Vi hade rör i köket till blandaren som gick från väggen. Vi ville få detta flyttat till höger och lägre ner för att kunna få det under en bänkskiva istället och inuti rätt stomme.
Nu när vi fått vvs hjälp så ser det lite annorlunda ut än jag trodde. Och han sa att han rekommenderar att man håller öppet i väggen just vid skarvarna(tror jag han sa det hette , de där muttersakerna) för om det händer nåt så ska man nå dem.
Men ska inte de vara utanför väggen?
Vi kan ju inte ha ett hål öppet i gipset väl ? Vi har stenull (har jag för mig det heter) o ska ångspärra o behöver även isolera rören han har satt nu.
Vi anlitade vvs istället för en vän som kan men ej är vvs utbildad, för det skulle bli så försäkringsbolag ej klagar. Men nu är jag nervös att det är fel.
Ser detta korrekt ut eller är min oro rätt?
Nu när vi fått vvs hjälp så ser det lite annorlunda ut än jag trodde. Och han sa att han rekommenderar att man håller öppet i väggen just vid skarvarna(tror jag han sa det hette , de där muttersakerna) för om det händer nåt så ska man nå dem.
Men ska inte de vara utanför väggen?
Vi anlitade vvs istället för en vän som kan men ej är vvs utbildad, för det skulle bli så försäkringsbolag ej klagar. Men nu är jag nervös att det är fel.
Ser detta korrekt ut eller är min oro rätt?
Jag tror dem kommer från krypgrunden. Väggen går delvis mot garage.tensiden skrev:
Är det meningen att de ska vara i väggen så här där man ska ha gipset öppet ? Tänker det lär ju bli problem med kondens fukt o sådant :/
A A.Barman skrev:
Ja det ska vara till blandare. Så rören flyttades tillh höger för vasken hamnar på nytt ställe. Och då lägre ner för att ha blandare i bänkskiva istället för i vägg.
Diskmaskin kommer till vänster om vasken
Du får inte enligt gällande regler ha dolda kopplingar i väggen som inte enkelt kan inspekteras (att det sitter en diskmaskin framför tror jag i stort diskvalificerar lösningen i alla fall då det inte känns som en rimligt att behöva slita ut den för att inspektera kopplingarna. Men jo det är annars så att man sätter en inspektionslucka på väggen för att kunna kolla att det inte läcker från kopplingarna. Rören går nog genom golvet över isoleringen för att de inte ska frysa sönder så möjligt att det är på tok för dyrt och omständligt att byta dem i hela sin längd, annars hade det varit lösningen för att slippa kopplingar på illa valda platser.
Vi har garage bakom väggen som är precis bakom och yttervägg när till höger så tänker mer på kondens. Så det gamla som suttit här är isolering, ångspärr och gips.T TypRätt skrev:
Ah vad synd om diskmaskinen kommer ivägen för ev inspektionslucka eller så.T TypRätt skrev:Du får inte enligt gällande regler ha dolda kopplingar i väggen som inte enkelt kan inspekteras (att det sitter en diskmaskin framför tror jag i stort diskvalificerar lösningen i alla fall då det inte känns som en rimligt att behöva slita ut den för att inspektera kopplingarna. Men jo det är annars så att man sätter en inspektionslucka på väggen för att kunna kolla att det inte läcker från kopplingarna. Rören går nog genom golvet över isoleringen för att de inte ska frysa sönder så möjligt att det är på tok för dyrt och omständligt att byta dem i hela sin längd, annars hade det varit lösningen för att slippa kopplingar på illa valda platser.
Är isoleringen bakom och runt rören god nog ska det inte bli kallt nog för att det ska bli någon kondensation att bekymra sig över, dessutom blir det väl rätt varmt bakom en diskmaskin så det lär dunsta bort i alla fall mellan varven.
Sen har jag inte ens kopplat förrän nu att de ju ändrat avloppet ovanför golvet så lär ej kunna ja diskmaskinen till vänster där ändå. Får lite panik. Aja jag får rita så man kan ha inspektionslucka i väggen o flytta diskmaskinen mer till vänster än tänkt .
Dumt av mig att inte vara övertydlig när en ny person kom in här. Allt stod i mail men mitt fel att ej vara tydlig o kanske kolla vad han gjorde under tiden eller något.
Tack för alla svar iallafall
Dumt av mig att inte vara övertydlig när en ny person kom in här. Allt stod i mail men mitt fel att ej vara tydlig o kanske kolla vad han gjorde under tiden eller något.
Tack för alla svar iallafall