6 618 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Gult vatten efter backspolning av filter
Sida 1 av 2
Hej,
Efter backspolning av vårt vattenfilter så blir alltid vårt vatten gult. Sen avtar tar det under några dagar när vi använder vattnet för att sedan vara klart vatten. Så skumt. Är det någon som har en idé vad det kan vara?
Vi har alltså egen borrad brunn.
Vh Peter
Efter backspolning av vårt vattenfilter så blir alltid vårt vatten gult. Sen avtar tar det under några dagar när vi använder vattnet för att sedan vara klart vatten. Så skumt. Är det någon som har en idé vad det kan vara?
Vi har alltså egen borrad brunn.
Vh Peter
Vad är det för typ av filter? Vad ligger intervallet på för backspolningen?
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Hur regenereras filtret, är det via kaliumpermanganat eller via mekanisk syresättning?
Enbart backspolning funkar inte utan att filtermassan regenerats, backspolningen ska rensa bort järnoxid som flockats i filtret. Måste vara visst tryck också i backspolningen om det ska fungera.
Enbart backspolning funkar inte utan att filtermassan regenerats, backspolningen ska rensa bort järnoxid som flockats i filtret. Måste vara visst tryck också i backspolningen om det ska fungera.
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Du måste berätta exakt vad det är för filter du använder. Salttabletter är inget jag känner igen efter min begränsade erfarenhet av vårt järn/mangan-filter, avsyrningen sker via Akdolit som man får fylla på ca tre ggr om året, man får regenerera filtermassan typ Greensand i samma veva med en dos kaliumpermanganat. Men det finns litet olika filterkonstruktioner så du får berätta vad du har som sagt.
Jag har också ett järn/manganfilter. Jag upplever ibland att vattnet blir brunt och smakar järn på morgonen efter att en backspolning har gjorts (görs under natten). Jag tillsätter inget i mitt filter så antar att den regenereras med luft. Hur smakar ditt gula vatten?
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Blir vattnet gult/brunt efter en backspolning är det något allvarligt knas med anläggningen. Kontakta en kompetent firma att åtgärda.
Det du har är ett filter med s.k. jonbytesteknik. Väl beprövad teknik för rening av järn och mangan.
Saltet laddar filtermassan så att den binder Järn, Mangan och Kalk (i jonform, d.v.s. löst i vattnet).
Ditt problem är att det blir föroreningar kvar i filtermassan det gula är järnoxid (rost) och dessa följer med ut på ledningen efter backspolning.
När filtermassan är mättad med föroreningar så laddas filtermassan om av saltet, och sen sköljs massan ren från överskottssalt och föroreningar (järn, mangan och kalk).
Detta sker i en flerstegscykel som filtret sköter själv efter inställning, i ditt fall så är det antingen för lite salt i salttanken, det ska ALLTID vara mer salt än vatten i salttanken.
Är det mindre salt än vatten i tanken blir inte omladdningen komplett, och föroreningar blir kvar i filtermassan.
Eller så är blir inte ursköljningen av föroreningar komplett, detta kan ske av två anledningar:
Lågt tryck vid backspolning (sköljning).
Lösning, pumpens arbetstryck (till och frånslag) måste justeras.
I värsta fall är pumpen för klen och behöver bytas.
Faktiska tiden för sköljningen är för kort.
Lösning, en kunnig programmerar om tiden.
Lycka till!
Saltet laddar filtermassan så att den binder Järn, Mangan och Kalk (i jonform, d.v.s. löst i vattnet).
Ditt problem är att det blir föroreningar kvar i filtermassan det gula är järnoxid (rost) och dessa följer med ut på ledningen efter backspolning.
När filtermassan är mättad med föroreningar så laddas filtermassan om av saltet, och sen sköljs massan ren från överskottssalt och föroreningar (järn, mangan och kalk).
Detta sker i en flerstegscykel som filtret sköter själv efter inställning, i ditt fall så är det antingen för lite salt i salttanken, det ska ALLTID vara mer salt än vatten i salttanken.
Är det mindre salt än vatten i tanken blir inte omladdningen komplett, och föroreningar blir kvar i filtermassan.
Eller så är blir inte ursköljningen av föroreningar komplett, detta kan ske av två anledningar:
Lågt tryck vid backspolning (sköljning).
Lösning, pumpens arbetstryck (till och frånslag) måste justeras.
I värsta fall är pumpen för klen och behöver bytas.
Faktiska tiden för sköljningen är för kort.
Lösning, en kunnig programmerar om tiden.
Lycka till!
Väldigt intressant.
Jag har ny pump med högre tryck och flöde än innan. Bytte från ejektorpump till dränkbar.
Jag tror skarpt på det här med parametrarna. Nu verkar ju det mesta var för-programmerat.
Men jag kommer att ta med mig dessa tips i dialog med filterleverantören.
Jag har ny pump med högre tryck och flöde än innan. Bytte från ejektorpump till dränkbar.
Jag tror skarpt på det här med parametrarna. Nu verkar ju det mesta var för-programmerat.
Men jag kommer att ta med mig dessa tips i dialog med filterleverantören.
Ett jonbytarfilter med salttabletter kan förutom kalk även fånga upp väldigt små mängder jarn. Då är det järn med oxidationstalet II, Fe2+ , upplöst järn, som färgar vattnet gult.H håbbe1961 skrev:
Men ett sådant filter klarar inte av järn med oxidationstalet III, Fe3+, som varit i kontakt med luften/syre, och som har en annan kemisk laddning, som salttabletterna inte klarar av.
Det är klokt att ta prov före och efter, som TS tänkt sig. Då syns det om det är järn kvar efter filtreringen.