L
Leif i Skåne: [bild] Eftersom bakterierna finns överallt så är den bara miljöer som skall till. Jag hittade inte någon tidsangivelser, men finns massor av bakterier vilande i botten av en VV- beredaren som inte har rätt temp eller låg omsättning på vatten.
2 svar · 921 läst
·
Allaanvnamnupptagna
Allaanvnamnupptagna: [citat] Sent svar, men tack för hjälpen, ditt tips gjorde susen!
9 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Som framgår av min tidigare länk publicerades första versionen september 2005 och den skriver om hur rör ska förläggas så att vattenläckage upptäcks fort och att t.ex. installationsväggar och schakt ska ha vattentät botten och en dränering som mynnar i rum med golvbrunn.
10 svar · 2,2k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Så sant men de kan möjligen lukta om de är belagda med biofilm.
13 svar · 1,8k läst
·
M
merbanan: [citat] Detta tycker jag är en beskaffenhet av huset som jag tycker är relevant. Om en avstängning drabbar väldigt många så är det rimligt att det utförs under en tidpunkt som orsakar minst störning. Det jag vill komma till är att rätten att få en avstängning i princip är absolut, man ska heller ej fråga om man får tillstånd att stänga av vattnet då det kan ge uppfattningen att
39 svar · 10,9k läst
·
G
guggen: Skall du ha tappvatten i rören eller liknande skall du inte använda vanligt lödtenn utan tex lod med silver i och speciellt flussmedel för den typen av lod. Kan köpas lite överallt, tex classes men du kan också beställa från tex rinkabyrör. Rinkaby har ett riktigt bra fett som flussmedel Edit, såg att Jonaserik ovan hade en bra söklönk.
2 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: I så fall skadar du ju tätskiktet om du tar bort kaklet och dess underlag för att komma åt cisternen. Hur gammalt är badrummet?
5 svar · 1,3k läst
·
pokasd
pokasd: [citat] jag hitta hit pga valet av PAL 32 och även fördelare(som inte användes till slut). Detta är inte min tråd men jag kommer dra mina avstick på varma sidan på vinden, från fördelare med avluftningspropp.
16 svar · 3,7k läst
·
R
r3tina: [citat] Tack . Båda toaletterna läcker Hoppas de kan bygga toan utanför väggen.
4 svar · 1,5k läst
·
A
aforce: [citat] Har ingen direkt favorit, så det kvittar! Men jag läste lite mer angående detta och bör man inte kunna använda en 16x15 förstoring och sedan en vanlig 15x15 kulventil med stödhylsa? Jag gjorde en lista nedan, kommer det fungera? Angående avloppet mätte jag lite igår och köpte exakt det du hade på bilderna på lokala Julabutiken och fick ihop det igår kväll! Det gick väldigt
6 svar · 1,5k läst
·
U
ujh: Tyvärr känner jag igen rörmokare, men bönder har jag några jag skulle kunna fråga. Nu vet jag iallafall hur jag ska gå vidare med projektet. Jag håller tråden uppdaterad hur det går.
30 svar · 4,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ja Biltema har ju börjat lagerföra "kända" märken, men i egen förpackning givetvis... https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/tappventil-backventil-g12-2000033542 Trio Perfekta Faluplast Mora/FMM? (Enligt bild) [bild]
3 svar · 1,4k läst
·
S
Srixon: Prova att spola brunnen med en spolbil?
2 svar · 1,4k läst
Skogspromenix
Skogspromenix: Följdfråga, jag ser att vissa skryter med "godkänd för dricksvatten" Den jag tittar på bedyrar att gummiblåsan är "lämplig för dricksvatten" Bör man titta efter någon speciell stämpel?
3 svar · 731 läst
T
tergo: kolla sidan 62> Mora Armatur Servicehandbok (e-magin.se) Reservdelar Mora Armatur - Kranar för kök och badrum Keramiskt överstycke - Kranar för kök och badrum (moraarmatur.com)
1 svar · 866 läst
·
C
Cstrum: [citat] ok, super … tack för feedbacken. Ska lossa å kika imorrn och se hur det ser ut. Återkommer med uppdatering
4 svar · 2,1k läst
·
P
Pattephant: Tack för all feedback! Kalaset slutade på 65,000 ink moms, inklusive allt (hydro, pumppaket etc). Förra huset som jag byggde 2016 gick vattnet på 82,000 ink moms, så det känns väl bra :)
13 svar · 12,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Tyvärr är det inte lätt att felsöka en AC-motor med en voltmeter, man behöver nog gå lite djupare in på det isf. Troligen är det dags för en ny pump, om du inte kan hitta ngt fel på kabeln tex (skav eller liknande) Pumpen kan ju ha ngt fel, tex korrosion, i ngn lindning som ger överslag i vissa lägen, och det kan du inte få fram med en voltmeter... Här finns tex en artikel
1 svar · 2,1k läst
·
S
Stefan1972: Borde rimligen gå. Tätningen sitter ju ute vid kanten så det borde räcka. Är ju inget utsatt läge direkt.
18 svar · 4,8k läst
·
S
Stefan1972: Varför kan du inte byta hela slangen? Syns ju tydligt att även slangen har passerat sitt bäst före datum och det är många vattenskador som är orsakade av brustna dylika....
1 svar · 694 läst
·
J
jawen: [citat] Ja det förklarar ju lite i alla fall. Folk tog vad dom hade i många fall & speciellt " ute på landsbygden" Hört det var hopplöst att få tag i vissa byggmaterial 1944-1950 ca
72 svar · 17,6k läst
·
Berghjort
Berghjort: [citat] Om man bilar upp betonggolvet själv blir det ju utan tvekan billigare än relina. Men ska en firma göra hela jobbet med bilning o.s.v så måste det ju bli betydligt dyrare än relining.
4 svar · 1,5k läst
V
Virre95: Hej! Har en enwa jna 175p filter med medföljande doseringskärl som ca en gång i månaden fylls på med kaliumpermanganat. [bild] [bild] Det har tidigare varit fyllt till ca 1/2 blodfärgat vatten men igår när ja skulle fylla på med nytt kaliumpermanganat i kärlet så insåg jag att det var kruttort ner till den ”skumgummi” som ligger på botten. Har aldrig sett detta tidigare och efter
0 svar · 1,3k läst
·
VLJ
VLJ: Det är utbyggnad från ca 70-talet i ett 20-talshus. Det är träbjälklag, sen under i källaren dit vattnet ska är det oisolerad platta. Om vi drar det i golvet så blir det bara drygt 15 cm där golvet där röret går så vid läcka är det enkelt att upptäcka och åtgärda. Ska det däremot upp i väggen istället så blir det betydligt mer dolda rör och betydligt svårare att åtgärda.
13 svar · 3,1k läst
·
J
JNE: [citat] Ok. Tack för svar. Det ger en indikation på vad det kan bli.
2 svar · 4,8k läst
T
thestaar: Va och fick en ny med packning i, tack för hjälpen!
5 svar · 2,1k läst
T
Trevee: Tack "Dannnnnnne" för ditt svar. Känns betryggande. Då kör jag V6. Ser riktigt bra och genomtänkt ut. Dom har bra instruktioner i sin katalog (i nätupplaga) också. Ska bli ett sant nöje att knåpa ihop detta. Tack
2 svar · 891 läst
J
johnjohnjohnjohn: Hej, Inledningsvis: jag ber på förhand om ursäkt utifall att jag använder fel terminologi. Jag bor i hus med eget avlopp som anlades i början av 2010-talet med slamavskiljare från Baga samt pump till infiltrationsbädd. Då nivåvippan till pumpen slutade fungera passade jag vid tömning på att försöka dra upp pumpen och justera den (efter tips här på forumet samt Bagas support). Dock
0 svar · 1,7k läst
·
T
tergo: står där nåt på insatsen ? några varianter insats blandare - sökresultat hos HORNBACH.se
2 svar · 936 läst
·
A
alkonaut: Satan så lätt det var när man hade rätt del, tack för hjälpen.
5 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.