C
Har en kulventil 1 1/4" invändig gänga (= R32?) till vilken jag vill koppla ett 25 mm alupex-rör.

Till detta hade jag tänkt använda VA Kopplingsset 25x2.3-2.5 (1873807), som då passar mot vatette klämringskoppling 28. Men det finns ingen skruvdel som ger den övergången direkt. Lösningsförslag?

En större fråga är om jag gör bort mig med kombinationen 25 mm pex för min "stamledning" och VA kopplingsset? Enda passande förminskande T-kopplingen är t.ex. 28 x 22 (= 20 mm pex-rör), vilket så klart är väldigt begränsande. Det är ett antal avstick på den ledningen, nya och befintliga, pex och koppar i varierande dimensioner.

Vill inte använda pressdelar då det är ett etappvis stambyte och det då kommer att se ut som satan varteftersom rören ändras/byts ut.

Du får använda en https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-28x25r-utv/

som har skruvdel 28 på ena sidan och vanlig rörgänga på andra. Därefter kompletterar du med ditt kopplingsset som passar på slangen du ska ha och en bussning för att gå från invändig 32 till utvändig 25.

Om 25mm pex är rätt rör beror ju lite på vad det är för vatten vi pratar om.....till golvvärme är det väl i det närmaste standarddimension att dra mellan fördelare. Är det tappvatten så ska du väl avsluta detta rör i ett skåp där du har fördelningsrör för tappvatten - då borde du kunna komma vidare på ett snyggt sätt. Att göra flera avstick på vägen låter inget vidare. Är det inte bättre att dra till en central plats och sedan gå tillbaka med rör-i-rör tills du kan byta ut allt?

.....och 25 är väl lite grövre än man normalt använder för tappvatten.....

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Därefter kompletterar du med ditt kopplingsset som passar på slangen du ska ha och en bussning för att gå från invändig 32 till utvändig 25.
Ja, det är väl med andra ord denna bussning 32 x 25 eller 32 x 28 jag letar efter.

Om 25mm pex är rätt rör beror ju lite på vad det är för vatten vi pratar om.
Det är inkommande kallvatten. Inget nybygge, utan en "traditionell" installation med en "stam" som går genom hela källaren med diverse avstick. Jag kan gå ner i dimension efter VVB, men på vägen dit är det ett antal avstick.

Men det är inte så mycket en fråga om dimensionen som att VA kopplingsset kanske är för begränsat för ändamålet. Med t.ex. LK PressPex kan jag gå från 25 Pex stam direkt till 15R, 20R, 25R eller 16, 20 eller 25 Pex avstick.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Ja, det är väl med andra ord denna bussning 32 x 25 eller 32 x 28 jag letar efter.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-32x25/

C cpalm skrev:
Men det är inte så mycket en fråga om dimensionen som att VA kopplingsset för begränsat för ändamålet.
Ja, jag har noterat att runt dessa dimensioner så kommer man inte ner i dimension på ett enkelt sätt. För CU-rör går det dock med VA Förminskning men pex till pex är annat. Då får man bygga egna T-kors med ett T som rördel med rörgänga och sedan dessa VA övergångar från rörgänga till Vatetteände (som länken i mitt första inlägg).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Då får man bygga egna T-kors med ett T som rördel med rörgänga och sedan dessa VA övergångar från rörgänga till Vatetteände (som länken i mitt första inlägg).
Mmmm. Känns lite Mulle Meck även om bussningarna är billiga. :thinking:

Får nog kika lite mer på alternativen. Inser t.ex. att om jag potentiellt skulle välja presskoppling så har Uponor inte alls samma bredd på tillgängliga dimensioner som LK. Men LK får å andra sidan uttryckligen inte förläggas i krypgrund, vilket tyvärr är ett absolut måste i mitt fall.

Om du nu måste ha många avgreningar på denna stam kanske inte pex är rätt väg att gå? Fördelen med pex är ju oftast att man drar den långt och skarvfritt på ett smidigt sätt. Ska man ändå ha många avstick och kopplingar på vägen kanske det är lika enkelt med ett CU-rör.

Rickard.
C cpalm skrev:
Mmmm. Känns lite Mulle Meck även om bussningarna är billiga. :thinking:

Får nog kika lite mer på alternativen. Inser t.ex. att om jag potentiellt skulle välja presskoppling så har Uponor inte alls samma bredd på tillgängliga dimensioner som LK. Men LK får å andra sidan uttryckligen inte förläggas i krypgrund, vilket tyvärr är ett absolut måste i mitt fall.
Bussningar är inte mullemeck utan det är en helt vanlig rördel som används flitigt, vill du va utan så kan du köpa en 1" ventil.

LK får förläggas likadant som uponor och det är säkervatten (inte bara men) som säger att man inte ska ha rör i krypgrunden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Om du nu måste ha många avgreningar på denna stam kanske inte pex är rätt väg att gå?
Nä, Cu är ju det naturliga valet egentligen. Anledningen till att jag vill välja pex (raka alupex) är att pH-värdet är lite lågt, med de problem som det medför.

Vad beträffar krypgrund skriver LK faktiskt det uttryckligen i monterings-/projekteringsanvisningen.

C
Rickard. Rickard. skrev:
Bussningar är inte mullemeck utan det är en helt vanlig rördel som används flitigt, vill du va utan så kan du köpa en 1" ventil.
Nä, för ventilen är det inget konstigt att komplettera med en bussning, det var inte det jag menade. Utan det var avsticken jag avsåg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.