Hej! Jag undrar vad den högra ventilen är för något och varför den susar?

• En röd ventilkran, mässingskopplingar och slang i ett tekniskt utrymme, med säkerhetsvarningsetikett på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lite svårt att se vad det är för nåt men det är inte elpatronen du hör då?

S Stefan1972 skrev:
lite svårt att se vad det är för nåt men det är inte elpatronen du hör då?
Verkar inte så. Det blir "dovare" om jag håller runt den. Den pyser eller susar..

C ChristerBackström1 skrev:
Verkar inte så. Det blir "dovare" om jag håller runt den. Den pyser eller susar..
Är det bara nåt som sticker ut då? Den leder ingenstans? Annars får du ju sus i ledningarna om du tappar vatten och det cirkulerar kallvatten mellan blocken. Det röret emellan alltså som blandar till korrekt temp.

Skickar en bild till. Finns 4 ventiler, en i varje väderstreck. Den hur låter hela tiden. Ingen aning om varför den sitter där, jag är total novis på rör. .

• VVS-installation, rörkopplingar, isolerade kopparledningar, ventiler, närbild, inget synligt läckage, underhåll eller installation.
    Skapa konto
M
Svårt att se men den verkar sitta på varmsidan. Normalt sett har man 3 ventiler. Blandningsventil som blandar vattnet ut till tappställena. Brukar ha plus och minus på sig. Säkerhetsventil som ser till att inte trycket blir för högt. Kan öppnas och låsas i öppet läge men fjädrar tillbaka om man vara vrider lite grann på den. Går ut ett rör ned till en golvbrunn från denna. Och påfyllningsventil på kallvattnet. Är alltid öppen när systemet är igång.

Vad den fjärde är vette fasen. Går det rör från DEN?

• Gilla
Villaägarenr1
  • Laddar…
Rickard.
Redigerat:
Krilleman
En större varmvattenberedare tål inte negativt tryck. Därför sätter man en vakumventil ofta med på dessa ventilkombinationer från fabrik.

Metallisk industridel med svart topp, gängad bas och märkning "K 523".
Skapa konto

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
V
C ChristerBackström1 skrev:
Hej! Jag undrar vad den högra ventilen är för något och varför den susar?
Vakuumventil

Skall sitta på vvb

Krilleman Krilleman skrev:
En större varmvattenberedare tål inte negativt tryck. Därför sätter man en vakumventil ofta med på dessa ventilkombinationer från fabrik.

[bild]
Tack, får fråga en rörmokare på måndag.

M Markarbetaren skrev:
Svårt att se men den verkar sitta på varmsidan. Normalt sett har man 3 ventiler. Blandningsventil som blandar vattnet ut till tappställena. Brukar ha plus och minus på sig. Säkerhetsventil som ser till att inte trycket blir för högt. Kan öppnas och låsas i öppet läge men fjädrar tillbaka om man vara vrider lite grann på den. Går ut ett rör ned till en golvbrunn från denna. Och påfyllningsventil på kallvattnet. Är alltid öppen när systemet är igång.

Vad den fjärde är vette fasen. Går det rör från DEN?
Som du ser sitter den på samma rör som den det står "Temp" på.

V Villaägarenr1 skrev:
Vakuumventil

Skall sitta på vvb
Tack

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.