Jag har ett fritidshus med en borrad brunn. Just nu har den en klassisk kronans trädgårdspump som funkar bra. Funderar på att äntligen installera en elektrisk pump.

I brunnsregistret har brunnen, som borrades i mitten på 70-talet, följande data:

Grundvattennivå (m under markyta) 2
Totaldjup (m) 45
Jorddjup (m) 0
Bottendiameter (mm) 115
Rörborrning till (m) 3

När jag pumpar vatten med Kronans tar det inte många tag (6-7 kanske) innan det kommer vatten när jag inte pumpat på länge. Så frågan är om det går att avgöra hur djupt ner vattnet är och vad jag därmed behöver för slags pump. Behöver jag något (en djupvattenspump) som räcker ner till totaldjupet (45m) eller är vattnet grundare än så?

Man brukar ju inte sänka ner pumpen i botten utan ha den hängande nån meter ovanför. Kanske det går att loda med ett snöre för att se var vattenytan är på för djup om man visuellt inte kan se den. Man räknar ju inte på vad man behöver för pump efter vattenytan är utan hur djupt den ska hänga

V Vector skrev:
Man brukar ju inte sänka ner pumpen i botten utan ha den hängande nån meter ovanför. Kanske det går att loda med ett snöre för att se var vattenytan är på för djup om man visuellt inte kan se den. Man räknar ju inte på vad man behöver för pump efter vattenytan är utan hur djupt den ska hänga
Låter rimligt. Ska testa detta. Tack!

Viktigt och välja rätt pump som klarar lyfthöjden, ligger pumpen på 40m så måste man lägga till 10m per bar i vattentryck.normalt vill man ha ett vattentryck på 3 bar vilket ger ett tillägg av 30m och då väljer man en pump som kan lyfta 30+40=70 m

Intressant. Jag funderar på en grundfos djupbrunnspump. Borde väl funka utmärkt?

Funderar även på att hoppa hydroforen och bara köra pump och kran. Kan man sätta en tryckstyrd strömbrytare där emellan också…? Borde väl duga som första snållösning?

Finns ju flera modeller så välj rätt med tanke på lyfthöjden. Sen är det val mellan 1fas eller 3 fas. Kör själv 1 fas gundfos i 12 år nu utan problem. Vitsen med 1 fas är att jag vill kunna köra den på elverk vid, strömavbrott

Jepp, det blir 1-fas. Bra tänkt kring strömavbrott!

Vad är risken att röret i brunnen är för smalt?

Det står ju att vattnet är två meter ner. Men nivån kan ju gå ner högst märkbart vid vattenuttag.

D Daniel 109 skrev:
Det står ju att vattnet är två meter ner. Men nivån kan ju gå ner högst märkbart vid vattenuttag.
Vattenmagasinet räknas från botten till ytan. Ingen vits o lägga pump på 1 2 meter

TS ställde frågan ”Så frågan är om det går att avgöra hur djupt ner vattnet är”
Jag var tydlig i mitt svar att det går ner vid vattenuttag. Pumpen måste således vara djupare. Men dagens gårdspump gissar jag att inte är extremt djup.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.