sagt bara läsa och ringa runt, det kan spara tusenlappar.

• Gilla
jeines
  • Laddar…
wildeside
J jeines skrev:
Är som sagt novis på området så jag kanske säger något dumt nu :sweat: Men såsom jag förstått det så kommer Mitsubishi-systemet efter installationen att integrera husets uppvärmning med uppvärmningen av hushållets varmvatten. Kan man ändå separera det så att vattnet i radiatorerna är avskilt i en sluten slinga?

Isåfall kvarstår väl ändå att järn och mangan fortfarande kan ställa till det i den integrerade varmvattenberedaren? Å andra sidan har förra ägaren kört på med en varmvattenberedare från 80-talet. Så den borde kanske ha rätt tjockt med järn inuti om det bara byggts på sen dess?! :thinking:
Varmvatten och radiator är två olika kretsar, sen kan jag inte uttala mej om det går att fylla radiator kretsen från separat tank.
Är inte så kunnig i hur Mitsubishi LVVP är uppbyggd.

• Gilla
jeines
  • Laddar…
D
Metallfilter vore nog på sin plats i dricksvattnet. Inte alls i värmekretsen.

• Gilla
jeines
  • Laddar…
H
Köp ett magnititfilter av god kvalite till ditt värmesystem. Det borde alla köpa som har vattenburet värmesystem med radiatorer / järnrör.
Googla boilermag

• Gilla
jeines och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.