Den gamla VVB pajade hastigt och mindre lustigt så det är dags för en ny.
Då den gamla inte riktigt har räckt till så vill jag passa på att byta till en större.
Utmaningen är att det är lite ont om plats bara
Ovanför vattenmätaren är det 62-63 cm brett så där skulle det gå med en vanlig 60 cm bred beredare (jag vill inte ha något vägghängt) men för att sätta den där skulle det behövas någon typ av ställning/förhöjningsram .
Någon som har ett tips/förslag/råd?
Då den gamla inte riktigt har räckt till så vill jag passa på att byta till en större.
Utmaningen är att det är lite ont om plats bara
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanför vattenmätaren är det 62-63 cm brett så där skulle det gå med en vanlig 60 cm bred beredare (jag vill inte ha något vägghängt) men för att sätta den där skulle det behövas någon typ av ställning/förhöjningsram .
Någon som har ett tips/förslag/råd?
Mer eller mindre alla VA-nätägare kör efter dessa regler gällande vattenmätarplatsen,
https://www.borlange-energi.se/Docu.../VattenOAvlopp/faktablad_vattenmätarplats.pdf
Så det gäller att ställningen inte hindrar bytet av vattenmätaren.
https://www.borlange-energi.se/Docu.../VattenOAvlopp/faktablad_vattenmätarplats.pdf
Så det gäller att ställningen inte hindrar bytet av vattenmätaren.
Det har ju hängt en 120L på väggen tidigare så de där kraven har aldrig varit uppfyllda sen huset byggdes.Demmpa skrev:
Finns ingen plats för att uppfylla dem heller utan att bygga ett nytt badrum så det får bli fokus på en smidigare lösning där det i första hand blir enkelt att avläsa mätaren.
Det har bytts mätare en gång på 22 år och krisar det så får man väl flytta beredare och ställning just den dagen
Det känns bättre än ett hus utan varmvatten
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur högt är det från vattenmätaren till taket,
och hur hög är den tänkta varmvattenberedaren?
Det är väl bara bra om beredaren sitter högt, så kan säkerhetsventilens utlopp gå till samma tratt som tvättmaskinen bredvid.
och hur hög är den tänkta varmvattenberedaren?
Det är väl bara bra om beredaren sitter högt, så kan säkerhetsventilens utlopp gå till samma tratt som tvättmaskinen bredvid.
Högt nogKnockOnWood skrev:
Beredaren är ca 132 cm och det är runt 160 cm till taket. Planen är rostfritt så inget behov av åtkomst uppifrån
Det här projektet ser ut att spricka helt. Utrymmet var inte helt rakt så det blir troligen för trångt längst in.
Därmed får det bli vägghängt ändå
Dock har jag upptäckt att Nibe går högre i temp än den jag hadde så nån liter varnvatten till blir det
Därmed får det bli vägghängt ändå
Dock har jag upptäckt att Nibe går högre i temp än den jag hadde så nån liter varnvatten till blir det
Väldigt sen uppdatering.
Det vart en vägghängd Nibe efter en hel del jobb.
Naturligtvis så satt ju fästpunkterna annorlunda så jag fick öppna väggen från baksidan. Tur det, den befintliga kottlingen satt så löst att den gick att vicka på för hand. Nåväl, ny kottling 45X195 ditsatt ståendes på 45X70 från golvregeln och skruvat mot befintliga väggreglar - nu sitter det fast. Sen var det ju bara stänga väggen, spackla, måla och få tillbaka lister och möbler.
Tillbaka till varmvattenberedaren där befintliga anslutningar inte passade så dags att bygga om där med. Lite omdragning plus att det vart avstängningskranar på både ut och in till beredaren. Här kom projektets enkla också - spillvattenröret till tvättmaskinsavloppet. Det enda som bara var att skruva dit.
Nåväl slutet gott - allting gott och varm vatten i duschen
Det vart en vägghängd Nibe efter en hel del jobb.
Naturligtvis så satt ju fästpunkterna annorlunda så jag fick öppna väggen från baksidan. Tur det, den befintliga kottlingen satt så löst att den gick att vicka på för hand. Nåväl, ny kottling 45X195 ditsatt ståendes på 45X70 från golvregeln och skruvat mot befintliga väggreglar - nu sitter det fast. Sen var det ju bara stänga väggen, spackla, måla och få tillbaka lister och möbler.
Tillbaka till varmvattenberedaren där befintliga anslutningar inte passade så dags att bygga om där med. Lite omdragning plus att det vart avstängningskranar på både ut och in till beredaren. Här kom projektets enkla också - spillvattenröret till tvättmaskinsavloppet. Det enda som bara var att skruva dit.
Nåväl slutet gott - allting gott och varm vatten i duschen
Klicka här för att svara